کد خبر: ۱۴۲۹۶۱
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۰

احتمال آغاز موج جدید خاموشی‌ها از سال ۹۳

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان به مپنا بدهکار هستیم که تأیید شده و بخش آماده پرداخت به مپنا در بخش ریالی ۸۰۰ میلیارد تومان است و در بخش ارزی نیز ۱۰۰۰میلیارد تومان بدهی داریم که سرجمع بدهی‌های ما را به ۱۸۰۰ میلیارد تومان می‌رساند. 

مدیرعامل سازمان توسعه برق ایران مشکل بدهی دولت به پیمانکاران صنعت برق را جدی خواند و گفت: اگر این روند بی پول صنعت برق ادامه پیدا کند و نتوانیم پروژه‌ها را به اتمام برسانیم قطعا در سال‌های ۹۳ و ۹۴ با کمبود برق مواجه خواهیم شد.

مجید صالحی در پاسخ به این سوال که سازمان توسعه برق ایران چه میزان به پیمانکاران بدهکار است و چرا این سازمان بدهکارترین مجموعه وزارت نیرو شناخته می‌شود، گفت: عملا بدهی‌های سازمان توسعه برق به بانک‌هاست که بخشی از آن بابت بدهی اوراق مشارکت و بخشی هم به خاطر ماده ۶۲ بانک مرکزی(اوراق مشارکت) است. دولت در خصوص بدهی به بانک‌ها مصوبه‌ای داده است که بدهی به بانک‌ها به عنوان بدهی دولت تلقی شود و این هم در حال اعمال شدن در حساب آنهاست و خوشبختانه این موضوع سقف‌ بدهی را در بانک‌ها کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: اما قسمتی که به مپنا به عنوان پیمانکار بزرگ برق بدهکار هستیم، دارای دو بخش ریالی و ارزی است که با تمهیداتی که شده یک بخش از طریق فروش اوراق مشارکت جبران و یک بخش هم از طریق واگذاری املاک و نیروگاه‌ها جبران می‌شود تا سقف بدهی کاهش یابد. صالحی افزود: در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان به مپنا بدهکار هستیم که تأیید شده و بخش آماده پرداخت به مپنا در بخش ریالی ۸۰۰ میلیارد تومان است و در بخش ارزی نیز ۱۰۰۰میلیارد تومان بدهی داریم که سرجمع بدهی‌های ما را به ۱۸۰۰ میلیارد تومان می‌رساند.

مدیرعامل سازمان توسعه برق ایران در بخش دیگری از این گفتگوی تفصیلی در پاسخ به این سوال که بدهکاری‌ که در حال حاضر به پیمانکاران صنعت برق وجود دارد آیا فکر نمی‌کنید در آینده مشکلی برای تولید برق ایجاد شود و این موضوع تهدیدی برای اینکه در سال‌های آتی با خاموشی برق مواجه شویم نیست؟ گفت: اگر این روند بی پول صنعت برق ادامه پیدا کند با کمبود تولید برق مواجه خواهیم شد و اگر نتوانیم پروژه‌ها را به اتمام برسانیم قطعا در سال‌های ۹۳ و ۹۴ با کمبود برق مواجه خواهیم شد.

وی اضافه کرد: اما اگر تمهیدات انجام شود و مشکلات برطرف شود قطعاً پروژه‌های خوبی که داریم را فعال خواهیم کرد و به اتمام می‌رسانیم. موضوع دادن تسهیلات و ارز به بخش خصوصی توسط صندوق توسعه ملی اگر حل شود خیلی از مشکلات بخش خصوصی برای ساخت نیروگاه مرتفع خواهد شد.
صالحی تصریح کرد: اگر گره صندوق توسعه ملی با بانک‌ها حل شود و بتوانند ارز مورد نیاز را سریعا به صنعت برق بدهند مطمئن باشید که مشکل تولید برق کشور حل خواهد شد. 

به گزارش فارس،وی افزود: باز هم تأکید می‌کنم اگر بحث نقدینگی (ارزی و ریالی) صنعت برق حل نشود در سال‌های آینده کشور با مشکل تولید برق مواجه خواهد شد. سازندگانی که مشکلات ریالی آنها حل نشود اگر متخصص و نیروی انسانی خود را از دست بدهند قطعا ضربه بزرگی خواهند خورد و سرپا شدن آن سازندگان نیز غیرممکن است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین