کد خبر: ۱۵۲۰۴۶
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۳
بررسی کش مکش های هسته ای چند ماه اخیر

دو قدم تا جنگ؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جنگ در خاور میانه این روزها در صدر اخبار قرار دارد و گمانه زنی ها درباره وقوع جنگ در این منطقه ادامه دار شده است .روزنامه «پارلامنتسکایا گازیتا»به قلم سرگی پوستانوگوف نوشت: مشکل نظارت بر روند اجرائی شدن برنامه اتمی ایران توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی در پایان سال 2011 و آغاز سال 2012 بار دیگر عامل افزایش تنش ها در خلیج فارس شده است که این مسئله قادر است زمینه ساز ایجاد یک مناقشه نظامی در منطقه باشد.

این که شرایط حول ایران به چه طریقی حل و فصل شود در جریان اجلاس گروه «شش» و ایران که قرار است 13-14 آوریل در استانبول انجام بپذیرد، مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت. دور جدید تقابل ایران و جامعه جهانی، اعلامیه دولت ایران در سپتامبر 2011 در مورد برنامه این کشور برای بهره برداری از کارخانه غنی سازی اورانیوم تا 20٪ بود که به طور تئوریک می تواند برای تولید سلاح اتمی مورد استفاده قرار گیرد.

این گزارش مدعی شد: علیرغم تمامی بیانیه های آرام کننده ایران، امریکا و تعدادی از کشورهای غربی بلافاصله ایران را به تلاش برای ساخت سلاح اتمی تحت پوشش برنامه صلح آمیز اتمی اش متهم کردند و با تحریم های سختگیرانه تر خود تهدید کردند.

در ژانویه 2012 در بروکسل وزرای خارجه 27 کشور عضو اتحادیه اروپا بسته تحریم های جدید علیه ایران به تصویب رساندند که بر مبنای آنها مقرر شد این کشورها از 1 ژوئن 2012 واردات نفت و فرآورده های نفتی از ایران را متوقف و تمامی سازمان های دولتی و خصوصی در این اتحادیه فعالیت های خود را با بانک مرکزی ایران محدود نمایند.

علاوه بر این تصمیم، امریکا به ایران فشار نظامی هم وارد نمود؛ به نحوی که ناو پنجم نیروی دریایی خود را که درخلیج فارس مستقر است را توسط بخش دیگری از ناوهای جنگی خود،به رهبری ناو هواپیمابر « کارل وینسون» که بیش از 90 هواپیما و بالگرد جنگی را در خود جای داده و مجهز به رزم ناوهای «بانکر- هیل» و ناوچه های ضد مین «هلاسی» می باشد، تقویت نمود.

ین گزارش ادامه داد: اما سران دولت ایران نیز بلافاصله اعلام نمودند در پاسخ به تحریم های غرب آماده اند تا تنگه هرمز که حدود 40 درصد از صادرات نفت جهان از آن عبور می کند را ببندند و برای نمایش دادن جدیت خود در انجام این امر، یک مانور نظامی دریایی را در این منطقه برگزار نمودند.

امریکا در پاسخ به این تهدید ایران پا را فراتر گذاشت و تهدید به بمباران صنایع هسته ای ایران نمود. «حمله نظامی امریکا می تواند برنامه اتمی ایران را از روی نقشه زمین پاک کند. من می خواهم که مسئولین ایران این را درک کنند»- این را رئیس کمیته ستادهای ارتش امریکا، ژنرال مارتین دمپسی، اعلام کرد. در همین راستا شریک امریکا در منطقه خلیج فارس و دشمن معروف ایران، اسرائیل نیز به جنگ لفظی سیاسی ضد ایرانی امریکا ملحق شد.

این روزنامه در ادامه ادعاهایش افزود: در هر حال دولتمردان این کشور اعلام کردند که در صورت بی نتیجه بودن تحریم های جامعه جهانی علیه ایران و در صورتی که تهران برنامه هسته ای خود را متوقف ننماید، تل آویو آماده است تا در راستای «حفظ امنیت ملی خود»، به تنهایی به سایت های هسته ای ایران حمله نماید. از جمله افرادی که این مطلب را مطرح نموده اند، ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل، می باشد. با ملاحظه این مطلب که شرایط در منطقه تا بیشترین حد تشدید شده است، دولتمردان ایرانی تلاش کردند تا قدم هایی را در جهت کاهش میزان درگیری ها برداشته و از این رو با ادامه روابط با نمایندگان آژانس موافقت نمودند.

در ماه فوریه 2012 هیئت این سازمان دو بار از تهران دیدن نمودند. هرچند پیشرفت مشخصی در سیر این مذاکرات به چشم آمد اما بازرسان آژانس جواب های متقنی را برای سوالات مورد نظر خود دریافت ننمودند.

این رونامه همچنین مدعی شد: به عنوان مثال مدیرکل آژانس از این که بازرسان این آژانس اجازه بازدید از مراکز هسته ای ایران را پیدا نکرده بودند، ابراز ناامیدی کرد. مذاکرات پیش رو در استانبول بین ایران و گروه «شش»، که شامل آلمان، امریکا، روسیه، فرانسه، بریتانیا و چین می باشد، می توانند یکی دیگر و بعید نیست که آخرین دور از تلاش ها برای دسترسی به تصمیمی سبک و سنگین شده که تمامی طرف های درگیر را راضی نموده و از یک جنگ خونین در منطقه خلیج فارس که آثار منفی آن نه تنها بر منطقه خاورمیانه که بر کل جهان می تواند باشد، جلوگیری نماید، باشد.

وزیر خارجه امریکا هیلاری کلینتون در مورد احتمال استفاده از شیوه های سختگیرانه تر علیه ایران صحبت کرد: «پروسه حل بحران مسئله اتمی ایران نمی تواند تا ابد به طول بیانجامد».

به عقیده او ایران در این مذاکرات می بایست آمادگی خود را برای حل این مشکل و دستیابی به دستاوردهایی روشن را به نمایش بگذارد. "ما اراده ای قاطع داریم تا به ایران اجازه دسترسی به سلاح اتمی را ندهیم" – هیلاری کلینتون. سوال اما اینجاست که امریکا چگونه می خواهد به عدم دسترسی ایران به سلاح اتمی، دست پیدا کند: از طریق مذاکره، سخت تر کردن تحریم ها و یا از طریق جنگ.
روسیه و چین نیز به نوبه خود از تشدید شرایط حول محور ایران ابراز نگرانی نموده، ولی معتقدند که اقزایش تحریم ها علیه ایران راه حلی موثر برای وادار کردن سران دولت ایران به همکاری کامل با آژانس نمی باشد.

هم مسکو و هم پکن همواره بر حل این مشکل از طریق روش های سیاسی- دیپلماتیک اصرار دارند. در جریان دیدار چند روز پیش وزیر امور خارجه روسیه از ارمنستان، سرگی لاوروف اعلام کرد:«موضع روسیه در مورد ایران بدین گونه می باشد که حمله نظامی علیه ایران که اکنون همکاران غربی در مورد آن صحبت می کنند، غیر ممکن می باشد زیرا حداقل بر خلاف منشور سازمان ملل متحد می باشد».

وی همچنین امریکا و اسرائیل را از اتخاذ تصمیمات عجولانه در مورد احتمال انجام عملیات نظامی علیه ایران، بر حذر داشت. " امنیت منطقه و امنیت جهان عرب در خطر نابودی قرار خواهند گرفت. اینجا آن قدر فاکتور وجود دارند که پیش بینی آینده را بسیار سخت می کند اما تاثیرات آن بسیار بسیار جدی و منفی خواهند بود"- وزیر خارجه روسیه به این مطلب اشاره نمود. 

به گزارش ایران دیپلماتیک، در پایان مدعی شد: آخرین دور مذاکرات ایران و گروه «شش» در ژانویه 2011 در استانبول برگزار گردید و بدون حاصل به پایان رسید. از آن زمان شرایط حول محور ایران بصورت اساسی عوض گردید، بگونه ای که به نقطه ای نزدیک شد که در آن خلیج فارس می تواند به عرصه عملیات های نظامی تبدیل گردد. تنها می توان امیدوار ماند که اعضاء نشست استانبول بتوانند به فهم متقابل و سازش برای حل این مشکل سخت با مقیاس جهانی، نائل آیند.




بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین