آفتابنیوز : آفتاب: محققان دانشگاه بينالمللي امام خميني (ره) قزوين موفق به طراحي و ساخت هواپيماي بدون سرنشين مجهز به سيستم «كمك خلبان» (Co-pilot) و GPS Tracking شدند.
علي فرزان، سرپرست تيم سازنده اين هواپيما كه در دومين مسابقه طراحي و ساخت هواپيماي بدون سرنشين موفق به كسب رتبه دوم شده در گفتوگو با خبرنگار «فناوري» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار كرد: اين هواپيما داراي سيستم پيشران مجهز به موتور دو زمانه 55 سي سي بنزيني است و با طول 2 متر و 20 سانتيمتر، بالهايي به طول بال 2 متر و 60 سانتيمتر ميتواند به مدت سه ساعت در ارتفاع 500 متر تا سه كيلومتر با حداكثر سرعت 150 كيلومتر به انجام ماموريتهاي محوله بپردازد.
وي با بيان اين كه وزن هواپيما - در زمان پرواز - حدود 17كيلوگرم است افزود: اين هواپيما قابليت گشتزني بر روي منطقهاي به ابعاد 10 كيلومتر در 10 كيلومتر را دارد و سيستم هدايت ناوبري آن به GPS Tracking مجهز است به گونهاي كه ميتوان آن را بر اساس ضبط و ارسال ديتا هدايت كرد.
فرزان با اشاره به اينكه فناوري OSD يكي ديگر از ويژگيهاي اين هواپيماست، تصريح كرد: اين فناوري به كاربر امكان ميدهد كه تصوير ويدئويي آنالوگ را به صورت آنلاين و زنده دريافت، ضبط و ارسال كند. همچنين سيستم راديو كنترل اين هواپيما تا 20 كيلومتر تقويت شده است.
سرپرست تيم «سرد» دانشگاه بينالمللي امام خميني قزوين ادامه داد: يكي ديگر از ويژگيهاي اين هواپيما قابليت تصويربرداري ديجيتال از فاصله 50 متر تا دو كيلومتر است كه با توجه به بالا بودن حجم تصاوير سيستم ارسال و دريافت ممكن آن آفلاين بوده و به هنگام فرود هواپيما ميتوان تصاوير را دريافت كرد.
وي در پايان گفت: اين هواپيما در شناسايي و گزارش پارامترهاي مشخص شده در دومين مسابقه طراحي و ساخت هواپيماي بدون سرنشين موفق به كسب 4 امتياز و رتبه دوم شده است.
به گزارش ایسنا،گفتني است، مرتضي منصوريفرد، اميد خانيكي، محمد كاظمي، محمدمعين مرادي، حامد رييسي، حسام عبدلي و حميدرضا مهدوي از دانشجويان رشته مكانيك دانشگاه بينالمللي امام خميني ديگر اعضاي تيم «سرد» را تشكيل ميدهند.