کد خبر: ۱۴۸۳۲۱
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۱

لطفا نام اين وزارتخانه را عوض كنيد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حالا اين وزارتخانه كم كم دارد يكساله مي شود و در اين زمان هم آنچه بر همه ثابت شده، قرباني شدن «جوانان» و مسائل مربوط به آنهاست؛ اتفاقي كه از ابتدا قابل پيش بيني بود اما نه تا اين حد...گزارش امروز تاكيدي است بر فراموشي «جوانان» از لابه لاي كارتابل هايي كه به ورزش كه نه تنها و تنها به فوتبال ارتباط دارد؛ ديگر همان حداقل كاري را كه سازمان ملي جوانان انجام مي داد هم براي جوانان انجام نمي شود و هيچ كسي هم پاسخگو نيست! سراغ اهالي فوتبال رفتيم تا آنها اين فراموشي اداري- سازماني را تاييد كنند.

چه مي خواستيم و چه شد؟

وزارت ورزش و جوانان كه در عمل فقط همان وزارت ورزش-و نه جوانان- بود از همان روزهاي اول بر خلاف اهدافي كه در جهت آن اهداف حيات خود را آغاز كرده بود، به جاي ترميم زيرساخت هاي ورزش، استقلال بخشيدن به فدراسيون ها، افزايش امكانات در جهت ورزش قهرماني و همگاني و ...مستقيما به لايه بيروني ورزش گام گذاشت و به عزل و نصب افراد -كه بسياري از آن تغييرات صبغه سياسي و باندگرايي داشت-پرداخت! در اين وانفسا و در اوج اين رفت و آمدهاي مشكوك و غير اصولي، آنچه بيش از همه مهجور و غريب افتاده به نظر مي رسيد، بخش دوم از وظايف وزارتخانه جديد يعني پرداختن به امور جوانان بود. وزارتي كه قرار بود هم براي ورزش باشد و هم براي جوانان، خيلي زودتر از حد تصور صرفا به وزارت ورزش و آن هم از نوع فوتبالي اش مبدل شد! متاسفانه دغدغه نمايندگان محترم نيزمتاثر از رويكرد وزارت نشينان، رصد اتفاقات فوتبالي حتي در حد اشتباهات داوري در يك بازي شد و اين گونه «وزارتخانه فوتبال ايران» در وادي عمل ظهور پيدا كرد!

در حالي كه كمتر از يك سال از عمر وزارت ورزش و جوانان مي گذرد و در اين مدت زمان جز عزل و نصب هاي اغلب مسئله دار چيزي از وزير و كابينه اش نديده ايم، برخي پرسش هاي بي پاسخ وجود دارد كه يكي از پر اهميت ترين آنها به كاركرد اين وزارت براي جوانان بر مي گردد. جالب اينجاست كه رسانه اين مجموعه نيز به تعطيلي رسيده است و خبرگزاري برنا كه روزگاري تنها تريبون جوانان و دغدغه هايشان بود؛ حالا رو به احتضار است و اين اتفاق از زمان تشكيل وزارتخانه آغاز شد و به نظر مي رسد به زودي به مراسم تدفين اين رسانه مانند ساير نمادهاي مربوط به جوانان در اين وزارتخانه بايد بپردازيم؛ اتفاقي كه از ابتدا و بدون معرفي مشاور جوان وزير كاملا قابل حدس بود!

ازسازمان ملي جوانان فقط يك پسوند مانده است!

« حسن غفوري فرد» رئيس اسبق سازمان تربيت بدني ونماينده مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سوال «نسل سوم»كه آيا مي توان وزارت كنوني ورزش و جوانان را «وزارت فوتبال!» ناميد، مي گويد:«فوتبال در همه جاي دنيا يك رشته پرطرفدار است و در ايران نيز به دليل همين اقبال عمومي، افراد سرنوشت خود را در گرو نتايج فوتبالي مي بينند. وزارت ورزش هم در همين مسير قرار گرفت، در حالي كه قرار بود طبق برنامه و حتي براساس فرموده مقام معظم رهبري به ورزش از جهات مختلف و بويژه در بعد همگاني و عشايري و روستايي پرداخته شود.»

رييس اسبق سازمان تربيت بدني درباره چرايي عدم تحقق اين خواسته ها مي گويد:«پر طرفدار بودن فوتبال موجب شده تا بيشتر برنامه ها به اين رشته معطوف شود، در حالي كه رشته هاي مدال آور در المپيك مي بايست در اولويت قرار بگيرند و وزارت همه وقت خود را به چند رشته خاص، آن هم در سطح و نه عمق و به صورت زيربنايي اختصاص ندهد.»

«غفوري فرد»درباره بخش ديگر از وظايف وزارت كه همان پرداختن به امور جوانان است(وظايفي كه پيش از ادغام دو وزارتخانه، سازمان ملي جوانان عهده دارشان بود) مي گويد:«اين بخش كه تقريبا حذف شده است! وزارت فعلي بيشتر به فوتبال مي پردازد و اين مسئله جدا از آنكه به مقوله جوانان آسيب مي زند، خود فوتبال را نيز در مسير نابودي قرار خواهد داد. اين درست است كه خود موضوع ورزش با مقوله جوانان ارتباط دارد اما بخش جوانان شاخه هاي ديگري نيز دارد كه هيچ اثري از فعاليت در آن بخش ها ديده نمي شود تا فقط شاهد يك پسوند جوانان براي وزارتخانه ورزش باشيم!»

آيا هدف همين بود؟

پرسشي كه شايد گذر زمان به آن پاسخ بدهد اين است كه؛ آيا از ابتدا در پس تشكيل وزارت ورزش و جوانان، حذف عملي سازمان ملي جوانان بود؟ نمايندگان محترم مجلس و بخصوص آن گروه كه در روزهاي پيش از ادغام دو سازمان تربيت بدني و ملي جوانان، راه حل مشكلات موجود در بخش هاي ورزش و جوانان را تشكيل وزارتخانه مي ديدند و حتي در راستاي رسيدن به هدف خود مصاحبه هاي تند و آتشين انجام مي دادند، اين روزها كوچكترين اشاره اي به اين موضوع مهم نمي كنند و ظاهرا آن قدر كه پروسه انتخاب رئيس فدراسيون فوتبال و ابهامات موجود در چند عزل و نصب و ...ذهن شان را به خود مشغول كرده است، بيكار بودن وزارت در بخش جوانان برايشان اهميتي ندارد.

عجيب آنكه اينان حتي به طرح سوال پيرامون وظايف ناديده گرفته شده وزارت ورزش و جوانان با محور هايي چون توسعه ورزش همگاني، افزايش امكانات و ترميم زيرساخت هاي ورزش و... كه قطعا بي ارتباط با بخش دوم از وظايف اين وزارت يعني رسيدگي به امور جوانان نيست، نمي پردازند و در يك كلام مي توان گفت ورزش قهرماني و رشته هاي فراگير و رسانه پسند در حال بلعيدن بودجه كل اين وزارتخانه ومتعاقب آن شاخه هاي با اهميتي چون «امور جوانان» هستند! فراموش نكنيم كه در هيئت مديره جديد دو باشگاه پرطرفدار استقلال و پرسپوليس چه افراد جديد و دولتي از سوي اين وزارتخانه حضور دارند و اين نشاني ما را به خزانه بودجه هايي مي برد كه قرار است در دو حوزه ورزش و جوانان هزينه شود و نه در حوزه «فوتبال» و ديگر هيچ!

دريغ از حتي يك مصاحبه با موضوع جوانان!

«محمد مايلي كهن» كارشناس امور ورزشي پيرامون اين موضوع به «نسل سوم» مي گويد:«قبل از تشكيل وزارت ورزش و جوانان، با دو بخش روبه رو بوديم؛ سازمان تربيت بدني سازوكار خودش را داشت و عملكرد آن تبعات سياسي، اقتصادي و اجتماعي در برداشت. از سوي ديگر امور جوانان متولي خود را داشت و سازمان ملي جوانان با بودجه مخصوص به خود، اين امور را دنبال مي كرد. وقتي اين دو سازمان مخلوط شدند عملا اين بخش جوانان بود كه كنار گذاشته شد.»

وي معتقد است: «در اين حدودا يك سالي كه از تشكيل وزارت ورزش و جوانان گذشته است آيا شما حتي يك مصاحبه از آقايان مسئول در زمينه جوانان خوانده و يا شنيده ايد؟! آيا يك كنفرانس خبري درباره برنامه هاي وزارتخانه در حوزه جوانان برگزار شده است؟ از طرف ديگر در بخش تربيت بدني كه كمي ريز شويد متوجه مسايل ديگري مي شويد كه نهايتا نشان مي دهد ما در هر دو بخش ورزش و جوانان ضرر كرده ايم.»

اين كارشناس ادامه مي دهد: «نمي توانم بگويم وزارت ورزش و جوانان، وزارت فوتبال شده است اما اگر به اين وزارت نگاه دقيق تري بيندازيد متوجه مي شويد كه در واقع سازمان تربيت بدني به وزارت تعاون تبديل شده است. يكي از مهم ترين شاخصه هاي سازمان تربيت بدني در گذشته اين بود كه افراد حاضر در آن شناخت داشتند و حداقل قهرمانان و مسايل مربوط به آنها را مي شناختند اما امروز چطور؟ آيا اين شاخصه در وزارت ورزش و جوانان به چشم مي خورد؟»

«مايلي كهن » در انتها مي گويد:«به نظر من تشكيل وزارت ورزش و جوانان و به تعبير ديگر ادغام اين دو سازمان كه دغدغه هاي خاص خود را داشتند كاري غير اصولي و سياسي بود كه در نهايت دود آن به چشم ورزش و بخش جوانان خواهد رفت.»

موضوع جوانان از اول شوخي بود!

رئيس اسبق سازمان تربيت بدني و از منتقدان جدي تشكيل وزارت ورزش و جوانان در ارتباط با موضوع مورد بحث به «نسل سوم» مي گويد:«اول اينكه به زعم من با تشكيل وزارت ورزش و جوانان، ورزش ايران عقبگرد داشت. پس از تشكيل اين وزارت انتظار اين بود كه افراد حاضر در اين وزارتخانه، فارغ از برد و باخت ها و امور باشگاه ها و فدراسيون ها به بخش مهم ورزش سراسري و توسعه بپردازند كه عملا اين اتفاق برعكس رخ داد و وزارت درگير مسايل ديگر شد. بنابر اين قابل پيش بيني بود كه ارتباط با مجلس به سياسي شدن ورزش مي انجامد و ...»

«مصطفي هاشمي طبا» در پاسخ به اين پرسش كه سهم جوانان از وزارت ورزش و جوانان چه مي شود و آيا وزارت در اين بخش اقدامي مهم داشته است، مي گويد:«موضوع جوانان از اول هم شوخي بود و قرار نبود كاري در اين حوزه صورت بگيرد! بنده معتقدم كه اين بخش در زمان وجود سازمان ملي جوانان هم شوخي بود زيرا نه آن زمان و نه حالا كه وزارت تشكيل شده است، تعريفي براي كار در اين بخش وجود ندارد! متاسفانه در اين بخش از هرسو كه بنگريم چون برنامه اي وجود ندارد كاري نمي توان كرد؛ بحث ازدواج جوانان كه با وزارتخانه ديگري درگير است، بحث اشتغال به همين شكل و موضوع فرهنگ جوانان نيز جز اين نيست.»

اين مديراسبق ورزش كشور درباره بحث كنايه آميز مبدل شدن وزارت ورزش و جوانان به وزارت فوتبال
مي گويد:«وزارت بايد به جوانان و كارهاي زير بنايي برسد اما درگير موضوعات ديگر است كه به نظر من امروز وزارت فوتبال است و در مقطع ديگر وزارت كشتي مي شود و داستان به همين شكل ادامه خواهد داشت!»

موج سواري مجلسي ها

در اين گيرو دار و در شرايطي كه به زعم كارشناسان وظايف اصلي وزارت ورزش و جوانان در پس اتفاقات برخي رشته هاي ورزشي مستتر شده است، آنچه بيش از هر موضوعي عجيب به نظر مي رسد، سكوت مجلسي ها است و عجيب تر آنكه برخي نمايندگان بجاي طرح سوال از وزير و رفتن به دنبال چرايي عدم توجه به مقوله جوان و جواني،خود نيز بر موج بلندي كه رشته هاي پر سر صدا و پر حاشيه مثل فوتبال درست كرده اند سوار شده و به اين شكل خواسته يا نا خواسته روي ويترين رسانه ها قرار مي گيرند.

گويي انگار «جوانان» اين مرز و بوم تنها براي حضور در انتخابات، عزيز مي شوند و بعد از آن اصلا مشكلي ندارند كه دوستان ما در يك وزارتخانه كشور، به آنها بپردازند؛ ازدواج و اشتغال و مسكن و تحصيلات تكميلي و...، يحتمل از مشكلات جوانان در مريخ است و نياز به بررسي و ارائه راهكار و يا ايجاد فضاهاي مناسب براي حضور فعال جوانان در كشور ما ندارد؛ اصلا ببخشيد ما وزارتخانه مي خواستيم براي چه كاري؟ حداقل اين وزارتخانه از نخبگان و برگزيدگان علمي - هنري - پژوهشي هم يك بار براي تقدير خشك و خالي دعوت نكرده كه ما دلمان خوش باشد يك نفر در آن وزارتخانه حواسش به بخش دوم عنوان سربرگ هاي اداري اش هست...بيچاره ما جوانان!

بعد التحرير: مسئولان مربوط و مذكور در اين گزارش، مديون اند اگر با ارسال چند خط، قصد پاسخگويي به اين گزارش و ارائه برنامه هاي خود در اين وزارتخانه را داشته باشند!

کیهان 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین