آفتابنیوز : آفتاب: سنت انتشار گزارشهای هفتگی خرده فروشی از سوی بانک مرکزی از سر گرفته شد و دومین گزارش هفتگی از در سال جدید از سوی این بانک منتشر شد.انتشار این گزارش ها از خرداد ماه سال گذشته متوقف شده بود، اما در سال جدید و با پایان حبس آماری وضعیت تغییرات قیمتی خرده فروشی مواد خوراکی به روز میشود. گزارشی که بیانگر نوسان قیمتی برخی کالاهای اساسی و اولیه مصرفکنندگان را به تصویر میگذارد.
گرانی 6 گروه کالایی در یک هفته دومین گزارش خرده فروشی بانک مرکزی که تا 25 فروردین (جمعه هفته قبل) را در برمیگیرد گویای آن است که از 11 گروه کالایی مورد بررسی 6 گروه در مقایسه با هفته قبل افزایش قیمت داشتهاند و 5 گروه نیز کاهش قیمت را تجربه کردهاند. تخم مرغ با 5/4 درصد کاهش قیمت در میان گروه کالایی مورد بررسی بیشترین کاهش قیمت را داشته است و روغن نباتی با 4/9 درصد رشد بیشترین افزایش قیمت در یک هفته را پشت سر گذاشته است.
افزایش 9 گروه در یک ماه
بررسی تغییرات قیمتی مواد خرده فروشی در یک ماه منتهی به جمعه هفته قبل نیز بیانگر رشد قیمت 9 گروه از کالاهای بررسی شده است. در بررسی ماهانه اگر تخم مرغ و سبزیهای تازه از سبد کالایی کنار گذاشته شوند دیگر گروهها افزایش قیمت داشتهاند. در بررسی ماهانه بیشتر کاهش قیمت مربوط به تخممرغ بوده است. هر شانه دو کیلویی تخممرغ 2/6درصد افت قیمت داشته است. بیشترین افزایش ماهانه نیز برای گوشت مرغ ثبت شده است. افزایش 11 درصدی قیمت گوشت مرغ یک رکورد در بین دیگر گروههای کالایی در یک ماه گذشته محسوب میشود.
افزایش 10 گروه در یک سال
به گزارش دنیای اقتصاد، بررسی سالانه نیز افزایش قیمت 10 گروه از کالاها را گزارش کرده است. در بررسی سالانه نیز قیمت تخم مرغ با کاهش قیمت روبهرو بوده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت هر شانه تخممرغ در هفته گذشته 5 هزار و 276 تومان بوده که نسبت به هفته مشابه سال قبل 3/1درصد کاهش داشته است. یکی از دلایل افت قیمت تخممرغ به رشد بالای قیمتی این کالا در سال گذشته باز میگشت. در این بررسی سبزی های تازه با 3/92 درصد افزایش بیشترین رشد قیمت در یک سال را ثبت کردهاند.
12 از 41
گزارش بانک مرکزی 41 قلم کالا را مورد بررسی قیمتی در توالی زمانی هفتگی، ماهانه و سالانه قرار داده است. نتیجه بررسی سالانه این گزارش نشان میدهد که از 41 قلم کالای مورد بررسی 12 قلم بیش از 50 درصد افزایش قیمت داشتهاند. در واقع 30 درصد از کالای مورد نظر در یک سال گذشته بیش از 50 درصد گران شده اند. نزدیک به 21 گروه نیز بین 20 تا 49 درصد رشد قیمت داشتهاند. بنابراین 80 درصد کالاهای خوراکی افزایش قیمتی بیش از 20 درصد داشتهاند.