کد خبر: ۱۵۰۳۷۵
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۷

اثر افتخارآمیزی درباره نوروز نداریم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ یک مستندساز سینمای ایران عقیده دارد که به دلیل دور شدن هنرمندان و فیلمسازان از ریشه های ملی به خصوص عید باستانی که میراث نیاکان ما است به معنای واقعی هیچ اثر مستندی که به توان با افتخار از آن یاد کرد ویژه ایام نوروز نداریم. 

نادر طریقت مستندساز ضمن بیان این مطلب با تاکید براینکه نسبت به فرهنگ نوروز کم کاری شده است در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: تعداد آثار ارزشمندی که در همه حوزه های هنری درباره پدیده نوروز ساخته شده است به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد و متاسفانه مراکز سینمایی که وابسته به دولت هستند در این زمینه فعالیت درستی انجام نداده اند و یا اگر اقدامی و یا اخباری در این زمینه ارائه کرده اند متاسفانه فقط در حد شعار باقی مانده است.

حاجی فیروزها به عنوان نماد تکدی‌گری تبدیل شده است

وی در ادامه افزود: خود من در سال 80 یک فیلم مستند سی و پنج دقیقه ای با عنوان" سین مثل سیب"ویژه ایام نوروز ساختم که اول دهه 80 به مدت پنج سال از تلویزیون پخش شد ولی متاسفانه با وجود استقبالی که از این فیلم مستند شد و از شبکه های مختلف صدا و سیما مکرر پخش شد؛ اما هیچ یک از مسئولان وقت در آن زمان حمایت معنوی و مادی درباره این فیلم نکردند تا به عنوان پشتوانه محکم برای انجام کارهای بعدی در این زمینه باشد. بعدها مایل بودم که یک فیلم کوتاه در این مورد بسازم، منتها ساخت فیلم کوتاه سرمایه می خواهد.

این مستندساز در پاسخ به این سئوال که چرا مستندسازان در ساخت مستندهای نوروزی کوتاهی کرده اند گفت : مستندسازان و اهالی فرهنگ آدمهایی دور از تحقیق و مطالعه ای نیستند و دراین راستا مستندسازان خوبی داریم و می توان آثار خوبی از دل فرهنگ ملی ایرانیان نوروز درآورد ولی متاسفانه تبلیغات درستی دراین زمینه نمی شود. به عنوان مثال بابانوئل نماد نوشدن سال در کشورهای اروپایی است که به عنوان سمبل خوبی ها شناخته شده این درحالی است حاجی فیروزها و عمو نوروزهای ما ایرانی ها این روزها به عنوان نمادی از تکدی گری در شهر شناخته شده‌اند.

طریقت در ادامه صحبت های خود تبلیغات درست درعرصه مستندسازی را نکته مهمی دانست و گفت: تبلیغات مناسب فاکتورخوبی برای شناساندن زوایای پنهان نوروز است و طرح های خوبی هم در این زمینه ارائه شده است اما حمایت نمی شود و در این راستا تلویزیون کمترین حمایت ممکن را با توجه به دارایی های کلانی که دارد می کند و کمترین سهم را برای زنده نگه داشتن سنت باستانی ما ایرانیان اختصاص می دهد.

مسئولان به فیلمسازی خودی و غیر خودی قائل هستند

نادرطریقت در خصوص کم و کیف حضور سینمای مستند گفت : یکی از مسائل ناپسند در عرصه سینمای مستند در درجه نخست قائل بودن مسئولان دولتی به مرز خودی و غیر خودی بود . همین مسئله باعث شد بسیاری از مستندسازان محلی برای عرضه اندیشه و آثار خود نداشته باشند.

این مستندساز در ادامه با اشاره به این نکته که سینماگر مستقل فضای مناسبی برای فعالیت درعرصه سینما ندارد گفت: از مسئولان گله مند هستم و متاسفانه ارزیابی عملکرد مسئولان در یک سال اخیر نشان داد که فیلمساز مستفل نمی تواند در عرصه سینما فعالیت کند. به عنوان مثال فیلم سینمایی فراموش شدگان با رنگمایه سینمای داستانی و مستند را در سال گذشته آماده کار داشتم و دو سال قبل هم پروانه ساخت این فیلم را گرفتم ولی متاسفانه هنوز دنبال حداقل سرمایه‌ای هستم که از فارابی بگیرم و یا حمایت معنوی از وزارت ارشاد دریافت کنم اما دریغ از بذل توجهی که مسئولان نسبت به ساخت این فیلم داشته باشند.

این مستندساز در توضیح تولید این فیلم گفت: فیلم سینمایی "فراموش شدگان" تهیه‌کننده خصوصی دارد اما بدون حمایت دولت نمی‌توان کاری از پیش برد. من در تعجبم که با وجود حرف‌های بسیاری که مسئولان در انجام امور سینما در خصوص کم و کیف حمایت از تولید فیلم در ژانر دفاع مقدس بیان می‌کنند چرا کمک مالی برای ساخت این فیلم از سوی آنها صورت نگرفت. متاسفانه خلاف برخی از ادعاها حمایت های دولتی از همه آثار به معنای واقعی صورت نمی گیرد و تنها عده ای از فیلمسازان هستند که از حمایت های بی دریغ مسئولان برخوردار هستند.

وی در پایان افزود: در آستانه سال نو امیدوارم مسئولان نگاه بهتری به فیلمسازان مستقل داشته باشند. ضمن اینکه من به عنوان مستندساز از مسئولان کمک نمی خواهم بلکه به عنوان یک فیلمساز حقم را از سینمای ملی می خواهم و مسئولان وظیفه دارند به همه فیلم ها به یک اندازه با رعابت عدالت و انصاف بودجه اختصاص دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین