کد خبر: ۱۴۴۳۱۳
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۹

عده ای مقابل قهر11 روزه احمدی نژاد سکوت کردند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر حسین نجابت فارغ التحصیل دانشگاه دورهام و قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی است. نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با پايگاه اطلاع رساني جبهه متحد اصولگرايان درباره وضعیت سیاسی کشور و آرایش قبل از انتخابات گفت. 

وی در این گفتگو با انتقاد از رفتار افراطی و یابرخورد تفریطی بعضی اصولگرایان در مقابل با فتنه و انحراف می گوید: نظر رهبری دقیقا این بود که ما باید جریان انحراف و فتنه را تبیین کنیم و سر جای خود بنشانیم. یعنی نظام به هیچ وجه نمی پسندند كه کشور دچار آشوب و برخوردهای تند رسانه ای و بگو مگوهای کم فایده بشود اگر کسی این را نفهمد دچار افراط و تفریط می شود لذا با همه وجود دارد مدیریت می کند. 

* جنابعالي نامزد انتخابات مجلس نهم هستيد. در صورتي كه جبهه متحد از فرد ديگري حمايت نمايد و جنابعالي مورد حمايت گروهي ديگري به جز جبهه متحد باشيد. آيا كنار مي كشيد يا رقابت مي كنيد؟

بنده و بسياري از دوستان طيف تحولخواه بر اساس تكليفي كه برايمان مطرح ساختند نامزد شده ايم و تكليف اصلي را امروز وحدت مي دانيم لذا اگر اسمم در لیست جبهه متحد اصولگرایی نباشد انصراف می دهم.

* اگر در دو لیست باشید؟

اگر اسمم در دو لیست باشد، اقتضایی نگاه می کنم باید ببینم چه لیستی مورد نظر است ليكن تابع سیاست های کلی جبهه متحد اصولگرایان هستم.

* نظر شخصی خودتان پیرامون حضور افراد در لیست دیگر چیست؟

اگر آن جریان نزدیک به مواضع جبهه متحد اصولگرایی باشد اشکالی ندارد که عده ای مشترک باشند یا مجزا. ليكن بايد پیرو جبهه متحد بود. ببنيد ما به دنبال وحدت بايد باشيم اگر بتوانيم 30 نفر را مشترك در همه طيفهاي اصولگرا معرفي كنيم كه مطلوب حاصل شده است ولي اگر روي 25 يا 23 يا هر عددي هم بتوانيم به اشتراك برسيم مناسب است وحدت 100 درصدي البته مورد نظر ماست.

* آیا جریان انحراف و فتنه در انتخابات حضور دارند؟

صد در صد حضور دارند، تردید نکنید. در قالب کاندیداهای سفیدی که شناخته نشده اند حضور دارند و فعالیت انتخاباتی می کنند و ممکن است با وجود نا شناختگی در برخي حوزه هاي انتخابيه حتي تهران رای هم بیاورند.

* الگوی اصولگرایان در شوراهاي دوم و مجلس هفتم را هم برخي اصلاح طلبان مطرح مي كنند.

الان آن فضا نیست آنجا وقتی اسامی را مطرح کردیم نکات دیگری مد نظرمان بود. فضا مشکلات پس از دوم خرداد بود و تلاش برای پی ریزی راه جدید که بعدها اصولگرایی شد. الان در چنین وضعیتی نیستیم و اگر رقبا بخواهند چنین کاری را انجام دهند باید یک پایگاه اجتماعی قوی تعریف کنند که من آن پایگاه های اجتماعی قوی را نمی بینیم. مگر اینگه روی تک نماینده ها سرمایه گذاری کنند و بعد از ورود سازماندهی جدیدی کنند. لذا شايد با تابلوي ديگري غير از اصلاحات وارد مي شوند وليكن پشتوانه قوي براي آنها متصور نيست.

* چه انگیزه هایی باعث شده تا اصولگرايان به فكر وحدت و همگرايي باشند؟

من فکر می کنم پس از دوم خرداد اصولگرایی به عنوان یك خط فکری در کشور حاکم شد. اما مثل هر جریان نو پا و متکی بر تشكيلاتهاي گذشته بود كه بايد ترميم مي شد. پيش از ساماندهي مجدد اصولگرايان، بيشتر نيروهاي ارزشي زير چتر جریانی سنتی، که جناح راست بود، قرار داشتند كه نتوانستیم گفتمان آن جریان را برتري دهيم ليكن ظرفيتهاي اجتماعي اصولگرايان را فعال كرديم.

لذا اكنون طيفهاي مختلفي از اصولگرایان را شاهد هستيم معنای طیف این است که کسانی به اصولی پایبندند اما در اموری و مسائلی آرا مختلفی دارند، بنابراین اتفاقی بود که بعد از 2 خرداد افتاد اکنون فتنه 88 را پشت سر گذاشتیم و اولین انتخابات پس از آن است اگر دقت نکنیم ممکن است در جبهه اصولگرایی که یک طیف هست اختلافات کوچکی که قبلا پررنگ نبود باعث انشقاق شود و خط دیگری کار را در دست بگیرد. بنابراین باید حداقل تا انتخابات، وحدت را ادامه دهیم اگر هم می¬خواهیم روی اختلافات بحث کنیم باید بگذاریم درون خودمان و پس از انتخابات که مجلس و دولت را از دست ندادیم . اما خطر این است که اصولگرایان مجلس را از دست بدهند.

علتش هم همین فشارهای خارجی برای زدن اصولگرايان است. چرا که آنان فهمیده اند اصولگرايان، پشتیبان اصلی منویات رهبری هستند. نظام سلطه تلاش می¬کند که این را از بین ببرند. بنابراین اولین انتخابات پس از فتنه بودن به همراه آن فشارها و عملكرد جريان اصولگرا در هشت سال گذشته با طیف های مختلف در مجلس و دولت كه البته تا حدي کارآمدی خود را نشان داده است ایجاب می کند که ما وحدت خودمان را حفظ کنیم و بعد بپردازیم به برخي تفاوتها يا اختلافهايي كه بسياري از آن هم تصنعي است.

* دادن لیست های مختلف چه نتایج را به فضاي اصولگرايي بار مي كند؟

چون الان در جبهه اصولگرایی و گروه های تشکیل دهنده این جبهه خط کشی بسیار دقیق و کاملا شفافی ندارند. پاسخ به این برمی گردد که رقابت بین اصولگرایان را چگونه تعریف می کنید. ما اگر برسیم به این وضعیت که خطر جدی احساس نکنیم از جناح هایی که متصل به مراکز بین المللی هستند و علناً یا غیر علنی با بیگانگان همکاری می کنند. اگر این خطر پررنگ نشود (که من فکر می کنم پررنگ هست) آنگاه اصولگرایان می توانند رقابت کنند. اما هم اکنون آنقدر این خطر وجود دارد كه بیگانگان سرمایه گذاری جدی کرده اند همه عناصر فضای سایبر و عوامل دست دوم داخلی خود را فعال کرده اند، ما باید هوشیار باشیم که اختلاف نکنیم. اگر احتمال ضعیفی باشد که تعدد لیست داشته باشیم و مجلس به عنوان مهمترين مركز قانون گذاري به دست افراد غير معتقد بيفتد وظیفه ماست که از این اختلافات پرهیز کنیم. اینجا هم اگر خودمان درون جبهه اصولگرایی به اختلاف نظر رسیدیم فکر می کنم باید فرمایشات رهبری را به عنوان حکم بپذیریم و بفهمیم ایشان تمنا، تقاضا و منویاتشان چیست آیا این است که متشتت شویم یا صدای فریاد رهبری با حفظ وحدت و آرامش بر اصولی است که ماه ها بر آن تاکید داشتند و اخیرا هم مجددا یاد آوری کردند.

* آقا فرمودند رقابتی باشد این رقابت به چه معناست؟

رقابت یک مفهوم لازم در هر انتخابات است اگر رقابت نباشد انتخابی هم وجود ندارد. در واقع مقام معظم رهبری رقابت را که شرط شادابی فعالیت و تحرک و حضور جدی و حداکثری مردم است بر آن تاکید می¬کنند. رقابت باید وجود داشته باشد. ليكن رقابت را برخي فقط در تعدد ليست بين نيروهاي انقلاب تعريف مي كنند سلایق مختلف باید خود را عرضه کنند و بعد مردم بتوانند از بین این سلیقه ها انتخاب کنند اما ما به عنوان اصولگرایان حق نداریم فرمایش اصلی و درست آقا را تطبیق با خودمان بکنیم. رقابت یک مفهوم است که باید در هر انتخاباتی باشد وحدت هم مقوله دیگری است که باید به آن توجه کنیم این وحدت چه وحدت میان همه نیروهای معتقد به نظام و انقلاب و قانون اساسی است و چه بین اصولگرایان است باید وجود داشته باشد. رقابت بايد در زمينه برنامه ها و اميد آفريني نسبت به آينده باشد.

* شما با حضور نامزدهای جبهه متحد در لیستهای دیگر مشکلی ندارید؟

حتما همه چهره هاي اصولگرا نسبت به ليستهاي منتسب به جريان اصلاحات و انحراف مرزبندي دارند ليكن اگر درون اصولگرایان تشخیص دهیم گروهی داخل اصولگرایان است و اسامی افراد جبهه متحد را بدهد مشکلی نیست و ما نمیتوانیم مجبورشان کنیم اسم را پاک کنند ولی می توانیم اظهار کنیم ما متعلق به آن لیست نیستیم و پايبند به فرايند وحدت اصولگرايان هستيم.

* رهبر معظم انقلاب در مورد انتخاب نامزد، خطاب به مردم فرمودند: «افرادى كه مي توانند انسان را خاطر جمع كنند، بين انسان و خدا حجت براى انسان درست كنند، انسان به اينها اطمينان كند؛ آنجائى كه خودش ميتواند تحقيق كند، تحقيق كند.» اين افراد و گروههاي كه حجت آور هستند چه كساني هستند؟

ما فرقمان با دموکراسی های سایر دنیا در چند مطلب است یکی آنکه ما به هر طریقی نمی توانیم رای جمع کنیم. ما نمی توانیم از هر طریقی استفاده کنیم تا رایی بر خود اضافه کنیم و مهمتر آنکه ما در رای دادنمان، به عنوان یک فعل عبادی، همیشه به دنبال حجت می گردیم باید ببینیم بین خود و خدا مطمئن باشیم که کاری که صورت می دهیم همان کاری است که مورد رضایت خدا، پیغمبر و ولي خداست. این را آقا طبق قانون کلی اشاره فرمودند. یا خودمان تشخیص می دهیم و نمی توانیم تقلید کنیم اگر متخصص این حوزه باشم بر من حجت است که راه را خودم دنبال کنم اما اگر نیستم باید به دو نفر خبره صاحب نظر تکیه کنم. این یک شیوه عقلانی صحیح است که در همه کارهای زندگی به کار میگیریم. این فرمایش را نباید فراموش کنیم. کسی نگوید ما آزادیم قیم نمی خواهیم. بله شما آزاد هستی اگر تسلط و توانایی دارید. من فکر می کنم جبهه متحد اصولگرایان، حجتی برای خود پیدا کرده و تکیه گاهی به نام جامعه محترم مدرسین و روحانیت مبارز دارد. امام در مورد آقاي مهدوي و جامعه مدرسين آن جملات را فرمودند كه براي همه ما حجت آور است.

* معمولا معيارهاي سلبي كمتر مورد تبيين قرار مي گيرد. كه يكي از آنها بحث ساكتين است. در جبهه متحد اصولگرايان چگونه اين مهم مورد بررسي قرار مي گيرد؟

در مورد اصحاب فتنه که تکلیف مشخص است. اما در مورد ساکتین، عده ای بعد از اتفاقات انتخابات 88 با جریانی که بعدها موسوم به جریان فتنه شدند همراه بودند و وقتی که تقلب مطرح شد و تحرکات خیابانی آغاز شد و بعد آسیب زدن به امنیت ملی شروع شد و بعد از بلواهای خیابانی و آشوبها، از اين آتش افروزي ها، تبری نجستند. بعدها هم معلوم شد که اين جريانات با مراکزی در خارج از کشور در ارتباط هستند و مدیریت میکنند باز هم از اينها تبری نجستند. معلوم شد عده¬ای به دنبال ضربه زدن به امنیت ملی و کیان جمهوری اسلامی و ولایت فقیه هستند بازهم عده اي سكوت كردند اینها کسانی هستند كه به درستي ساکتین و مردودین فتنه نام گرفتند و حتما نمی شود با آنها کار کرد. آنهایی که ابتدا فتنه را به درستي درك نكردند و بعد از روشن شدن قضایا برگشتند و موضع گیری كردند مشکلی ندارند هر چند بايد در بصيرت افزايي خود تلاش كنند.

يك عده از ساكتين هم ساكتين در مقابل فساد هستند. در فساد تکلیف روشن است عده ای مشی ‏شان اشرافی گری است، راهشان با تبعیض و پارتی جلو بردن است، در هر موضع اقتصادی که وارد می شوند اول به دنبال تسهيلات و منافع بانکی ارزان قیمت و مجانی هستند و با ارقام بسیار درشت اینها اصلا مشی شان با ساده زیستي مخالف است و با اصولگرایی اصلا همراه نیستند. لذا كساني كه با اين جريان همراهي دارند جايي در اصولگرايي ندارند.

در مورد انحراف هم اتفاقی افتاد در دولت نهم و عمدتا دهم که باعث موضع گیری تاسف بار رئیس جمهور در مساله تعویض وزیر اطلاعات، قهر يازده روزه و...شد کسانی که روی آن مواضع پافشاری کردند و هنوز هم جسته و گریخته مواضع خودشان را درست می دانند اینها هم البته یک گروهک هستند که در نزدیکی رئیس جمهور لانه کردند اینها افکارشان با اعتقاداتی در حوزه فرهنگی و دینی دارند که مورد تایید هیچ کس نیست. هیچ کس از افراد ذی صلاح مثل مراجع و عالمین. این آقایانی که نظر میدهند نه متخصص هستند نه کسی تاییدشان میکند. بنابراین انقلاب در این کشور با امام شروع و ولایت فقیه تداوم پیدا کرده و ریشه 1400 ساله هم دارد این جریان اصیل است و اگر کسی خلاف یا روبروی آنها صحبت کردند، طبیعتا انحراف هستند. متاسفانه عده اي در مقابل اين جريان چه در دولت نهم و چه اين دولت و چه در ايام قهر يازده روزه و بعد از آن، در مقابل انحراف سكوت كرده اند.

شما نمایندگی مردم تهران در مجلس هفتم و مجلس هشتم را دارید. به نظر شما مجلس هشتم با چه آسيبهايي مواجه بود؟

مجلس هشتم هم نقاط قوت و ضعف خودش را داشت اما واقعیت این است که من اگر یک نقطه ضعف اصلي مجلس را بخواهم بگویم این است که در فراکسیون اصولگرایی، ظرفیت اصولگرایی در مجلس هشتم به کار گرفته نشد و عملا تلف شد. ما حدود 190 تا 200 نماینده اصولگرا داشتیم که وقتی اختلافات پیش آمد مجلس نتوانست از ظرفیت اصولگراییش استفاده کند و به هر حال فراکسیون اصولگرا در یک مسیر خاص رفت و این را بزرگترین ضعف مجلس هشتم میدانم. ما باید دائما خود و دیگران را با معیار هایی مثل دین، منویات رهبری و معيارهاي اصولگرايي رصد کنیم، عده ای که نام خود را اصولگرا میگذارند بعضا وارد زد و بند با وزرا و برخی دستگاه های دولتی میشوند که برای محل روستا و شهر خودشان امکانات بگیرند علی رغم اینکه این کار خلاف قانون است و یا گاهی اوقات آن کار با مصالح کشور و مملکت نیست.

در مورد دانشگاه آزاد هم آن یک حادثه بود و کلانش این است که برخی از نمایندگان با دانشگاه آزاد مراوده دارند و مراجعه دارند در این مراجعه ها می خواهند تخفیف بگیرند جا به جایی بگیرند دانشگاه آزاد هم با آنها همرای میکند با نماینده ها. نمایندگان هم از آنان حمایت می¬کنند و حال آیا این تعامل برای مصلحت کشور است؟ خوب حتما با مصالح کشور در تضاد قرار میگیرد یا مثل همان داستان وقف که به نوعی جریان مقابل است. اگر رهبری می گويند ما نباید وامدار مراکز قدرت و ثروت باشيد از جنس اين موارد محسوب مي شود.

* يكي ديگر از آسيبهاي مجلس هشتم اين بود كه افرادي كه به اسم مبارزه با فتنه، مواضع تند و نامناسبي را اتخاذ كردند و دم از گفتمان ناب مي زدند.

بخش وسيعي از اصولگرايان همواره تلاش مي كنند مواضع خود را با گفتمان اصولگرایی و انقلاب تطبیق دهند كه البته این کار آسانی نیست. در حوادث مختلف گاهی باید با تندی و صلابت بایستید و گاهی شرایط ایجاب میکند که با آرامش برخورد کنید. هر دو هم برای یک هدف. عده ای در اول انقلاب رفته اند و دفتر سفارت امریکا را تسخير کردند و آن حادثه عظیم را ایجاد کردند و ابهت امریکا را در دنیا شکستند عده ای فکر می کردند اگر همین کار را با سفارت انگلیس فعلی انجام دهند همان افتخارات و آثار را خواهد داشت این مقایسه، مقایسه خیلی ساده انگارانه است، انگلیس کسی نسیت باید مراقب باشیم چقدر هزینه به کشور وارد می کنیم؟ و چقدر منافع برای کشور دارد؟

احساساتی برخورد نکنیم. بعد از فتنه به نظرم، نظر رهبری دقیقا این بود که ما باید جریان انحراف و فتنه را تبیین کنیم و سر جای خود بنشانیم. یعنی نظام به هیچ وجه نمی پسندند كه کشور دچار آشوب و برخورد های تند رسانه ای و بگو مگوهای کم فایده بشود اگر کسی این را نفهمد دچار افراط و تفریط می شود لذا با همه وجود دارد مدیریت می کند. حالا ما بگوییم آنها را دار بزنند و حقشان باشد یا نباشد اما مصالح کشور تجویز دیگری می کند. ما نمی توانیم خود سرانه اقداماتی را صورت دهیم. ايشان به درستي بر تبيين، روشنگري و ايجاد آرامش در فضاي سياسي اجتماعي تاكيد داشتند كه همين روند موجب شكل گيري حماسه بزرگ 9 دي و انزواي سران داخلي فتنه شد.

* در مورد هر كدام از كلمات زير پاسخ يك كلمه اي بدهيد:
دانشگاه دورهام: آنجا فعالیتهای خوبی داشتیم و از آن فضا استفاده کردیم تا گفتمان انقلاب را در ميان دانشجويان انگليسي گسترش دهيم
شیراز: خوشا شیراز و وصف بی مثالش
سید نورالدین حسینی الهاشمی: عالم بی بدیل. منهای امام و رهبري، حکومتی ترین عالمی که دیدم و اسلام حکومتی را بسیار خوب فهمیده بودند. در شیراز فضایی ایجاد كرده بود اين مرد که قبل از انقلاب، کنسول انگلیس را شلاق زدند.
قم: ام القرای انقلاب.
مفسده اقتصادي سه هزار میلیاردی: ظلم بزرگی به نظام و انقلاب
وحدت شکنان: زیاده خواهی
احمدی نژاد: و ما ادراک احمدی نژاد؟
عبدالله جاسبی: اشتباه استراتژیک و سیاسی کردن دانشگاه در فضای فتنه
فرهاد دانشجو: مرتکب اشتباه جاسبی نشود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین