کد خبر: ۱۴۹۶
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۸۳ - ۱۱:۰۳
رئیس جمهور گرجستان:

نمی خواهیم مایه دغدغه روسیه باشیم

آفتاب‌‌نیوز :  
چه راهي براي پايان دادن به منازعاتي كه در روابط بين گرجستان و روسيه وجود دارد پيشنهاد مي كنيد؟ 

من فكر مي كنم كه بايد نگاه وسيع تري به تناقض هاي موجود داشت. مهمترين مسأله اي كه بايد به آن توجه داشت و من مكرراً اين نكته را متذكر شده ام اين است كه  احساسات ضدروسي در گرجستان وجود ندارد.
هنگامي كه مشكلات سياسي به وجود مي آيند مي بينيم كه به خوبي روابط بشردوستانه را حفظ مي كنيم و اين بدان معناست كه در آينده اين روابط بهتر و عميق تر خواهد شد. 
اميدوارم كه به تمامي گفت و گوهايي كه با رئيس جمهور روسيه ولاديمير پوتين، كسي كه آگاهي كامل از ويژگي هاي منطقه ما دارد و اهميت صلح بين كشور خود و ما را درك مي كند جامه عمل بپوشانيم.
در حقيقت مشكلي نيز به وجود نخواهد آمد. روسيه موضع خود را در منطقه حفظ مي كند و هيچ شكي دراين زمينه وجود ندارد. اين تصور كه مي خواهند روسيه را از منطقه بيرون كنند يا جناح گرجي براي اين كشور ايجاد مشكل مي كند يك خيال واهي و اشتباه بزرگي است. گرجستان نمي خواهد مايه دغدغه روسيه باشد.
كشور ما ميدان جنگ نيست. ما كشور كوچكي هستيم با منافع و انتظارات مشخص و مسلم. با اين حال ما معتقديم كه اين منافع و انتظارات بايد در يك چارچوبي برآورده شود و من دوباره مي خواهم بر اين نكته تأكيد كنم كه ما خواهان روابط حسنه بين روسيه و گرجستان هستيم كه البته براي به دست آوردن اين روابط حاضر نيستيم هيچ چيز ديگري را از دست بدهيم.
ما اكنون درحال تهيه و پيش نويس چارچوب ها و زيرساخت يك توافقنامه اصولي و منتظر ميزباني وزير امور خارجه روسيه سرگئي لاوروف و ديدار وي از گرجستان هستيم. 
ما قبلاً چندين دور مذاكرات مفيد و موفقي با هم داشتيم كه البته يك گفت و گوي ديگري نيز در روسيه خواهيم داشت. پرسش هاي ويژه و مسلمي هنوز باقي مانده ولي قطعاً هيچ سوالي بدون پاسخ نخواهد ماند. هيچ مانع بزرگي در مقابل برقراري روابط بين دو طرف وجود ندارد به جز درخواست ما مبني بر حفظ تماميت ارضي كشور گرجستان. ما نيز اين مطلب را كاملاً درك مي كنيم كه روسيه بايد منافع خود را در منطقه حفظ كند و گرجستان در سياستش بايد حداكثر توجه خود را متوجه كشور بزرگ همسايه، روسيه بكند و ما تمام و كمال آمادگي اجراي اين سياست را داريم. البته طبيعتاً در اين مسير منافع خود را از ياد نخواهيم برد.

آيا مسأله خاصي را مدنظر داريد كه انتظار دارید در جلسه آينده تان با آقاي لاوروف حل شود؟ 

اگر چنانچه اين توافقنامه اصولي تنظيم شود كه البته چندين سال است كه در حال تهيه و پيش نويسي است. سوالات مربوط به تلاش هاي ضدتروريستي و مشكلات مربوط به همكاري در مورد مسائل ضروري و اضطراري بين المللي و مشكلات دو جانبه اي كه از اهميت بيشتري برخوردارند حل خواهند شد. به علاوه اسنادي كه شرايط باقي ماندن پايگاه هاي روسي در گرجستان را تعيين مي كند و چگونگي برقراري سفرها در بين دو كشور نيز مورد بررسي قرار خواهد گفت. 

گرجستان به طور يكجانبه شرط درخواست ويزا را براي افراد روسي در هنگام ورود به خاك اين كشور برداشته است ولي روسيه هنوز شرط درخواست ويزا را براي گرجي ها در موقع ورود به خاك اين كشور لازم مي داند. من فكر مي كنم موضوع لغو درخواست ويزا توسط هر دو كشور بايد به مرحله اجرا گذاشته شود كه البته رئيس جمهور هر دو كشور در اين زمينه به توافق هايي رسيده اند. 

من عقيده دارم كه اين مسائل خاص بايد بدون هيچ تأخيري حل شود چرا كه ما قبلاً به اندازه كافي وقت تلف كرده ايم و اميدواريم شاهد تغييرات مثبتي در طي سفر آينده وزير امور خارجه روسيه به گرجستان باشيم. ما كاملاً منتظر اين تحولات هستيم.

شما به پايگاه هاي نظامي در روسيه اشاره كرديد. سياست شما در اين رابطه چيست؟ 

من فكر نمي كنم اين پايگاه ها امروز ديگر اهميت نظامي براي روسيه داشته باشند. بسياري از نمايندگان حكومت روسيه طي مذاكراتمان چندين مرتبه بر اين نكته تأكيد كرده اند و ما از اين كه آنها اين مطلب را دريافته اند بسيار خرسنديم. البته اين مسأله يك جنبه بشردوستانه را نيز دربر مي گيرد و آن مربوط به افراد خاص و خانواده هايشان مي شود كه روز به روز مشكلات تازه اي برايشان ايجاد مي شود. ما با تمام وجود آماده حل و فصل اين مشكلات هستيم و به همين دليل است كه ما بايد با هم بر سر ميز مذاكره بنشينيم و در مورد آينده اين افراد تصميم بگيريم. 

مسائل امنيتي مربوط به عمليات ضدتروريستي كه به دلايل قابل فهمي براي روسيه بيشتر از همه مشكل ساز شده است نيز وجود دارد. در اين شرايط ما بايد اتهامات و ادعاهاي دوجانبه را كنار بگذاريم و با تلاش هاي مشترك اين مسائل را حل كنيم.
 نه تنها سياستمداران بلكه مديريت هاي نظامي و اجرايي قانون دو كشور بايد بتوانند با هم همكاري داشته باشند كه البته اكنون همكاري هايي با يكديگر دارند و بايد به كمك هم از مرزهاي مشترك هوايي مان پاسداري و حفاظت كنند.
ما طرفدار حفاظت مشترك از تمام طول مرز خاكي مشترك هر دو كشور هستيم و خواهان تبادل اطلاعاتي كه قبلاً جمع آوري شده هستيم تا  هيچ مسأله اي براي دو طرف پوشيده نماند و دليلي هم براي شكايت وجود نداشته باشد. 

طبيعتاً به تمامي اين اهداف نائل نخواهيم شد مگر اين كه اين واقعيت را درك كنيم كه هر دو كشور روسيه و گرجستان كشورهاي مستقلي هستند با منافع ملي خود و اين منافع به هيچ وجه با منافع ديگري تناقض ندارد. اگر ما اين حقوق را بپذيريم حتماً به آنها عمل خواهيم كرد و هيچ مسأله حل نشده يا به توافق نرسيده اي كه شامل مسائل مربوط به همكاري هاي نظامي و امنيتي نيز مي شود باقي نخواهد ماند.

چه پيشنهاد خاصي در نظر داريد؟ 

ماه ها پيش ما مذاكرات خاصي با دبير شوراي امنيت (ايگور ايوانف) داشتيم و پيشرفت هاي جدي در اين خصوص صورت گرفته است. مقدمتاً پيشنهادات به آخرين دور مذاكرات (درمورد توافقنامه) و تبعاً به نتيجه گفت و گوي ما با وزير امور خارجه روسيه در گرجستان بستگي دارد. به هر حال بايد موج گرمي در روابط ما به جريان افتد اميدوار بودم اين موج در بهار گذشته شروع مي شد ولي بنابر دلايلي در تابستان دوره سرد غيرقابل انتظاري در روابط ما به وجود آمد. ما خواستار احياي جو قابل اعتماد و تفاهم دوجانبه كه براي گرجستان حياتي است هستيم و تمام تلاش خود را در اين خصوص به كار مي بريم و اگر خدا بخواهد از طريق تلاش هاي مشترك به اين هدف نائل خواهيم شد. 

 

شما چه آينده اي را براي روابط گرجستان و روسيه در اين خصوص پيش بيني مي كنيد؟ 

از اولين روزي كه ما حكومت را در دست گرفتيم از اهميت اين همكاري كاملاً وقوف يافتيم. ما معتقديم از نظر اقتصادي هيچ كشوري از روسيه به ما نزديك تر نيست و هيچ تجارتي از نظر ايده اي و طرز تفكر به ما نزديك تر نيست كه هم مشكلات ما را كاملاً درك كند و هم آينده عملكرد ما را در گرجستان پيش بيني و در نتيجه موقعيت خودش را در اين كشور پيدا كند. همسايگاني كه ما را بهتر مي شناسند زودتر به اين كشور روي مي آورند. 

در اين خصوص، نكته حائز اهميت اين است كه احتمال خطر كردن در گرجستان در حال حاضر بسيار كم است. اقتصاد ما رو به رشد است. ثبات اقتصادي طي چند سال گذشته نه تنها خيلي صحيح پايه ريزي شده بلكه به صورت تغييرناپذير نيز درآمده است.
جنبه هاي فرهنگي و رواني اين مسأله را نيز نبايد ناديده گرفت. حضور روسي ها در كشورمان بسيار گرم پذيرفته مي شود. علي رغم طبيعت دوگانه تبليغات هيچ حس ضدروسي در گرجستان وجود ندارد و برعكس مردم ما از اين موضوع به خوبي آگاهند كه ما نه تنها بخشي از يك اقتصاد ملي و فضاي سياسي واحدي هستيم بلكه بخشي از فضاي بشري بزرگتر با ريشه هاي فرهنگي مشترك و روابط تاريخي عميق هستيم كه البته از اين واقعيت ها نمي توان دوري جست.

شما همكاري در چه زمينه هايي را محتمل تر و نويدبخش تر مي دانيد؟ 

من سرمايه گذاري در شركت هاي صنعتي و تجاري و كلاً آينده اقتصادي گرجستان را اميدبخش تر مي دانم. البته من همكاري در زمينه هاي توريستي را نيز خوشايند مي دانم. امسال 1000 نفر روسي براي استفاده از پاتوق هاي اسكي به گرجستان سفر كرده اند. آنها ازاين مكان ها بسيار لذت مي برند و من از اين موضوع خيلي خوشحال هستم و اين بدان معناست كه سال آينده ده ها هزار و سال هاي بعد صدها هزار روسي به اين مكان ها سفر خواهند كرد.
آنها خود شاهد اين قضيه بوده اند كه تمام شرايط و اوضاع در كشور بسيار خوب و مطلوب است. آنها بسيار گرم خوشامدگويي مي شوند و مهمان نوازي ما روز به روز بهتر خواهد شد و اين استقبال گرم درمورد روس هايي كه با كشتي سفر دريايي به آجاريا مي كنند نيز صادق است. در آنجا نيز از آنها بسيار گرم پذيرايي مي شود.

نظر شما راجع به انتخابات رياست جمهوري در آبخازيا چيست؟ 

اين انتخابات مبني بر جريانات قانوني بود كه برطبق آن تمام افرادي كه در آن سرزمين زندگي مي كنند محق هستند در آن شركت كنند. قبل از جنگ جمعيت آبخازيا حدود 700 هزار نفر بود ولي در حال حاضر تنها 150 هزار نفر در اين منطقه زندگي مي كنند.
نه تنها عملاً تمام افراد گرجي بلكه تقريباً تمام روس ها، اوكرايني ها و استوانيايي ها و بخش عمده اي از افراد آبخازي از آنجا بيرون رانده شده اند. بنابراين اين منطقه به يك منطقه نيمه متروك و تقريباً خالي از سكنه تبديل شده است. ما مي دانيم كه طبعاً اين مشكلات يك شبه حل نخواهد شد ولي روند بازگرداندن زندگي مسالمت آميز به آنجا شروع شده است. من مجدداً اين نكته را تصريح مي كنم كه اين موضوع نه تنها به نفع گرجي هاست بلكه به نفع تمام كساني كه در آبخازيا به طور قانوني زندگي مي كنند، نيز است.
من فكر نمي كنم كه تحت هر شرايطي مذاكراتمان را بدون توجه به قواعد و عملكردهاي قانوني كه ممكن است نقض شود به تعويق بيندازيم. هر گفت و گويي بايد براساس منافع افراد عادي صرف نظر از سوابق نژادي آنها باشد. اين منطقه شاهد فاجعه هاي عظيم بشري بوده است و اين موضوع بايد به نحوي جبران شود. مردم بايد به خانه هايشان بازگردانده شوند و اموال و دارايي هايشان به آن پس داده شود و حق برخورداري از يك زندگي معمولي را داشته باشند.
موقعيت سياسي آبخازيا مسأله مجزايي است كه ممكن است در وضعيت كنوني مسأله عمده و ضروري به نظر نيايد ولي به دليل اين كه هرچه افراد از اين موقعيت سياسي كمتر مطلع باشند، كمتر به فكر بهره بردن از آن مي افتند نبايد بررسي آن را به آينده دور موكول كنيم. من معتقدم كه اين مسأله وضعيت پيچيده اي براي روسيه و امنيت اين كشور نيز محسوب مي شود. چرا كه ما با يك منطقه غيرقابل كنترل رو به رو هستيم كه البته اين موضوع يك نوع مصيبت براي گرجستان و افراد آبخازي محسوب مي شود. با توكل بر خدا تمام افراد، مخصوصاً آبخازيا مي توانند نيروي تازه اي يابند و بر سر ميز مذاكره بنشينند و تمام مشكلات را به صورت مسالمت آميز حل كنند.
صلح هدف نهايي است ولي آنچه كه در آبخازيا مي گذرد را نه جنگ مي توان خواند نه صلح. آن يك نوع آشوبي است كه به بي قانوني و هرج و مرج تبديل خواهد شد. متأسفانه همه از اين موضوع رنج مي برند. پس بايد آن را متوقف كرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین