آفتابنیوز : آفتاب: در حالی که برخی رتبههای نخست کنکور در گفتوگوهای پس از قبولی در آزمون سراسری، عمدتاً عنوان میکنند از طریق مطالعه و برنامهریزی شخصی موفق به دستیابی به جایگاههای برتر بزرگترین و وسیعترین آزمون آموزش عالی کشور شدهاند، پس از مدتی برخی از ایشان بهخاطر میآورند که در یکی از کلاسهای کنکور شرکت کردهاند که این تقویت حافظه هزینههای خاص و البته سود قابل توجه برای برخی آموزشگاههای کنکور دارد!
کنکور کارشناسی و کارشناسی ارشد عمده دغدغه دانشجویان را تشکیل میدهد و طبیعتاً حجم شرکتکنندگان در کنکور سراسری کارشناسی بیش از کارشناسی ارشد است. اما در مقابل تخصصیتر شدن سرفصلهای آزمون کارشناسی ارشد نیز مزیتی جدی محسوب میشود تا آموزشگاههای کنکور که در رده فوق لیسانس متقاضیان کمتری دارند نیز بتوانند شهریههایی سنگینتر از دوره کارشناسی دریافت کنند و اینچنین گردش مالی چند ده تا چندصد میلیاردی نصیب آموزشگاهها میشود و همین مسأله باعث شده بسیاری از سرمایهداران نیز به تزریق سرمایههای کلان به این بخش بپردازند.
با این اوصاف، حجم آموزشگاههای کنکور در طول سالهای اخیر به شکل جدی افزایش یافت و طبیعتاً رقابت بر سر در اختیار گرفتن حجم بیشتری از مشتریان کلاسهای کنکور به اوج رسید.
در این میان بهترین تبلیغ، بهرهگیری از مدرسین سرشناس برای آموزشگاههای کنکور تلقی میشد، اما با گذشت چند سال، یک امتیاز متفاوت شناسایی شد که اثر روانی به مراتب جدیتری در جذب متقاضیان ورود به دانشگاههای روزانه داشت و آن هم قبولی نفرات برتر کنکور از میان کنکوریهای شرکت کرده در کلاسهای کنکور این آموزشگاههاست. اما مشکل آنجا آغاز میشود که بخش اعظمی از رتبههای تکرقمی کنکور، در کلاسهای کنکور شرکت نکردهاند. یکی از راهکارها جذب مواردی است که گارانتی هستند و به همین دلیل برخی آموزشگاهها معدلهای بالای 19 یا 19.5 را رایگان ثبت نام میکنند!
با این حال باز هم هدف مدنظر بهطور کامل حاصل نشده و گفتههای اولیه نفرات برتر گروههای مختلف کنکور در سالهای اخیر مبنی بر مرور دروس و تستزنیهای شخصی، نیز موید همین ماجرا بوده اما پس از مدتی برخی رتبه یکیهای کنکور نظرشان تغییر کرده و در گفتوگوهایی که تحت عنوان "تیزر" پخش میشد و یا در تبلیغات مکتوب برخی موسسات آموزشی درج میشود متذکر میشدند که شرکتشان در آموزشگاه x یا y در موفقیتشان برای کسب این رتبه تا چه میزان موثر بوده است و بدین ترتیب از متقاضیان ورود به دانشگاه دعوت میکنند شهریههای فوقالعاده سنگین کلاسهای کنکور را به جان بخرند تا رتبه مناسبی در کنکور به دست آورند.
پیگیریها نشان میدهد پیشنهادهای آموزشگاهها در تغییر عقیده برخی از این دانشجویان بیتاثیر نبوده و علیالظاهر امتیاز تبلیغاتی رتبههای نخست کنکور تا رتبههای دو رقمی خریداری میشود.
بر اساس شنیدهها، برخی آموزشگاهها رقم سه تا 15 میلیون تومان را برای رتبههای نخست در نظر گرفتهاند که با توجه به میزان چانهزنی این دانشجویان خوشاقبال، رقم شناور افزایش مییابد و البته برای رتبههای دورقمی معمولاً ارقام پرداختی اندک است و معمولاً برخی از آموزشگاهها نیز پیشنهاد میدهند این دانشجویان با حقوق یک مدرس پرسابقه برای یک سال در آموزشگاههایشان تدریس کنند و معمولاً در کلاسهای تستزنی از این نخبگان بهرهبرداری موقت میکنند.
از این حیث به نخبگان توصیه میشود، در این ایام که برخی مدیران آموزشگاهها دربهدر در پی شماره تماسشان هستند، با نخستین تماس و رقم پایین خود را نبازند و حسابی چانهزنی کنند، چرا که قطعاً مشتریهای بهتری هم وجود دارند و این آخرین تماس نخواهد بود و به همین دلیل به کمتر از سقف رقم قانع نباشند که آموزشگاهها تنها بابت جذب سه یا چهار کنکوری، این مبلغ را باز میگردانند و لطفی در حق این تکرقمیها نمیکنند. از آنسو هم به دانشآموزان توصیه میشود این تبلیغات را خیلی جدی نگیرند، چرا که آمارها بارها نشان داده، صرف شرکت در کلاسهای کنکور بازدهی در این زمینه نداشته است.
البته مسئولان آموزش عالی نیز باید با سطحبندی این آموزشگاهها بر اساس معیارهایی همچون تعداد واقعی قبول شدگان در کنکور و رتبهها، سطح کیفی محیط آموزشی و برنامه آموزشی و توان علمی و سوابق مدرسین، نسبت به سطحبندی دقیق آموزشگاهها و تعیین دقیق شهریهها به گونهای اقدام کنند که به انحاء مختلف هزینههای کلان مجدد از دانشآموزان اخذ نشود؛ مشکلی که هم اکنون به شکل جدی ملموس است و به برخی کاسبیهای غیراخلاقی منجر شده است.