کد خبر: ۱۳۰۲۱۱
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۰

تذکر به برخی اعضای شورای نگهبان به دلیل دخالت در انتخابات

حضور احتمالی دبیر شورای نگهبان در ترکیب کمیته انتخاباتی اصول‌گرایان
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حمیدرضا فولادگر، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: "یکی - دو مورد دخالت" برخی اعضای شورای نگهبان در دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری "منجر به تذکراتی به آنها شده است". 

به گزارش آفتاب، فولادگر در مصاحبه با خبرآنلاین گفت که دلیل تذکر به این اعضای شورای نگهبان، آن بوده که در انتخابات سال ۱۳۸۸ "در حمایت از یکی از نامزدها موضع‌گیری کرده‌اند".

حمیدرضا فولادگر، که در کمیسون ماده ۱۰، نهاد مسئول اعطای مجوز فعالیت به احزاب نیز عضویت دارد، با ذکر اینکه "در انتخابات فصل‌الخطاب همیشه شورای نگهبان است" اظهار داشته: "شورای نگهبان به بهترین نحو می​تواند بر خودش نظارت داشته باشد و از این رو برخی راه‌حل​هایی که مطرح می​شود مثل صیانت از آرا و... درست نیست." 

گفتنی است که محسن غرویان در گفت​وگو با خبرآنلاین از درخواست​های زیادی برای حضور آیت​الله جنتی در ترکیب کمیته 2+6+4+3 خبر داد و تصریح کرد: آقای جنتی با عنوان یک چهره شاخص می​تواند نقش موثری در ایجاد وحدت بین اصول‌گرایان ایفا کند، بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که ایشان در این ترکیب نهایی قرار بگیرند. امید است که به درخواست​های متعدد در این زمینه توجه شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا حضور آیت​الله جنتی به منزله ورود یا دخالت شورای نگهبان در انتخابات تلقی نمی​شود؟، گفت: حضور ایشان منافاتی با دبیری شورای نگهبان ندارد.

اما پرویز سروری نماینده تهران با بیان اینکه «بعید می​دانم آقای جنتی وارد شوند» به خبرآنلاین گفت: با توجه به جایگاه ایشان در شورای نگهبان، بعید است که او در این موضوع ورود یابد. خود آقای جنتی نخواهد پذیرفت که به عنوان ناظر بر انتخابات، در کنار این مجموعه قرار بگیرد.

غلامرضا مصباحی​مقدم عضو جامعه روحانیت مبارز نیز با بیان اینکه آیت​الله جنتی در این عرصه وارد نشده​اند، به خبرآنلاین گفت: عمده تلقی​ها از محوریت جامعتین در ایجاد اجماع میان اصول‌گرایان در انتخابات آتی است که نماد آن هم آیت​الله مهدوی‌کنی و آیت​الله یزدی هستند. ممکن است آیت​الله جنتی در سطح این افراد، برای مشورت دعوت شوند اما ایشان به دلیل آنکه دبیر شورای نگهبان هستند، بعید است که وارد کمیته​های انتخاباتی شوند.

گفتنی است غرویان در ادامه گفت​وگوی خود با اشاره به اینکه شرایط سیاسی و اجتماعی بسیار تاثیرگذارتر از هر مدل سیاسی برای انتخابات آینده است، اظهار داشت: مدل 2+6+4+3 می​تواند یکی از مدل​های نیل به وحدت در بین اصولگرایان باشد. اما به طور دقیق نمی​توان مشخص کرد که چه مدلی جواب می​دهد. زیرا تا برگزاری انتخابات مجلس نهم، اتفاقات زیادی رخ می​دهدکه به مراتب تاثیر بیشتری بر انتخابات خواهد گذاشت. بنابراین نمی​توان مدل دیگری ارائه کرد.

وی در ادامه افزود: اصولگرایان باید به نظرات جامعتین عمل کنند زیرا جامعتین همواره در مسیر رهنمودهای مقام معظم رهبری حرکت می​کنند. همچنانکه در انتخابات گذشته نیز اینچنین بوده است.

غرویان در مورد احتمال حضور برخی از چهره​ها از سوی جامعتین در کمیته تصمیم​گیر برای اجماع اصولگرایان در انتخابات مجلس نهم، تصریح کرد: انتخاب جامعتین یک تصمیم درون گروهی است که نمی​توان در مورد آن اظهار نظر کرد. این انتخاب با رای اکثریت اعضا انجام می​شود.

در همین ارتباط، در اوایل خرداد گذشته نمایندگان مجلس ایران خواستار تحقیق و تفحص در مورد اتهام "توزیع غیر قانونی پول در میان ۹ میلیون نفر از شهروندان" توسط دولت در آستانه دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شدند. 

این نمایندگان با ۱۷۶ رای موافق، ۱۹ رای مخالف و ۷ رای ممتنع، به طرحی رای دادند که موضوع آن، تحقیق و تفحص در مورد نحوه "واگذاری و پرداخت سود سهام عدالت" در خرداد ماه ۱۳۸۸ بود. 

به گفته محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه، تصمیم نمایندگان مجلس، بر مبنای گزارش این کمیسیون درباره عملکرد دولت در واگذاری سهام عدالت پیش از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود که در آن زمان "به دلیل حساسیت‌های به وجود آمده ارائه نشد و پس از دو سال، نوبت به ارائه این گزارش رسید". 

همچنین علی اکبر اولیا، عضو کمیسیون عمران مجلس، نمایندگان را در "برخورد با تخلفات دولت از قانون" مصمم توصیف کرد و گفت: "اتفاقات ماه‌های اخیر، اصول‌گرایان و مجلس را متوجه تخلفات اطرافیان دولت کرده و زمینه را برای بررسی و برخورد با چنین تخلفاتی فراهم نموده است."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین