کد خبر: ۱۴۱۶۲۳
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۴

مطهری: پیاده کردن افراد از قطار انقلاب، مشارکت مردم در انتخابات را کاهش می‌دهد

اگر جبهه پایداری بر کشور مسلط شود نظام و انقلاب ظرف مدت کوتاهی نابود می‌شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی مطهری، نوع نگاه سیاسیون به جایگاه ولایت فقیه، دلایل شکل‌گیری اتفاقات پس از انتخابات سال ۸۸، علت فعال نبودن احزاب، سرنوشت طرح سوال از احمدی‌نژاد، دلایل تسخیر سفارت انگلیس و پاره‌ای از مسائل سیاسی کشور را مورد تحلیل و واکاوی قرار داد. 

این نماینده اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی درگفت‌وگوی تفصیلی با ایسنا، با تاکید به این‌که التزام به ولایت فقیه هیچ تکلیفی را از دوش ما ساقط نمی‌کند، گفت: ولایت فقیه استقلال هیچ نهادی را مخدوش نمی‌کند. 

نماینده تهران در مجلس، با تشریح نگرش سیاسیون کشور نسبت به ولایت فقیه و تاثیر آن بر عملکرد احزاب و جریان های سیاسی گفت: نسبت ولایت فقیه با احزاب و جریان‌های سیاسی بسیار حساس و کلیدی است، در بین سیاسیون دو نگاه نسبت به ولایت فقیه وجود دارد، عده‌ای معتقدند در هر موضوع و هر موضع‌گیری سیاسی باید استقلال فکری و اجرایی داشت و تنها در احکام حکومتی ملزم به اطاعت محض از ولی‌فقیه بود، این گروه التزام به ولایت فقیه را به معنای نظرخواهی از ولی‌فقیه در هر موضوعی و کشف مکنونات قلبی مقام رهبری نمی‌دانند. 

در بین سیاسیون دو نگاه نسبت به ولایت فقیه وجود دارد 

وی افزود: اما نگاه دوم معتقد به هماهنگی همه تصمیمات سیاسی خود با ولی‌فقیه هستند، این گروه بر این باورند که حتی باید میل قلبی مقام رهبری درباره موضوعات خرد و کلان را کشف کرد، آنان از فکر و عقل خود کمتر استفاده کرده و کمتر به تفکر، تعقل و اظهارنظر در حوزه های سیاسی و اجتماعی پرداخته و بیشتر به تکرار نظرات ولی‌فقیه مشغولند. 

ولایت فقیه هیچ منافاتی با استقلال فکری افراد ندارد 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با تاکید به اینکه این دو برداشت در عمل سیاسیون بسیار تأثیرگذار است و راه و مسیر آنان را از یکدیگر جدا می‌کند، گفت: بنده نگرش درست را نگرش اول می‌دانم، ولایت فقیه هیچ منافاتی با استقلال فکری افراد ندارد و التزام به ولایت فقیه هیچ تکلیفی را از دوش ما ساقط نمی‌کند، این طور نیست که ولی فقیه فکر کند و تصمیم بگیرد و بقیه فقط عمل کنند، هر کسی در جایگاه خودش باید فکر کرده و اظهارنظر کند، فقط در جایی که حکم حکومتی صادر می‌شود باید بدون چون و چرا اطاعت کرد. 

مرز التزام به ولایت‌فقیه احکام حکومتی است 

مطهری خاطرنشان کرد: نظر مقام رهبری نیز همین است، معظم‌له بارها به اشکال گوناگون بر این موضوع صحه گذاشته‌اند و حتی تأکید کرده‌اند که «مرز التزام به ولایت‌فقیه احکام حکومتی است». اگر احزاب برخلاف نظر ولی‌فقیه در امور سیاسی یا اجتماعی نظری داشتند و حکم حکومتی هم در کار نبود، هیچ خدشه‌ای به اعتقاد آنان نسبت به ولایت فقیه وارد نمی‌شود، حتی مجلس می‌تواند برخلاف نظر ولی‌فقیه مصوبه داشته باشد، اگر اشکال شرعی داشت، شورای نگهبان ایراد می‌گیرد و اگر مصلحت بزرگی نادیده گرفته شده بود آن وقت ولی‌فقیه تذکر می‌دهند و مجلس اصلاح می‌کند. 

وی احیاء نظام حزبی در کشور را منوط به اصلاح دیدگاه سیاسیون نسبت به اصل ولایت فقیه دانست و تصریح کرد: نوع برداشت از این اصل بسیار حائز اهمیت است و تا به درستی حل نشود مسئله حزب‌گرایی نیز حل نمی‌شود و اصلا یکی از موانع شکل‌گیری احزاب شاید همین موضوع است. 

برداشت غلط از جایگاه ولایت فقیه، بیشتر در بین اصول‌گرایان رایج است 

وی متذکر شد: برخی افراد فکر می‌کنند با وجود نهادی به نام «رهبری» و اصلی به نام «ولایت فقیه» چه نیازی به وجود احزاب است؟ مثلا رهبری در زمان انتخابات نظرشان را به شکلی بیان می‌کنند و دیگر نیازی به احزاب نیست. در بررسی طرح‌ها و لوایح مختلف در مجلس نیز ولی فقیه نظرش را اعلام می‌کند و مجلس تکلیف خود را می‌فهمد و نیازی به احزاب نیست. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا افزود: این تفکر، تفکر اشتباهی است و برداشتی غلط از ولایت فقیه است که بیشتر هم در بین اصولگرایان رایج است، این نقص اصولگرایان باید برطرف شود، وجود ولایت فقیه کشور را از وجود احزاب بی‌نیاز نمی‌کند. ولایت فقیه تضادی با شکل‌گیری احزاب ندارد و اصلا هر کدام کارکرد خودشان را دارند. احزاب می‌توانند مستقلا طرح‌ها و ایده‌هایی را مطرح کنند. حتی این طرح‌ها می‌تواند مخالف نظریات ولی‌فقیه باشد. احزاب فقط در احکام حکومتی ملزم به اطاعت از ولی‌فقیه هستند. 

وجود ولایت فقیه کشور را از وجود احزاب بی‌نیاز نمی‌کند 

وی تأکید کرد: مجلس محل بحث آزاد است، باید این فضا در مجلس وجود داشته باشد که بحث‌ها راحت انجام شود،از این رو مرز التزام به ولایت فقیه و لوازم وجود احزاب باید به درستی مشخص شود. 

مطهری بار دیگر تاکید کرد: در خصوص نسبت احزاب با ولایت فقیه اگر نگرش اول مبنا قرار گیرد، اختیار و تأثیر احزاب به شدت کاهش می‌یابد و احزاب دیگر نقش مشاور و اتاق فکر را نخواهند داشت بلکه واسطه‌ای برای انتقال نظریات ولی‌فقیه به پیروان خود می شوند اما اگر نگرش دوم مبنا قرار گیرد آن وقت حزب به معنای واقعی اتاق فکر و در مسائل سیاسی و اجتماعی تأثیرگذار خواهد بود. 

مطهری هم‌چنین افزود: یکی از نقایص ما سیاسیون کشور این است که کمتر به مسائل فکری و ایدئولوژیک می‌پردازیم، بعد در عمل به مشکل برمی‌خوریم و همدیگر را متهم به مثلا ضدیت با ولایت فقیه می‌کنیم، جریان‌های سیاسی این اتهام را رد می‌کنند و برای مردم روشن نمی‌شود که بالاخره کدام یک درست می‌گویند، در حالی که اگر این مرزها به صورت دقیق روشن شود بسیاری از این مشکلات حل می‌شود. 

ولایت فقیه استقلال هیچ نهادی را مخدوش نمی‌کند 

وی با تاکید براین که فضای طرح این قبیل مباحث تا حدودی وجود دارد و فضای کامل آن نیز باید به وجود آید، گفت: بزرگان باید وارد این مباحث شوند و با صراحت این بحث‌ها را مطرح کنند. خود مقام معظم رهبری بارها نشانه‌هایی را بروز داده‌اند و اشارات معظم‌له نشان می‌دهد نظر ایشان نیز همین است که ولایت فقیه استقلال هیچ نهادی را مخدوش نمی‌کند، یکی از شاهدهای این سخن بیانات ایشان در سفر اخیر به کرمانشاه است که فرمودند «نمایندگان وظایفی دارند، رهبری در کار آنها نه دخالت می‌کند و نه حق دخالت دارد.» 

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر مقام رهبری مثلا در جایی می‌فرمایند «من فلان موضوع را می‌پسندم»، آن وقت دیگر هیچ کس به دلیل این سخن ایشان سخنی نگوید، چنین وضعیتی، وضعیت خوبی نیست، باید این را دانست که تا وقتی ولی‌فقیه در مسائل مختلف، حکم حکومتی ندهند جریان‌های سیاسی می‌توانند نظر دیگری بدهند و آزادند حرف خود را بزنند. 

رهبری هیچ‌گاه انتقاد از خود را امری نکوهیده تلقی نکرده‌اند 

وی با اشاره به بینش و عملکرد مقام معظم رهبری در برخورد با افراد منتقد، گفت: بارها دیده شده که در یک مراسم رسمی فردی از رهبر انقلاب سؤالی پرسیده و ایشان با روی باز جواب داده‌اند و انتقاد از خود را امری نکوهیده تلقی نکرده‌اند و بدون آن که از آن فرد ناراحت شوند، سخن انتقادی را گوش کرده و پاسخ داده‌اند و حتی از آن فرد تشکر هم کرده‌اند. 

مطهری هم‌چنین سوال و انتقاد از شخصیت‌ها را امری طبیعی دانست و خاطرنشان کرد: اطرافیان و مریدها در پاره‌ای موارد موضوع را از روال عادی خارج می‌کنند و شخص مورد نظرشان را در حدی قدیس و آسمانی جلوه می‌دهند که می‌خواهند از او بت بسازند، اینها در حقیقت دنبال منافع خودشان هستند و دوست ندارند شخصیت مورد علاقه‌شان مورد سؤال و انتقاد قرار گیرد. 

مقام غیرقابل انتقاد نداریم 

مطهری با نکوهش این فضاسازی ها، یادآور شد: شهید مطهری در کتاب «پاسخ‌ها به نقدهایی بر کتاب مسئله حجاب» می‌گویند «هر مقام غیرمعصومی اگر در جایگاه غیرقابل انتقاد قرار گیرد، هم خودش فاسد می‌شود و هم جامعه را فاسد می‌کند.» یعنی اصلا مقام غیرقابل انتقاد نداریم، در زمان حضرت علی(ع) افرادی پای منبر ایشان در مسجد برخاسته انتقاد می کردند یا به حضرت توهین می‌کردند ولی ایشان با روی باز با آنان برخورد می‌کردند و جواب منطقی می‌دادند و از برخورد اصحاب با آنان نیز جلوگیری می‌کردند. 

مطهری این دیدگاه و منش امیرالمومنین(ع) را موجب از بین رفتن روحیه و نگاه قدیس‌سازی دانست و خاطرنشان کرد: اگر نگاه به ولایت فقیه درست شد آن وقت می‌توان احزاب موفقی داشت ولی اگر نگاهمان نگاه برخی اصولگرایان باشد که در هر طرح یا موضوعی می‌گویند باید دید آقا چه می‌گویند؟ این افراد استقلال فکری خود را از دست داده‌اند و طبیعی است که حزب هم مفید فایده نخواهد بود،این افراد حزب را در سطح یک واسطه تنزل داده‌اند. 

اگر نگاه به ولایت فقیه درست بود، حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری اتفاق نمی‌افتاد 

مطهری با بررسی آثار نگرش نوع دوم سیاسیون نسبت به ولایت فقیه و تاثیرات آن بر اوضاع داخلی کشور، گفت: به عنوان مثال اگر نگاه به ولایت فقیه درست بود، حوادث پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری اتفاق نمی‌افتاد، قبل از این انتخابات مقام معظم رهبری ملاک‌هایی را برای کاندیدای اصلح بیان کردند و این، حق ایشان بلکه وظیفه رهبری است. 

وی افزود: به طور طبیعی این ملاک‌ها بر یکی از کاندیداها بیشتر صدق می‌کرد یا برداشت عده‌ای این بود که بر فلان آقا بیشتر صدق می‌کند، بعد عده‌ای که سنگ ولایت‌فقیه را خیلی به سینه می‌زنند آمدند و گفتند نظر آقا فرد "الف" است و فضا را به گونه‌ای ساختند که هیچ یک از اصول‌گرایان نباید دنبال کاندیدای دیگری باشد و اساساً طرفداری از غیر آقای "الف" برخلاف التزام به ولایت فقیه است، در حالی که اصلاً انتخابات یعنی عمل کردن افراد به تشخیص خود و اساسا تشخیص اصلح بر عهده خود فرد است، این موضوع همچون اثبات رؤیت هلال شب اول ماه شوال است، اگر فردی شخصا هلال ماه را رؤیت و یقین پیدا کرد، اینجا دیگر نظر مرجع تقلید برای او ملاک نیست، در انتخابات نیز هر فردی شخصا باید اصلح را انتخاب کند. 

پیشنهاد رهبری درطرح نظارت بر نمایندگان، نظر بود نه حکم حکومتی 

وی ادامه داد: یا در نمونه‌ای دیگر، مقام رهبری پیشنهاد طرح نظارت بر نمایندگان را مطرح کردند، این پیشنهاد، نظر بود نه حکم حکومتی، افرادی در مجلس با این طرح مخالف بودند و معتقد بودند دست نماینده بسته می‌شود و فایده‌ای ندارد. در روز بررسی طرح نظارت بر نمایندگان بنده و یک نفر از اصلاح‌طلبان به عنوان مخالف صحبت کردیم، در اینجا نظر مخالف اشکالی ندارد چون حکم حکومتی نبود،اظهارنظر در این باره هیچ مغایرتی با التزام به ولایت فقیه ندارد. 

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مردم می‌توانند از فردی که تشخیص داده‌اند اصلح است، حمایت کنند و به او رأی بدهند نه این‌که چون گفته می‌شود میل رهبری به فرد الف است عملا مجبور باشند از او حمایت کرده و به او رأی بدهند. 

مطهری در گفت‌وگو با ایسنا یادآور شد: در انتخابات گذشته در بین اصولگرایان اگر فردی تصمیم داشت سراغ کاندیدای دیگری برود عده‌ای به او حمله می‌کردند که شما حق ندارید کاندیدای دیگری را مطرح کنید، چرا؟ چون ما احساس می‌کنیم میل آقا به فرد "الف" است و همه باید مطیع باشیم، در حالی که این، برداشتی کاملاً غلط است و اصلا انتخابات را بی‌معنا می‌کند. 

نوع نگاه به ولایت فقیه در خیلی مسائل اثرگذار است 

وی با اشاره به آثار منفی این نگرش، گفت: نتیجه این تفکر چه می‌شود؟ نتیجه آن می‌شود که افرادی که طرفدار دو آتشه ولایت فقیه هستند می‌گویند پس فرد "الف" حتما باید رأی بیاورد و مخالفان می‌گویند باید کاری کرد تا فرد "الف" حتما رأی نیاورد، در چنین فضایی جامعه دوقطبی شده و حالت بسیار خطرناکی ایجاد می‌شود که دیدیم انتخابات سال ۸۸ به چه صورتی شد، خود رهبری هم قطعاً با این روش‌ها مخالفند و بارها اعلام کردند که «نظر مرا کسی نمی‌داند» اما دوستان نادان تمکین نمی‌کنند. 

وی افزود: این در حالی بود که وقتی به همان آقایان اصولگرا مراجعه می‌شد، در محافل خصوصی مدعی بودند در صورت ادامه یافتن مدیریت فعلی کشور ساقط می شود اما در محافل عمومی عکس اعتقاد خود را بیان کرده و تأکید می‌کردند همه باید به آقای "الف" رأی بدهیم که در واقع نوعی نفاق شکل گرفت. 

مطهری بار دیگر بر این اعتقاد تاکید کرد که نوع نگاه به ولایت فقیه در خیلی مسائل اثرگذار است و اگر این نگاه اصلاح نشود در بسیاری امور به مشکل بر می‌خوریم. 

در موضوع احزاب، برداشت از ولایت فقیه بسیار مهم است 

وی افزود: اگر برداشت‌مان از اصل ولایت‌فقیه اصلاح شود، این اصل، اصلی بسیار مترقی است و اصلا حافظ انقلاب و جمهوری اسلامی است و اگر نباشد ظرف چند ماه انقلاب از مسیرش خارج می‌شود، در موضوع احزاب نیز نوع برداشت‌مان از ولایت فقیه بسیار مهم است. برداشت اول موجب بی‌خاصیت شدن احزاب است ولی برداشت دوم موجب مفید و مؤثر بودن آنها می شود. 

مطهری گفت: احزاب برای به دست گرفتن قدرت تشکیل می‌شوند و نفس «قدرت‌طلبی» امر بدی نیست، مشکل کار از آنجا آغاز می‌شود که منافع فردی و حزبی بر منافع ملی و ارزش‌های اخلاقی ترجیح داده شود، حضرت یوسف نیز از عزیز مصر خواست تا او را خزانه‌دار حکومت کند، بسیاری از اولیاء الهی به دنبال قدرت بوده‌اند ولی قدرت را برای اجرای عدالت و پیاده‌کردن احکام الهی می‌خواسته‌اند. 

برای کسب کرسی‌های بیشتر در مجلس، اخلاق را زیرپا نگذاریم 

وی تاکید کرد: این خیلی مهم و حیاتی است که قدرت برای نیل به چه چیزی به خدمت گرفته شود؟ آیا قدرت وسیله‌ای برای خدمت به اسلام و مردم دیده می‌شود یا خود اصالتا یک هدف است؟ اگر قدرت‌طلبی برای خدمت باشد، نشانه‌ای دارد و آن این است که اگر فرد صالح‌تری رقیب ما شد، کنار می‌رویم. اما اگر قدرت‌پرستی جای قدرت‌طلبی را بگیرد یعنی قدرت معبود ما شود، امر مذموم و نکوهیده‌ای خواهد بود. 

وی ادامه داد: اگر برای کسب کرسی‌های بیشتر در مجلس یا تصاحب پست ریاست‌جمهوری، اخلاق زیر پا گذاشته شود، رقیب تحقیر یا تخریب شود و آبروی افراد ریخته شود، نمی‌توان گفت قدرت‌طلبی برای خدمت به اسلام یا مردم بوده است. احزاب و افراد باید برای خدا وارد عرصه انتخابات شوند، اصول و آرمان‌هایشان را مطرح کنند، مرامنامه، اساسنامه و کاندیداهایی را به جامعه معرفی کنند و هدفی جز خدمت به اسلام و مردم نداشته باشند. در این صورت رقابت سالمی بین آنها شکل می‌گیرد و در مجموع نظام از مزایای آن منتفع می‌شود. 

باید اجازه داده شود منتقدان سخن بگویند و پاسخ دریافت کنند 

مطهری خاطرنشان کرد: اساسا در یک حکومت مذهبی باید چنین فضایی حاکم باشد، به اعتقاد شهید مطهری در یک حکومت مذهبی اگر خلوص نیت‌ها کم شود، آن حکومت خیلی زود استحکامش را از دست می‌دهد، چون نگاه افکار عمومی به چنین حکومتی این است که افراد با ادعای خدا و پیغمبر وارد میدان سیاست شده‌اند، اما جنگ قدرت در حکومت‌های غیرمذهبی که ادعای خدا و مذهب ندارند آسیب چندانی به آنها وارد نمی‌کند. 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، فضای سیاسی کشور را این‌گونه تشریح کرد: فضای سیاسی کشور با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس نهم باید بهتر از اینها باشد، با توجه به حوادث انتخابات سال ۸۸ لازم است انگیزه و شوق شرکت در انتخابات در مردم افزایش یابد، باید مشوق‌هایی برای سیاسیون و افرادی که تمایل به کاندیدا شدن دارند ایجاد شود، فضای سیاسی کشور بازتر شود، اجازه داده شود افراد اظهارنظر کنند و منتقدان نظام سخن بگویند و پاسخ دریافت کنند تا این احساس در سیاسیون و دلسوزان نظام ایجاد شود که می‌توانند در روند سیاسی کشور مؤثر باشند. 

وی گفت: البته با افرادی که به اموال عمومی آسیب زدند و اقدام عملی برضد نظام انجام دادند، باید برخورد شود. 

پیاده کردن افراد از قطار انقلاب، مشارکت مردم در انتخابات را کاهش می‌دهد 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که هرکس قانون اساسی را قبول دارد و اقدام عملی علیه نظام انجام نداده است نباید مشکل رد صلاحیت داشته باشد، افزود: کسی که می‌گوید «مرز التزام به ولایت‌فقیه را احکام حکومتی می‌دانم» چرا به صرف برخی انتقادات و مخالفت‌ها رد صلاحیت شود؟ 

وی به ایسنا تاکید کرد: اگر فضای سیاسی حالت امنیتی و پلیسی نداشته باشد و مردم با مشارکت بالا در انتخابات شرکت کنند، تودهنی محکمی به آمریکا و کشورهای غربی زده می‌شود، غربی‌ها از ابتدا تصمیم به نابودی انقلاب اسلامی داشته‌اند و مترصد حمله به ایرانند، اگر انتخابات آزاد با مشارکت بالا مثلا ۷۰ درصد برگزار شود اثرش از شلیک صدها موشک به سوی مراکز حساس آنها بیشتر خواهد بود و اصلا جلوی حمله‌ی نظامی احتمالی به ایران گرفته می‌شود ولی اگر به پیاده کردن افراد و گروه‌ها از قطار انقلاب ادامه داده شود، مشارکت مردمی کاهش می‌یابد و کشورهای غربی احساس خواهند کرد که پایگاه اجتماعی انقلاب ضعیف شده، از این رو بر حجم تهدیدات‌شان می افزایند. 

منشور تفصیلی اصول‌گرایی در ۱۵ اصل تدوین شده است 

وی سپس به تشریح معنای اصولگرایی پرداخت و افزود: اصول‌گرایی به معنای اعتقاد و التزام عملی به اصول و مبانی مشخص مثل ولایت فقیه، آزادی بیان، استقلال فرهنگی، اخلاق و معنویت و نظام خانوادگی اسلام است، جمعی از اصولگرایان منتقد خواستار تفصیل و روشن‌تر شدن مبانی اصولگرایی شدند، از این رو بنده را مامور تدوین منشور تفصیلی اصولگرایی در تفسیر منشور جامعتین کردند، بنده نیز ۱۵ اصل را تعیین، تعریف و تشریح کردم. 

مطهری با برشمردن اصول ۱۵گانه از مبانی اصولگرایی، گفت: اصل ولایت‌فقیه، عدالت اجتماعی، آزادی، مردم سالاری دینی، استقلال فرهنگی، امر به معروف و نهی از منکر، جایگاه روحانیت، رهبری نسل جوان، ساده‌زیستی و پرهیز از تجمل‌گرایی و اشرافیگری، پیشرفت علمی و صنعتی، وحدت اسلامی، نقش زن در اجتماع مدنی، اخلاق در سیاست، قانون‌گرایی، دفاع از مستضعفین در صحنه بین‌المللی ۱۵ اصل تعریف و تشریح شده است که این مبانی را تقریبا همه قبول دارند، مهم برداشت واحد از این مبانی است. 

اصول‌گرایی زمانی به سامان می‌رسد که از اصول و مبانی، برداشت‌های واحد شود 

وی افزود: مثلاً همه ما می‌گوییم ولایت فقیه، ولی هر کدام برداشت خاص خود را داریم و یا همه به «آزادی بیان» و «عدالت» اعتقاد داریم ولی برداشت‌مان با یکدیگر متفاوت است، در حقیقت بر برخی مشترکات لفظی توافق داریم ولی هر یک معنای خاص خود را در نظر داریم. برداشت‌های مختلف از یک اصل، در نهایت موجب اختلاف و انشقاق می‌شود. 

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: اصولگرایی زمانی به سامان می‌رسد که از اصول و مبانی، برداشت‌های واحد شود. شهید مطهری درباره «آزادی بیان» می‌گویند «در جمهوری اسلامی حتی احزاب غیراسلامی آزادند و می‌توانند حرف خود را بزنند ولی باید با تابلوی خودشان به عرصه‌های مختلف وارد شوند، به این معنا که مثلا یک حزب مارکسیست نمی‌تواند با تابلوی اسلام و با عکس امام خمینی تجمع برپا کند تا مردم فریب بخورند، بلکه باید با تابلوی مارکسیسم و با عکس مارکس و لنین تظاهرات کنند.» این برداشت یک برداشت از آزادی بیان است و در نقطه‌ی مقابل، برخی از گروه‌های اصولگرا قائل به محدود کردن فضا هستند. 

از اصل "عدالت" درجریان اصول‌گرا، برداشت‌های متفاوتی وجود دارد 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید به این‌که نمی‌توان تاریخ انقلاب را پاک کرد، گفت: به عنوان مثال هرچه باشد آقایان منتظری و بازرگان بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی را تشکیل می‌دهند، اگر بخواهیم زندگی‌نامه شهید مطهری را بنویسیم باید بگوییم شهید مطهری و آقای منتظری ۱۱ سال با یکدیگر هم درس و هم بحث بودند و ایشان از نزدیک‌ترین دوستان شهید مطهری بود و همین‌طور مهندس بازرگان. انتقادات فکری و سیاسی یک مطلب است و واقعیات تاریخی مطلب دیگر. اما وقتی این مطلب را می‌گویم برخی اصول‌گرایان ناراحت شده و بنده را از بیان آن برحذر می‌دارند. 

مطهری "عدالت" را از دیگر اصولی دانست که در جریان اصول‌گرا برداشت‌های متفاوتی از آن می شود، سپس خاطرنشان کرد: در خصوص عدالت باید تعریف واحد داشته باشیم، ما می‌گوییم جامعه اسلامی جامعه بدون تبعیض است نه جامعه بدون تفاوت،تفاوت‌هایی که ناشی از اختلاف کوشش و اختلاف استعدادها باشد به رسمیت شناخته می‌شود ولی برداشت برخی از عدالت همان نگاه سوسیالیستی است که معتقد به برابر بودن برخورداری افراد از مواهب طبیعت بدون در نظر گرفتن اختلاف استعدادها و اختلاف تلاش افراد است. برداشت برخی دیگر توزیع یکسان پول بین مردم است، برخی نیز عدالت را در سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و افزایش تولید می‌دانند و توجه چندانی به شکاف‌های طبقاتی ندارند. 

برخی نگاه‌های جبهه پایداری، بسیار خطرناک است 

نماینده تهران در مجلس با بیان این‌که اصول‌گرای واقعی کسی است که به اصول و مبانی با برداشت و درک درست اعتقاد داشته باشد، به ایسنا گفت: در بین گروه‌های مختلف اصول‌گرا نگاه جبهه پایداری را در برخی حوزه‌ها قبول ندارم، حساسیت آنها در مسائل فرهنگی خوب است اما نگاه آنها به اصولی نظیر "ولایت فقیه"، "آزادی بیان" و "نقش مردم" را درست نمی‌دانم، معتقدم اگر این تیپ فکری بر کشور مسلط شود نظام و انقلاب ظرف مدت کوتاهی نابود می‌شود. 

مطهری با ابراز تاسف گفت: این نگاه تنگ‌نظرانه و سخت‌گیرانه، فقط خود را اصولگرا و انقلابی واقعی دانسته و بقیه را منحرف می‌داند، این نگاه جبهه پایداری، نگاه بسیار خطرناکی است. اعضای این جبهه بقیه اصولگرایان را یا مردودین فتنه یا خواص بی‌بصیرت می‌دانند، بنابراین حکم به خروج بخش عظیمی از اصولگرایان از حوزه انقلاب می دهند و این اعتقاد، اعتقاد خطرناکی است. 

برخی اعضای جبهه پایداری خود از مردودین فتنه هستند 

مطهری اظهار کرد: از نظر بنده برخی از اعضای جبهه پایداری خود از مردودین فتنه هستند، آنان با عملکردشان در تشدید بحران و فتنه سال ۱۳۸۸ نقش داشتند، آنان تخلفات طرف خودی را ندیدند و قضاوت عادلانه و منصفانه نداشتند و با برخوردهایی که با معترضان داشتند باعث جری شدن طرف مقابل و شعله‌ورتر شدن آتش فتنه شدند، این افراد با پخش مستقیم دادگاه‌ها، با اتهامات و تهمت‌هایی که به بسیاری از معترضان زدند فضا را تندتر کردند، آنان کوچک‌ترین انتقاد مؤثری به نحوه‌ی مناظره احمدی‌نژاد، حادثه کوی دانشگاه و کهریزک نکردند و این در حالی بود که مقام معظم رهبری در موضوع کوی دانشگاه و کهریزک به صراحت موضع‌گیری کردند. 

برخی رفتارهای اعضای جبهه پایداری با معترضان، آتش فتنه را شعله‌ورتر کرد 

نماینده تهران اضافه کرد: زمانی که بنده و امثال بنده نسبت به تسامح فرهنگی دولت هشدار داده و اعتراض می‌کردیم، این افراد با ما مخالفت می‌کردند، حتی در زمان نطقم در مجلس سر و صدا می‌کردند؛ چراکه این اقدام بنده را اعتراض به دولت می‌دانستند و تاکید می‌کردند این مسائل، فرعی است و نباید به آنها پرداخت، حالا این‌ها تندتر از سایرین سنگ مخالفت با جریان موسوم به انحرافی را به سینه می‌زنند. 

وی ادامه داد: اشکال دیگر آن‌ها این است که می‌گویند ما آقای احمدی‌نژاد را قبول داریم ولی مشائی را قبول نداریم و این یک تناقض است زیرا این دو به اعتراف خودشان یکسان فکر می‌کنند. 

نباید تنها به دنبال استفاده از مزایای نمایندگی بود 

مطهری در بخش دیگری از گفت‌وگویش با ایسنا، به تشریح ویژگی‌های کاندیداهای نمایندگی مجلس پرداخت و افزود: کاندیداهای نمایندگی مجلس در درجه اول باید علاقه‌مند به این کار باشند، فرد کاندیدا باید دارای ایده‌ها و آرمان‌هایی بوده و رسالتی برای خود قائل باشد نه این که به دنبال استفاده از مزایای نمایندگی باشد. 

این عضو فراکسیون اصول‌گرایان مجلس ادامه داد: نمایندگانی در مجلس حضور دارند که طی ۳ سال و نیم گذشته هیچ اظهارنظر سیاسی نداشته‌اند، به اعتقاد بنده این افراد به درد نمایندگی مجلس نمی‌خورند، این عده نسبت به مسائل حساس مرتبط با مصالح و منافع ملی هیچ واکنشی ندارند، هم‌چنین کسانی که کار تخصصی لازم را انجام نمی‌دهند به درد نمایندگی نمی‌خورند. 

مطهری در تشریح ویژگی های نماینده ایده آل گفت: نماینده ایده‌آل کسی است که جامع باشد، هم کار تخصصی انجام دهد و در کمیسیون تخصصی فعال باشد و هم در مسائل سیاسی و اجتماعی روز دخالت کند. افرادی در مجلس حضور دارند که در کمیسیون خیلی خوب فعالیت دارند ولی در مسائل اجتماعی و سیاسی فعال نیستند و برعکس، نمایندگانی هستند که در مسائل سیاسی و اجتماعی خوب اظهارنظر می‌کنند اما در کمیسیون‌های تخصصی فعال نیستند. 

یک نماینده ایده آل باید برای ارائه رأی حکیمانه وقت بگذارد 

مطهری وقت کافی گذاشتن را از دیگر شروط کاندیداتوری نمایندگی مجلس برشمرد و افزود: شرط دوم نمایندگی، وقت کافی است، پزشک یا مهندسی که در ضمن، نماینده هم هست ولی وقت کافی برای نمایندگی نمی‌گذارد مناسب این کار نیست، نماینده باید وقت زیادی برای مطالعه طرح‌ها و لوایح، دیدن نظرات و تحلیل‌های کارشناسی، مشورت با مشاوران کاردان و در نهایت ارائه رأی حکیمانه بگذارد. 

نماینده مجلس نباید مدیون منابع قدرت و ثروت شود 

مطهری مدیون منابع قدرت و ثروت شدن کاندیدای نمایندگی مجلس را موجب از بین رفتن حریت و آزادگی فرد در دوره نمایندگی مجلس دانست و متذکر شد: نماینده نباید به منابع قدرت و ثروت وابستگی داشته باشد یا به عبارت بهتر «مدیون» فرد یا گروهی باشد و باید در بیان دیدگاه‌هایش آزادی و حریت داشته باشد. 

وی ساده‌زیستی، عدم دلبستگی به مال و قدرت، قابل خرید نبودن و درک وظیفه نمایندگی یعنی قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون و عدم اتلاف وقت در مشکلات شخصی مردم را از دیگر معیارهای نمایندگی مجلس برشمرد. 

طرح سؤال از احمدی‌نژاد یک "دور" فلسفی در مجلس ایجاد کرده است 

مطهری در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایسنا، با بیان این‌که "طرح سؤال از رئیس‌جمهور در مجلس یک "دور" به اصطلاح فلسفی ایجاد کرده است"، گفت: وقتی هیات رئیسه مصمم نباشد، برخی نمایندگان امضا کننده متزلزل می‌شوند و وقتی از سوی دولت یا حتی خود هیات رئیسه تحت فشار قرار می‌گیرند، امضایشان را پس می‌گیرند، از سوی دیگر وقتی برخی امضاکنندگان طرح امضایشان را پس می‌گیرند، هیات رئیسه متزلزل می‌شود و این دو، یکدیگر را تشدید می‌کنند. 

مطهری گفت: ولی اگر هیات رئیسه مجلس از همان ابتدا که طرح سؤال از رئیس جمهور را با ۱۰۰ امضا دریافت کرد، به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع می‌داد، چرخه معیوب فعلی اتفاق نمی‌افتاد اما وقتی طرح را در کشوی میز اتاق‌شان نگه می‌دارند، برخی از امضاکنندگان احساس می‌کنند هیات رئیسه به دلیل ترس یا هر دلیل دیگری مایل نیست طرح را به جریان اندازد و یا تصور می‌کنند از دفتر رهبری ندایی رسیده است. 

نظر هیات رییسه درباره طرح سوال از احمدی‌نژاد واحد نیست 

مطهری نظر هیات رییسه مجلس د خصوص طرح سوال از احمدی‌نژاد را واحد ندانست و افزود: اعضای هیات رئیسه مجلس درباره طرح سؤال از رئیس‌جمهور نظر واحدی ندارند و البته در مجموع هم خوب عمل نکردند، استعفایم نیز در اعتراض به این عملکرد هیات رئیسه بود، امضاهای طرح سؤال از رئیس‌جمهور هیچ وقت از ۶۹ تا کمتر نشد و اکنون نیز ۷۸ امضا دارد، یعنی بالاتر از حد نصاب. 

مطهری با بیان این‌که "قرار است امضاءکنندگان طرح سوال از رییس‌جمهور برای فراموش نکردن این طرح هم‌قسم شوند"، گفت: مدتی است کمیته‌ای متشکل از آقایان اکرمی، پزشکیان، حیدرپور، رضا حسینی و عباسپور از سوی امضاکنندگان انتخاب شدند تا قضیه سؤال از رئیس‌جمهور را پی‌گیری کنند و بنده نیز در کنارشان هستم، قرار است در جلسه‌ای که با حضور همه امضاکنندگان طرح سؤال از رئیس‌جمهور برگزار می‌شود، برای پس نگرفتن امضاها هم‌قسم شویم، بعد از آن طرح را مجددا تقدیم هیات رئیسه مجلس می‌کنیم. در واقع اراده امضاکنندگان طرح مانع از به فراموشی سپرده شدن آن شده است. 

مطهری یادآور شد: استعفایم راه را هموارتر کرد و با مطالبی که در روز بررسی آن مطرح شد، اثبات شد که سؤال از رئیس جمهور لازم و امری طبیعی است و هیچ خطری برای نظام ندارد، از این رو تصور می‌کنم فضا برای به جریان افتادن آن مهیاتر از قبل باشد. 

سوال از احمدی‌نژاد هیچ خطری برای نظام ندارد 

مطهری با اشاره به برخی مخالفت‌ها با مطرح شدن طرح سوال از احمدی‌نژاد، متذکر شد: اگرچه برخی افراد وابسته به دولت نقل قول‌هایی از مخالفت رهبری با طرح سؤال از رئیس‌جمهور بیان می‌کنند ولی بر اساس نشانه‌هایی که از مقام معظم رهبری مشاهده کرده‌ام، ایشان نظر مخالفی در این خصوص ندارند، ایشان همزمان با مباحثی که در مجلس در خصوص طرح سؤال از رئیس جمهور مطرح بود، در کرمانشاه تأکید کردند «رهبری اساسا در این گونه مسائل دخالت نمی‌کند.» احساسم این است که این سخن ناظر به طرح سؤال از رئیس‌جمهور بود. 

اشغال سفارت انگلیس در شرایطی که تحت فشارهای خارجی هستیم، اقدام درستی نبود 

مطهری در بخش دیگری از این گفت‌وگو با واکاوی دلایل تسخیر سفارت انگلیس در تهران به ایسنا گفت: اشغال سفارت انگلیس در شرایطی که تحت فشارهای خارجی هستیم، اقدام درستی نبود و در مجامع بین‌المللی به ضرر ایران تمام شد، در حالی که قانون کاهش روابط با انگلیس، قانون خوب و حساب شده‌ای بود. اشغال سفارت اثر خوب این قانون را از بین برد. این اقدام خلاف قانون، به نفع کشورهای غربی و انگلیس تمام شد. مقایسه این اقدام با تسخیر سفارت آمریکا در سال ۱۳۵۸ مقایسه درستی نیست. در آن زمان دولت موقت سرکار بود، انقلاب هنوز استقرار نیافته بود و این گونه رفتارها قابل توجیه بود. 

مطهری افزود: در آن زمان نیز طولانی شدن تسخیر سفارت آمریکا به ضرر ایران تمام شد، اصل تسخیر قابل توجیه بود ولی گروگانگیری ۴۴۴ روزه کارکنان سفارت به ضرر ایران تمام شد، مسئولان ایران ۴۴۴ روز به دشمنان قسم خورده فرصت دادند تا وجهه انقلاب اسلامی را نزد افکار عمومی جهان تخریب کنند و با این کار زمینه حمله عراق به ایران را نیز فراهم کردند. 

مطهری با یادآوری حادثه‌ای مشابه نظیر تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال ۱۳۵۸، گفت: در زمان حیات شهید مطهری چریک‌های فدایی در اقدامی وارد سفارت آمریکا شدند، وقتی خبر به شهید مطهری رسید، ایشان بلافاصله به عنوان رئیس شورای انقلاب به آقای مهدوی کنی که آن زمان رئیس کمیته‌ها بود دستور داد چریک‌های فدایی را از سفارت بیرون کنید، ایشان تأکید داشتند «نباید به آنان اجازه داد چهره انقلاب اسلامی، آن هم در روزهای آغازین پیروزی تخریب شده و برای کشور مشکل به وجود آورند.» 

به جای تبعیت از احساسات و هیجانات، باید تحت سلطه عقل تصمیم‌گیری کرد 

مطهری خطاب به دانشجویان حاضر در تسخیر سفارت انگلیس گفت: به جای تبعیت از احساسات و هیجانات باید تحت سلطه عقل‌تان تصمیم‌گیری کنید. البته افرادی هم که دانشجویان را تحریک کردند مقصرند. یکی از نمایندگان روحانی مجلس در زمان اشغال سفارت انگلیس جلسه کمیسیون فرهنگی را به قصد شرکت در تجمع دانشجویان و تشویق آنها ترک کرد و بعد شنیدیم که در آنجا امامت نماز جماعت هم کرده است. 

مطهری ماجرای تسخیر سفارت انگلیس را قابل پیگرد قضایی دانست و اظهار کرد: تحریک‌کنندگان و عاملان این قضیه مقصرند. این افراد باید پشت سر مجلس که قائل به اقدام گام به گام است حرکت می‌کردند. می‌شد اقدامات اثرگذارتری انجام داد تا در عمل به دولت انگلیس لطمه وارد کنیم. مثلاً روابط اقتصادی را به حداقل برسانیم. با تسخیر سفارت بیش از آن که به انگلیس ضربه وارد شود به خودمان لطمه زدیم. 

راه جبران ظلم‌های دولت انگلیس، تسخیر سفارت این کشور نبود 

مطهری با یادآوری اشغال سفارت ایران در لندن در سال ۱۳۵۹، گفت: قرائن نشان می‌دهد که اشغال سفارت ایران در لندن در سال ۱۳۵۹ از سوی مخالفان نظام جمهوری اسلامی که طی آن ۲۶ ایرانی حاضر در سفارت گروگان گرفته شدند و دو نفر از آنان (دکتر لواسانی و دکتر صمدزاده) به شهادت رسیدند، بدون همکاری پلیس انگلیس امکان‌پذیر نبود، هر چند که بعدا پلیس اسکاتلندیارد به آنجا حمله کرد و پنج تن از شش تروریست را کشت. 

وی تاکید کرد: اصلاً دولت انگلیس طی صد سال گذشته ظلم‌های فراوانی به مردم ایران کرده است ولی راه جبران آن، تسخیر سفارت انگلیس نبود. 

گفت‌وگو از هادی فرهنگ‌زاد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
0
0
سلام - خودتان دارید همان حرف پناهیان را میزنی ایشان گفت حرفهای اب عباس و ابن کوا نشانه غربت حضرت است - اقای مطهری ایا واقعا اینکه شخصی با امام صادق اینطور حرف بزند به نظر شما نشانه اعتلای جامعه مسلمین است یا انحطاط- گرایی که میدهید صحیح است - عمار و سلمان و مقداد را باید الگو قرار دهیم یا رییس خوارج را
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
0
0
به نام خدا
چرا از افزایش دستمزد کارگری نمی گویید . مردیم . کمرمان شکست
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین