کد خبر: ۱۳۳۷۵۲
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۵

تصویری از چشم‌های سنبله

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ VLT رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی موفق شدند دو کهکشان مارپیچ به نام‌های "چشم‌ها" را در صورت فلکی سنبله رصد کنند. 

"چشم‌ها" در واقع دو کهکشان مارپیچ هستند که در صورت فلکی سنبله واقع شده‌اند و توسط تلسکوپ VLT رصدخانه جنوبی اروپا (اسو) در شیلی عکس‌برداری شده‌اند.

"چشم‌ها" (The Eyes) در فاصله حدود 50 میلیون سال نوری از زمین واقع شده‌اند. فاصله میان این دو کهکشان از هم در حدود 100 هزار سال نوری است.

علت اینکه این دو کهکشان عنوان "چشم‌ها" را گرفته‌اند به دلیل مراکز آنها است که به صورت یک جفت کره سفید چشم دیده می‌شوند.

حتی اگر مناطق مرکزی این دو کهکشان بسیار شبیه هم باشند بخش‌های حومه آنها بسیار متفاوت هستند. به‌‌طوری‌که کهکشان سمت راست (NGC 4435) فشرده شده‌تر است و به‌نظر می‌رسد که تقریباً بدون گاز و گرد و غبار باشد.

این درحالی است که در کهکشان سمت چپ (NGC 4438) یک نوار واضح از گرد و غبار تیره درست در زیر هسته وجود دارد و در چپ مرکز آن ستارگان جوان و گاز دیده می‌شود.

محتویات NGC 4438 در اثر یک فرایند خشن برخورد با کهکشان دیگری به اطراف پراکنده شده‌اند و همین مسأله موجب شده است که شکل مارپیچ این کهکشان بدشکل باشد.

این اتفاق مشابه آن چیزی است در کهک‌شان راه شیری در اثر برخورد با کهکشان آندرومدا در 3 یا 4 میلیارد سال قبل رخ داده است.

کهکشان NGC 4435 می‌تواند مسئول این تصادف باشد. در حقیقت، برخی از ستاره‌شناسان بر این باورند که صدمات وارده به NGC 4438 می‌تواند نتیجه یک برخورد نزدیک باشد. به‌طوریکه 100 میلیون سال قبل، این دو کهکشان تنها به فاصله 16 هزار سال نوری از هم قرار گرفتند.

براساس گزارش مدیا ایناف، یک احتمال دیگر این است که مسئول صدمه NGC 4438 کهکشان بیضی شکل غول پیکر "مسیه 86" باشد که از "چشم‌ها" دورتر است و در این تصویر دیده نمی‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین