کد خبر: ۱۳۷۲۸۴
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۳
موسوی لاری وزیر كشور دولت خاتمی:

نمی‌شود آیت‌الله یزدی هم باطرف باشد هم بیطرف

نمی‌شود احزاب را تعطیل كرد و بگوییم خواهان ایجاد رقابت هستیم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: موسوی لاری وزیر كشور دولت خاتمی گفت: نكات شرط‌گونه‌یی كه آقای خاتمی مطرح كرد، مجموعه‌ واقعیت‌‌هایی است كه نمی‌شود از كنارش گذشت. طبق قانون اساسی انتخابات آزاد است و بنا به اظهارات مسئولین محترم، انتخابات آزاد و مستقل خواست مردم است. 

اهم اظهارات وی در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد بدین قرار است:

• نمی‌شود كه احزاب سیاسی را تعطیل كرد و بگوییم خواهان ایجاد رقابت هستیم. نمی‌توان چهره‌های سیاسی را محدود كرد و سپس از رقابت همه گروه‌ها و احزاب سخن بگوییم.

• در انتخابات دو مرجع قانونی وجود دارد؛ یكی مرجع اجرایی انتخابات كه شامل وزارت كشور و استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و سایر نهادهای اجرایی است و یک مرجع دیگر هم مرجع نظارتی مانند شورای نگهبان و هیات‌های نظارتی مركزی و استان‌ها و شهرستان‌ها هستند كه بر روند انتخابات نظارت می‌كنند. طبق قانون اساسی در انتخابات این افراد مسوول باید بی‌طرف باشند یعنی به نتیجه انتخابات كاری نداشته باشند، بر شیوه و روند برگزاری انتخابات نظارت كنند. اما در دوره كنونی همین امر هم مخدوش شده است.

• برای نمونه آیت‌الله محمد یزدی عضو فقهای شورای نگهبان و عضوهیات مركزی نظارت بر انتخابات است و از سوی دیگر عضو هیات داوری جریان اصول‌گرایی هم هست، یعنی به عنوان یک عنصر فعال جناحی هم كار می‌كند. می‌شود كسی كه اینگونه در حوزه جناحی فعالیت می‌كند، در شورای نگهبان و هیات مركزی نظارت هم حضور داشته و بی‌طرف باشد؟ می‌گویند ایشان دو شأن دارد، شأن و گرایشات شخصی كه در گروه‌های 7+8 مذاكره می‌كند و شأن دیگری دارد كه در شورای نگهبان به عنوان فرد بی‌طرف فعالیت می‌كند. من بارها گفته‌ام این حرف در ذهن خوب است اما در عمل اینگونه نیست. آب و آتش دو عنصری هستند كه می‌توانیم در ذهن هردوی اینها را جا بدهیم و تركیبی از آنها داشته باشیم اما وقتی بخواهیم در واقعیت خارجی به آن اشاره كنیم، اگر آتش قوی باشد، آب و رطوبت را خشک می‌كند اگر هم آتش ضعیف باشد، آب آن را خاموش می‌كند.

• در خارج از ذهن امكان ندارد كه یک شیء هم آتش باشد و هم آب. در ذهن ممكن است كه فردی عضو جامعه مدرسین و هیات داوری اصولگرایان باشد از سوی دیگر به عنوان ناظر بر انتخابات عنصر بی‌طرف باشد اما در خارج و در واقعیت چنین مساله‌یی امكان‌پذیر نیست. بنابراین ناظر شورای نگهبان آن هم عنصر كلیدی آن، یک پای دعوا است و نمی‌تواند اطمینان طرف مقابل را جلب كند .

• این حرف‌هایی كه آقای خاتمی مطرح كرده اصلاً شرط نیست، آقای خاتمی تفسیر خود را از انتخابات سالم، آزاد و رقابتی اعلام كرد، گفت برداشت من از انتخابات آزاد و رقابتی این است. به‌نظر من وقتی آقای خاتمی می‌بیند این حداقل‌ها مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد، تمایلی به حضور در انتخابات نخواهد داشت.

• البته من معتقدم جریان اصول‌گرایی به هیچ نحو علاقه‌مند به حضور اصلاح‌طلبان در رقابت‌های انتخاباتی نیستند. اینكه افرادی مثل آقای باهنر یا علی مطهری گاهی اوقات سخنانی می‌گویند، ملاک نیست. آقای مطهری فرد منحصر به فردی و یک شخص است و نماینده‌ جناح اصول‌گرا نیست. شخصی است كه دنبال حقایق است و واقعیات را مطرح می‌كند، آن هم با سلیقه و دیدگاه خود. یا آقای باهنر هم عنصر سیاسی است و می‌گوید چرا ما هزینه عدم حضور اصلاح‌طلبان را بدهیم؟ برخی می‌گویند اصلاح‌طلبان بیایند اما واقعاً با چه شرایط و با كدام امكانات؟ با این وضعیتی كه حتی نمی‌توانیم رسانه داشته باشیم، چگونه در انتخابات شركت كنیم؟ چه تضمینی وجود دارد كه بیاییم و دوباره با مشكلات زیاد روبرو نشویم؟ یک حداقل‌هایی را جریان راست مطرح كند تا اصلاح‌طلبان بررسی كنند كه بیایند یا نه.

• با وضع موجود كه بستری فراهم نیست و جریان مقابل هم نه تنها انگیزه‌یی برای حضور اصلاح‌طلبان ندارد بلكه خواهان عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات هم هست، فكر نمی‌كنم راه برای حضور ما باز باشد و معتقدم جریان اصیل اصلاح‌طلبی چون خود را اصلاح‌طلب نظام جمهوری اسلامی می‌داند و زیر چتر نظام فعالیت می‌كند و برایشان قانون اساسی مهم است، اگر شرایط فراهم باشد در انتخابات شركت می‌كند اما وقتی حداقل‌ها فراهم نیست و نمی‌توان هیچ كاری كرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین