کد خبر: ۱۴۸۳۳
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۸۴ - ۱۵:۲۱

برترين تنيسور زن هندي با حجاب ايراني

آفتاب‌‌نیوز : وي با اصليت هندي در سال 1986 در شهر موميايي هندوستان متولد شد و از سن 6 سالگي ورزش تنيس را نزد پدرش، امران ميرزا آموخت و از سال 2003 به عنوان تنيسوري حرفه‌اي شناخته مي شود.
سانيا در سال 2005 ،به عنوان نخستين زن هندي به مرحله پاياني گرند اسلم (جايزه بزرگ) صعود كرد و عنوان برترين تنيسور زن اين كشور را از آن خود ساخت. وي در رده‌بندي جهاني در رتبه چهل و دوم قراردارد ولي در هندوستان رتبه اول را به خود اختصاص داده است. اين تنيسور هندي سال جاري را خيلي خوب شروع كرده و پيشرفت خيره‌كننده‌اي را در اين زمينه نشان داده است.
* آموزش تنيس از 6 سالگي
ساينا با تشويق‌هاي پدر و مادرش از كودكي تنيس را آغاز كرده است. وي در اين باره مي‌گويد:"پس از آموزش‌هاي كوتاه مدت پدر، با پيشنهاد مادرم يك مربي با تجربه به خدمت گرفتم كه در ابتدا به دليل پايين بودن سنم حاضر نبود به من آموزش دهد، اما پس از گذشت يك ماه از آموزش، خانواده‌ام را صدا كرد و از استعداد بالايم ابراز رضايت كرده و آينده درخشاني را برايم تصور كرد."
وي در 18 سالگي به بالاترين جايگاه ورزشي در ورزش بانوان هندوستان رسيده و محبوبيت بالاي وي غيرقابل انكار است.
ميرزا در سال 2004 دو تن از بزرگان تنيس جهان را شكست داد.ناديا پترووا و اسوتلانا كوزنستوا، از معروف‌ترين تنيسورهاي زن جهان بودند و هر دو جزو 10 نفر اول اين رشته ورزشي، اما مغلوب وي شدند.
سانيا در سال 2003 جام قهرماني ويمبلدون زنان را به دست‌آورد و در مسابقات گرند اسلم(جايزه بزرگ)، در راند سوم مغلوب سره، برترين تنيسور زن جهان شد، ولي جواز حضور به مرحله پاياني اين رقابت‌ها را كسب كرد.
*تلاش‌هاي هندي ها براي پرورش ستاره‌هاي جديد
اولين پيروزي سانيا در سال 2005 مقابل حريف قدرتمند ژاپني به نام اكيكو موريگامي رقم خورد و با همين پيروزي گام محكم وي براي برتري مقابل تنيسورهاي نامداري فراهم شد.
سانيا بخش بيشتر موفقيتش را به فعاليت و برنامه‌ريزي‌هاي بلند مدت اتحاديه تنيس هندوستان ربط مي‌دهد و مي افزايد:"در هندوستان نوجوانان و جوانان متعددي وجود دارد كه اتحاديه تنيس با طرح‌ريزي منظمي در پي كشف اين استعدادها است.اتحاديه تنيس آنها تلاش زيادي براي توسعه اين رشته ورزشي دارند.البته دولت نيز براي همگاني كردن و تشويق جوانان به اين رشته از هيچ كوششي دريغ نمي‌كند. برگزاري تورنمنت‌هاي مختلف در هندوستان، بيانگر اين ادعا است.
* حضور برترين تنيسور زن هندي با پوشش اسلامي
از بارزترين ويژگي‌هاي سانيا مي‌توان به مسلمان بودن وي اشاره كرد. او در ميان 130 ميليون مسلمان هندي، از چهره محبوبي برخوردار است و همواره مورد حمايت آنان واقع شده است.
وي الگوي خوبي براي بانوان ورزشكار مسلمان به شمار مي‌آيد چراكه در آخرين مصاحبه‌اش نكات جالبي را راجع به اسلام و نحوه پوشش اسلامي زنان مسلمان بيان كرده است.
سانيا در گفت و گويي خاطرنشان كرد كه در مسابقات آتي با پوشش اسلامي حاضر خواهد شد. وي در اين باره تصريح كرد:" مي‌خواهم در رقابت‌هاي بعدي‌ام با ظاهري متفات و اسلامي برابر حريفان بازي كنم."
تنيسور مسلمان هندي افزود:" براي بازي كردن با پوشش اسلامي مشكل چنداني ندارم چراكه اين رشته را از دوران كودكي آموخته‌ام و خيلي راحت بازي مي‌كنم . مطمئن هستم كه اين پوشش مانعي براي پيشرفتم به وجود نخواهد آورد."
روزنامه هندوستان تايمز با انتشار گزارشي در اين باره، به جزئيات آن پرداخت. در اين گزارش نوع پوشش سانيا را به بانوان ايراني تشبيه كرد و گفت: سانيا مي‌تواند با رعايت حجاب اسلامي درتورنمنت‌هاي بزرگ حضور پيدا كند. وي با الگوبرداري از زنان مسلمان به ويژه خانم‌هاي ايراني مشكلي در اين زمينه نخواهد داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین