کد خبر: ۱۵۰۸۴۲
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۵

زنان هندي، قربانيان قتل‌ های ناموسي!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: كريستف هينز ـ كارشناس حقوق بشر از آفريقاي جنوبي ـ پس از يك بازديد 12 روزه از هند در اين باره تصريح كرد: در برخي از مناطق هند كه فرهنگ مردسالاري در آنها غالب است، زنان تنها به دليل اين باور كه موجب بي‌آبرويي خانواده شده‌اند، قرباني قتل‌هاي ناموسي مي‌شوند.

وي ادامه داد: در اين مناطق زنان به دست شوهر يا خانواده‌هاي شوهرانشان به بهانه‌هاي مالي نظير كمبود جهيزيه كشته مي‌شوند. در برخي موارد ديگر نيز زناني كه به عنوان فالگير يا جادوگر شناخته مي‌شوند به دست افراد جامعه و به طور دلخواهانه در ملاء عام به قتل مي‌رسند.

اين كارشناس حقوق بشر سازمان ملل افزود: متاسفانه دلايل اصلي اين اتفاقات قابل پيگيري نيست چون يك باور فرهنگي پشت اين قتل‌هاست و حتي پليس نيز اين كشتارها را جرم تلقي نمي‌كند.

بر اساس آمارهاي سازمان ملل، سالانه پنج هزار زن در سراسر دنيا قرباني قتل‌هاي ناموسي مي‌شوند. اين در حالي است كه مركز ملي آ‌مار جرايم در هند اعلام كرد 8391 عروس در سال 2010 (تقريبا در هر يك ساعت يك نفر) در اين كشور به دليل مسائل مربوط به جهيزيه به قتل رسيده‌اند.

به عقيده فعالان حقوقي با وجود پيشرفت‌هاي اقصادي در هند در طول دو دهه اخير كه موجب برابري بيشتر زن و مرد در اين كشور شده است، زنان هندي هنوز با تهديدات فراواني رو به رو هستند.

در برخي موارد خانواده داماد براي به دست آوردن منافع مالي بيشتر از سوي خانواده عروس، وي را مورد آزار و اذيت روحي و جسمي قرار مي‌دهند تا جايي كه بسياري از اين دختران دست به خودكشي مي‌زنند.

به گزارش خبرگزاري رويترز، اغلب اين زنان در آتش سوزانده مي‌شوند.

كريستف هينز عفو اين قتل‌هاي غير قانوني را مشكل اساسي اين قبيل حوادث دانست و تاكيد كرد كه اين امر به مسئولان جنايت‌ها آزادي لازم را مي‌دهد و باعث مي‌شود قربانيان بدون داشتن هرگونه كمك در وضعيت خود باقي بمانند.

به گزارش ایسنا،وي قرار است گزارش مفصل خود را سال آينده به شوراي حقوق بشر سازمان ملل ارائه دهد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین