کد خبر: ۱۴۲۳۴۲
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۰ - ۲۰:۳۸
نویسنده و منتقد سینما:

'اخلاقتو خوب كن' كمدی آبرومندی است.

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: تهران - نویسنده و منتقد سینما و تلویزیون فیلم 'اخلاقتو خوب كن' را كمدی آبرومندی توصیف كرد و گفت: این اثر سینمایی حاوی مفاهیم ارزشی بوده كه با پایانی خوش برای مخاطب همراه است.

'محسن سلیمانی فاخر' روز سه شنبه درباره فیلم سینمایی 'اخلاقتو خوب كن' ساخته سیدمسعود اطیابی افزود: این اثر، یك فیلم بی ادعا و روتینی است كه نحوه اجرا و فرم آن متناسب با اینگونه آثار ایدئولوژیك نیست.

وی با بیان اینكه تجربه مرگ و بازگشت روح بارها دستمایه تولید آثار سینمایی قرار گرفته است، ادامه داد: 'اخلاقتو خوب كن' نیز با وجود آنكه در موضوعات حاشیه ای با آثار دیگر تفاوت هایی دارد، اما در ذهن مخاطب همان اصل روح و چارچوب آن را به یاد می آورد.

سلیمانی فاخر این فیلم سینمایی را دارایی فضایی ایدئولوژیك و فرا زمینی دانست و گفت: فیلم هایی كه از این اساس پیروی می كنند، نمی توانند مدعی ارایه اثری هنری باشند هر چند كه در نمونه های خارجی ردپاهایی از هنر اصیل سینما نیز دیده می شود.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی توضیح داد:در این فیلم فرشته ای وظیفه دارد كه آدم ها را به دنیای آخرت همراهی كند و روایت مردی است كه در یك تصادف و ایست قلبی متحول می شود و در بازگشت خود به زندگی، با فرشته مرگ خود رو به رو می شود و در شرایطی كه بین مرگ و زندگی به سر می برد، سرنوشتش با زنی گره می خورد و عشق و عاشقی چاشنی حكایت تلخی می شود كه تمی معنوی دارد.

سلیمانی فاخر تاكید كرد: ایده‌ آرزوی فرشته برای انسان شدن و تحقق این آرزو كه از مفاهیم مذهبی برداشت شده، مضمونی مناسب برای خلق یك كمدی موقعیت است و از این رو مخاطب با مضمون فیلم 'اخلاقتو خوب كن' كه همان فضایل اخلاقی است، ارتباط برقرار می كند.

وی گفت: فیلم با نقایصی كه در شكل اجرا و نداشتن پیوستگی دارد، به نوعی در تلاش است تا معضلات اجتماعی و مشكلات رفتاری افراد را با چاشنی طنز و آمیختگی دین و مذهب مطرح كند و این رویكرد فیلمساز ستودنی است.

سلیمانی فاخر نقش 'رضا عطاران' را در این فیلم سینمایی، تكراری دانست و گفت: شخصیت اولیه‌ او (بشارت) شبیه انسان های زمینی است و هیچ تفاوتی با سایر فیلمهایش ندارد و او در این نقش تنها برای گیشه انتخاب خوبی است.

وی انتخاب 'الهام حمیدی' برای نقش 'سایه' را مناسب ندانست و گفت: این بازیگر به خاطر چهره مثبتی كه دارد، نتوانسته نقش زنی كه مردان را با عشوه گری تیغ می‌زند، به خوبی ایفا كند.

منتقد سینما و تلویزیون تاكید كرد: اطیابی هر چند در این فیلم بر محور تكرار موضوع روح و فرشته سخن گفته اما روایت آن به نوعی است كه شاید بسیاری از خط قرمز‌ها را پشت سر گذاشته تا بتواند القای پیام كند.

سلیمانی فاخر با بیان اینكه فیلمساز در برخی سكانس های این فیلم درجا زده و در برخی موارد نیز به هدف مورد نظر خود نزدیك شده است، گفت: فیلمساز با اصل قرار دادن مفهومی ارزشی، از تكرار قالب های همیشگی ساده و ابتدایی كمدی فاصله گرفته اما باز در تله 'اتكا بر عشق های همیشگی و پایان خوش داستان' گیر افتاده است.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی در گفت و گو با ایرنا تاكید كرد: اجرا، فرم و محتوای كلیشه ای 'اخلاقتو خوب كن' نه تنها برای این فیلم مثبت نیست بلكه به افت كیفیت كمك كرده است.

وی برخی از نماهای این فیلم را برای مخاطب سهل الوصول دانست و گفت: برای نمونه صحنه تصادف غیر منطقی به نمایش درآمده؛ چگونه است كه اتوبوس به شیوه ای مدرن از روی ابراهیم رد می شود اما او با یك جراحی بهبود كامل پیدا می كند.

منتقد سینما و تلویزیوت یادآور شد: اینكه رضویان از روی آزمایش های 'سایه' پی ببرد كه او تومور دارد، با واقعیت همخوانی ندارد زیرا این بیماری تنها از روی عكس قابل تشخیص است.

سلیمانی فاخر 'اخلاقتو خوب كن' را یك كمدی آبرومند دانست و گفت: فیلمساز در مسیر توجه به محتوا و مفاهیم ارزشی گام برداشته و خود را از كمدی های سخیف رها كرده است.

وی افزود: خط اصلی قصه و مضمون دینی ' توبه' كه در این فیلم سینمایی مورد توجه قرار گرفته، دستمایه معتبری برای قرار گیری در ساختار اثر است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین