کد خبر: ۱۳۴۷۲۷
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۳

آكواريوم طبيعی چهارمحال و بختياری در محاصره‌ی زباله‌های شهری+تصاویر

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: طراف چشمه «برم» را سنگ‌چینی کرده و فضای سبز ساخته‌اند تا گردشگران بیشتری را جذب کنند؛ اما حسن ختام همه‌ی این کارها، زباله‌های ریخته‌شده در این چشمه‌ی بکر است که اکوسیستم آن را در معرض خطر قرار داده است.

چشمه برم در مرکز شهرستان لردگان و استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و یکی از مناطق جذاب و خوش آب‌وهوا برای گردشگران جنوب کشور به‌شمار می‌آید. برای همین شهرداری و میراث فرهنگی و گردشگری منطقه برای فضاسازی اطراف این برکه اقدام کرده‌اند و حتا داخل این برکه که یکی از سرشاخه‌های کارون بزرگ است، قایق‌هایی را رها کرده‌اند تا شاید به این ترتیب گردشگران بیشتری را جذب کنند؛ اما غافل از این‌که هر نوع دست‌کاری در چشمه برم، آن را یک قدم به نابودی نزدیک می‌کند.

ظاهر چشمه برم مانند یک آکواریوم طبیعی است؛ اما لایروبی نشدن و جمع‌آوری نکردن زباله‌های آن، این زیبایی را کم‌ر‌نگ کرده است. با وجود آن‌که اطراف این چشمه تعداد زیادی سطل زباله وجود دارد، ولی به نظر می‌رسد، مردم علاقه دارند، زباله‌های خود را داخل این برکه بریزند! سطح آب نیز از گیاهان زائد پوشیده شده است و به لایروبی نیاز دارد. ظاهر برکه این روزها به‌گونه‌ای شده است که زیبایی عمیق آن به‌سختی دیده می‌شود.

هومان خاکپور ـ کارشناس منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری ـ درباره‌ی این چشمه به خبرنگار ایسنا گفت: چشمه برم یکی از مشهورترین و پرآب‌ترین چشمه‌های این استان به‌شمار می‌آید که در کنار قلعه‌ی باستانی «لر بزرگ» در مرکز شهر لردگان قرار دارد.

او ادامه داد: متوسط دبی آب این چشمه حدود دوهزار و 400 لیتر در ثانیه است و یکی از سرشاخه‌های کارون بزرگ به‌شمار می‌آید. دبی این چشمه حتا در زمان خشکسالی و کم‌آبی چند سال اخیر و خشک شدن بیشتر چشمه‌ها، هرگز از یک‌هزار و 670 لیتر بر ثانیه کمتر نشد. در حال حاضر نیز دوهزار هکتار زمین کشاورزی و شالیزار در این منطقه با این چشمه آبیاری می‌شوند.

وی اظهار کرد: حالت برکه بودن و چشم‌انداز طبیعی برم، آن را به‌عنوان یک ظرفیت گردشگری در شهرستان لردگان مطرح است؛ ولی انباشت زباله، معضلی جدی برای این برکه شده است که جای نگرانی بسیاری دارد و می‌طلبد مدیران شهری و میراث فرهنگی و گردشگری به حفاظت بیشتر از این چشمه‌ی مهم که خود به‌تنهایی می‌تواند عامل جذب گردشگر باشد، توجه نشان دهند.

خاکپور در ادامه گفت: ما همیشه بحث می‌کردیم که این برکه را از حالت طبیعی خارج نکنند؛ ولی ساخت‌وسازهایی که در اطراف آن بدون توجه به این نگرانی‌ها صورت گرفته، مانند بتن‌ریز‌ی‌ها و سنگ‌چینی‌ها، به کاهش آب و افزایش آلودگی آن منجر شده است.

او همچنین به سازه‌هایی که در اطراف این چشمه وجود دارد، اشاره و بیان کرد: شکایت‌های زیادی از سوی فعالان محیط زیست شد تا از این ساخت‌وسازها جلوگیری شود، چون وجود این سازه‌ها به اکوسیستم برکه آسیب می‌رساند؛ اما نمی‌دانم سرانجام ابراز این همه نگرانی چه شد.

{$old_album_134727}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین