کد خبر: ۱۴۲۸۶۶
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۲
بررسی مهم ترین رویداد های هفته

از سفر احمدی‌نژاد به کاراکاس تا ترور دانشمند ایرانی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هفته‌ای که گذشت، حرف و حدیث درباره سوال از رئیس جمهور دوباره رسانه‌ای شد و در ‌‌نهایت قرار شد رئیس جمهور برای پاره‌ای از توضیحات به مجلس برود، بازار سکه و ارز همچنان آشفته بود و قیمت دلار حتی با وجود قانون مجلس مبنی بر خرید ۱۳۸۵ تومانی و فروش ۱۴۰۰ تومانی به مرز ۱۷۰۰ تومان رسید. در این هفته شایعه استعفا محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی نیز قوت گرفت و ... 

هفته‌ای که گذشت، حرف و حدیث درباره سوال از رئیس جمهور دوباره رسانه‌ای شد و در ‌‌نهایت قرار شد رئیس جمهور برای پاره‌ای از توضیحات به مجلس برود، بازار سکه و ارز همچنان آشفته بود و قیمت دلار حتی با وجود قانون مجلس مبنی بر خرید ۱۳۸۵ تومانی و فروش ۱۴۰۰ تومانی به مرز ۱۷۰۰ تومان رسید.

در این هفته شایعه استعفا محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی نیز قوت گرفت و حمید بقایی به عنوان یکی از جانشینان احتمالی وی معرفی شد.

گمانه زنی‌ها درباره حمله نظامی به ایران و بست تنگه هرمز نیز همچنا ادامه داشت. اما یکی از جنجال بر انگیز‌ترین خبرهای هفته، خبر رد صلاحیت گستره منتقدین دولت برای شرکت در انتخابات مجلس نهم بود. نام‌های مطهری، عباسپور و کاتوزیان در میان این نمایندگان دیده می‌شد هر چند این اخبار تایید یا تکذیب نشده است.

غم انگیز‌ترین اتفاق اما ترور دانشمند ایرانی مصطفی احمدی روشن بود که صبح چهارشنبه در نزدیکی دانشگاه ارتباطات علامه طباطبایی رخ داد.

روز شنبه، گمانه زنی‌ها در باره محورهای سوال از رئیس جمهور و حضور یا عدم حضور وی در مجلس داغ بود. نحوه سوال از رئیس جمهور نیز مورد توجه رسانه‌ها قرار داشت. در همین زمینه، عوض حیدرپور نماینده شهرضا و عضو کمیته طرح سوال از رییس جمهور در گفت‌و‌گو با خبرنگار شفاف در باره نحوه سوال از احمدی‌نژاد گفت: فرآیند سوال در مجلس طبق آیین نامه به صورت کتبی است. ۱۰سوال از رییس جمهور به صورت کتبی مطرح شده و نمایندگان این طرح را امضا و به هیات رییسه تحویل دادند.

وی ادامه داد: هر سوالی در حوزه بررسی یک کمیسیون است بنابراین هیات رییسه مجلس بر اساس اینکه سوال مربوط به کدام کمیسیون است سوالات را ارسال می‌کند. کمیسیون‌ها هرکدام جلسه‌ای را بر اساس محتوی سوال برگزار می‌کنند و بنابه سوال شخص رییس جمهور و یا نماینده‌اش را دعوت می‌کنند.

در این روز همچنین به دلیل سفر روز یکشنبه محمود احمدی‌نژاد به آمریکای جنوبی، رسانه‌های غربی توجه ویژه‌ای به این سفر داشتند. ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در آستانه این سفر مدعی شده است: اکنون زمان بیشتر کردن همکاری‌ها و سطح روابط سیاسی، امنیتی و اقتصادی با ایران نیست.

بر اساس این گزارش، نولاند با بیان این ادعا که ایران با توجه به تحت فشار گرفتن از سوی» مجامع بین المللی «در پی یافتن متحدان جدید و گسترش بخشیدن به روابط فعلی خود با متحدانش است، مدعی شد: اکنون زمان آن است که کشورهای جهان برای ایران روشن کنند که این کشور می‌تواند همچنان در انزوای جهانی باقی بماند یا اینکه با احترام به الزام‌های بین المللی دوباره به میان جامعه بین المللی بازگردد.

وی که در جلسه پرسش و پاسخ وزارت خارجه آمریکا حضور یافته بود، در پاسخ به پرسشی که از او خواست در ارتباط با تلاش کاخ سفید برای گفتگو با کشورهای میزبان احمدی‌نژاد توضیح دهد، گفت: ما با کوبا و ونزوئلا ارتباط مستقیم دیپلماتیک نداریم اما با دو کشور دیگر مقصد احمدی‌نژاد یعنی نیکاراگوئه و اکوادور در این رابطه مستقیما مذاکره خواهیم کرد.

روز یکشنبه اما، محمود احمدی‌نژاد با یمک هیات بلند پایه عازم کاراکاس شد و به دیدار چاوز رفت.

دراین روز اما بانک مرکزی از تمهیدات ویژه برای بازار ارز خبر داد. محمود بهمنی در این باره گفت: «بانک مرکزی برای تعادل‌بخشی و ثبات بازار ارز یکسری برنامه‌ها دارد که آن‌ها را به اجرا در خواهد آورد، البته به صلاح نیست که این برنامه‌ها را در رسانه‌ها اعلام کنیم.»

در این میان اما از گوشه و کنار بازار خودرو خبر می‌رسید، واردکنندگان خودرو به عنوان پیشتازان احتکار وارد عمل شده و خودروهای واردشده را در انبار‌ها ردیف کرده‌اند تا در شرایط مناسب‌تری به فروش برسانند.

اما این تنها معضل بخش خودرو نبود بلکه تمام اقتصاد ایران را گرفتار خود کرده است. لب تاپ و مبایل هم به سرنوشت مشابه خودرو دچار شده‌اند و خرید یک مدل جدید از لب تاپ یا مبایل در حال حاضر ممکن نیست ومتقاضیان با تابلوی «فروش نداریم» و یا پاسخ «فعلا موجود نیست»، مواجه خواهند شد.

از سوی دیگر در خبر‌ها آمده بود، یکی از برند‌های لوازم خانگی فروش خود را متوقف کرده است تا احتکار به بازار لوازم خانگی هم وارد شود.
البته برخی از کار‌شناسان واژه احتکار را چندان برای این رخداد مناسب نمی‌دانند چرا که معتقدند نگهداری کالا‌ها در انبار‌ها مقطعی بوده و این پدیده با ثبات نرخ دلار از بین خواهد رفت.

از سوی دیگر گمانه زنی درباره تحریم نفتی و تنگه هرمز در این روز بسیار مورد توجه رسانه‌های غربی و داخلی قرار گرفت و برخی منابع غربی تحریم نفت ایران را مساوی با سقوط اقتصاد اروپا دانستند.

منابع مطلع در اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که آغاز ممنوعیت خرید نفت ایران توسط کشورهای این اتحادیه ممکن است چند ماه طول بکشد، چون بعضی از این کشور‌ها برای آماده کردن اقتصاد خود برای این ممنوعیت نیازمند زمان هستند.

در عین حال شبکه خبری ان بی‌سی در گزارشی در این زمینه با بیان اینکه تحریم نفتی ایران می‌تواند فاجعه اقتصادی اروپا را بیش از پیش تقویت کند، آورده است: در صورتی که تحریم نفتی ایران اجرایی شود، این مسئله باعث افزایش شدید قیمت نفت و در نتیجه سخت‌تر شدن تلاش اروپا برای حل بحران اقتصادی این اتحادیه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، تحلیلگران و کار‌شناسان هشدار می‌دهند که اگرچه دولت‌های اروپایی به تازگی بر سر ممنوعیت وارد کردن نفت ایران به توافق رسیده‌اند و چین نیز اعلام کرده است که از تحریم‌های ضد ایرانی به رهبری آمریکا حمایت خواهد کرد، اما با وجود این چندین کشور اروپایی به شدت نیازمند وارد کردن نفت از ایران هستند و در بین این کشور‌ها یونان به دلیل اوضاع بسیار آشفته اقتصادی خود، اوضاع به مراتب نامساعد تری دارد. چرا که ۳۰ درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین می‌کند.

با توجه به این مسئله در صورتی که تحریم‌ها بر ضد نفت ایران اعمال شود، این مسئله منجر به سقوط کامل اقتصاد یونان خواهد شد.

روز دوشنبه، درحالی که احمدی‌نژاد به کاراکاس سفر کرده بود و هیات بلند پایه دولتی که وزیر اقتصاد هم جزو آن بود را همراه خود برده بود، بازار ارز دوباره طوفانی شد و دلار با وجود قیمت مصوب ۱۴۰۰ تومانی بیش از ۱۷۰۰ تومان به فروش رسید.

در حالی که قرار بود محمود احمدی‌نژاد روز سه شنبه به کمیسیون امنیت ملی مجلس برود اما وی سفر به آمریکای جنوبی و دیدار با هوگو چاوز را در اولویت قرار داد تا باز هم سوال و جواب به تاخیر بیافتد و این شایعه که احمدی‌نژاد برای پاسخ گویی به مجلس هشتم نخواهد رفت قوت بگیرد.

در هر حال اقتصادی‌های منتقد مجلس، یعنی توکلی و نادران در نامه‌ای خواستار تشکیل جلسه فوق‌العاده جهت بررسی وضعیت آشفته اقتصادی کشور، به ویژه اوضاع نابسامان بازار ارز شدند اما جواب دولتی‌ها سفر به آمریکای لاتین بود و این جمله معاون پارلمانی رئیس جمهور که «انصاف داشته باشید» اوضاع اقتصادی کشور «عادی» است.

در این میان زمزمه‌های استعفا و حتی برکناری محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی در این روز قوت گرفت و گمانه زنی در رسانه‌ها درباره جانشین وی داغ بود، حتی حمید بقایی رئیس جنجالی سابق سازمان میراث فرهنگی نیز به عنوان یکی از گزینه‌ها مطرح شد.

از محمدرضا فرزین ـ معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی و دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها و علی دیواندری ـ مدیرعامل بانک ملت ـ به عنوان گزینه‌های جدی رییس‌کلی بانک مرکزی یاد می‌شود.

در این روز اما، یک نماینده مطلع در مجلس از بازداشت یکی از معاونین وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد تا شایعه‌ها درباره وزارتخانه غضنفری رنگ و بوی جدی تری به خود بگیرد.

روز سه شنبه اما، خبر رد صلاحیت‌های گسترده کاندیداهای مجلس نهم رسانه‌ای شد. در اخبار امده بود که ۴۰ نماینده فعلی مجلس هشتم که اکثرا از منتقدین دولت هستند رد صلاحیت شدند. مطهری، کاتوزیان و عباسپور در بین رد صلاحیت‌ها دیده می‌شدند.

در همین بین موج رسانه‌ای درباره ویژگیهای یک نماینده شایسته به راه افتاد و در این میان از مجلس هشتم انتقاداتی شد. در خبر‌ها آمده بود، نگاهی به دوره ۴ ساله حیات مجلس هشتم نشان می‌دهد،شان و جایگاه مجلس در این دوره چندان حفظ نشده است. تصمیمات مقطعی و اجرا نشده در طول دوران مجلس هشتم مانند استیضاح‌هایی که تنها رسانه‌ای شدند و به سرانجام نرسید، تخلفات محرز دولت که بار‌ها روی آن‌ها سرپوش گذاشته شد، ایجاد زمینه جنجال در رسانه‌ها برای طرح سوال از رئیس جمهور، تصویب چیزی شبیه حقوق مادام العمربرای خود و کلیه مدیران دولتی و... از جمله مواردی است که سابقه درخشانی را برای مجلس هشتمی‌ها باقی نمی‌گذارد.

امروز در آستانه انتخابات مجلس نهم و با توجه به سابقه مجلس هشتم، این سوال بیش از پیش مطرح می‌شود که مجلس نهم نیازمند چه نمایندگانی است؟ چه کسانی باید وارد بهارستان شوند تا مجلس در راس امور باشد و بخواهد که در راس امور بماند؟
در این روز اما حاج منصور ارضی نیز انتقاداتی را درباره بازار ارز بیان کرد. وی که درمراسم زیارت عاشورای صنف لباس فروش‌ها سخن می‌گفت با اعتراض به حبابی بودن قیمت سکه و دست داشتن عده‌ای معلوم‌الحال از جریان فتنه و انحراف در روند کنترل قیمت‌ها گفت: در حال حاضر تمام این بازار سکه دست خود این افراد معلوم الحال است. خودشان سکه می‌خرند، خودشان انبار می‌کنند و خودشان هم با قیمت بالا می‌فروشند، ولی نمی‌دانند تاریخ تکرار می‌شود و وقتی در اخبار می‌گویند که گنج قزافی و طلاهای او بعد از مرگش پیدا شد برای این‌ها هم هست. دار و دسته انحراف و فتنه و این یهودی صفت‌ها هم فردا می‌میرند و مرگی هست باید درس گرفت.


روز چهارشنبه، با خبر دردناک ترور یک دانشمند دیگر ایرانی آغاز شد و این خبر تمامی اخبار دیگر را تحت الشعاع قرار داد.

ساعت ۸: ۲۰دقیقه بمبی در خودرویی مقابل درب دانشگاه علامه طباطبایی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه‌ طباطبایی واقع در تقاطع بزرگراه شهید همت و خیابان شریعتی منفجر شد که بر اساس انفجار بمب یک نفر کشته ودوتن زخمی شدند.

به گزارش شفاف، صدای انفجار به حدی محیب بوده که حتی مسئولین دانشگاه علامه خواستار لغو امتحانات شدند اما به درخواست دانشجویان برگزاری امتحانات ادامه پیدا کرد. اخبار تکمیلی حاکی از این بود که «مصطفی احمدی روشن»، فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف از اساتید صنعت نفت، بر اثر این انفجار به شهادت رسیده است.

این حادثه در شرایطی رخ داده است که ایران از سوی محافل غربی به ویژه آمریکا به دلیل اعلام آغاز غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای فردو تحت فشار قرار گرفته است.

در عین حال بر شهادت احمدی روشن در رسانه‌های خارجی بازتاب گسترده‌ای داشت و هر یک از این رسانه‌ها به زعم خود به بررسی و انتشار این خبر پرداختند. تقریبا تمامی این رسانه‌ها به این مسئله پرداخته‌اند که آیا احمدی روشن یکی از دانشمندان هسته‌ای ایران بوده است که به شهادت رسیده است یا خیر.

گفتنی است، به دنبال حادثه تروریستی صبح چهارشنبه در حوالی میدان کتابی که منجر شهادت به مصطفی احمدی ‌روشن فارغ‌التحصیل رشته کار‌شناسی نفت از دانشگاه شریف شد، کمیسیون امنیت ملی و سیاست مجلس عصر‌‌ همان روز با هدف پیگری ابعاد مختلف این حادثه تروریستی تشکیل جلسه داد.

قرار است، پیکر پاک «شهید احمدی‌روشن» بعد از اقامه نماز جمعه این هفته تشییع و در یکی از ۲ امام‌زاده علی‌اکبر چیذر و امام‌زاده صالح تدفین ‌شود.

از سوی دیگر در این روز جلسه هیات امنای دانشگاه آزاد فرهاد دانشجو را به عنوان رئیس منتخب معرفی کرد تا ریاست ۲۹ ساله جاسبی در دانشگاه آزاد به پایان برسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین