آفتابنیوز : آفتاب: تهران امروز: رضا قاضي، معاون برنامهريزي و توسعه شهري سازمان تاكسيراني در یادداشت اخیر خود نوشت:
برآورد افزايش كرايه تاكسيها در هر سال نياز به بررسي پارامترهاي تاثيرگذار دارد.در برآورد افزايش نرخ كرايه تاكسيها در سال 91 به اين صورت عمل شد كه كارشناسان سازمان تاكسيراني شهر تهران هزينههاي خودروهاي تاكسي را از قطعات و لوازم يدكي گرفته تا استهلاك، بيمه بدنه، شخص ثالث و... به طور كلي در 34 آيتم مورد بررسي دقيق قراردادند. مبالغي كه در اين بررسيها به دست آمد با ميزان هزينه تاكسيها در سال 90 مقايسه شد. به عنوان مثال در سال 90 يك راننده تاكسي بابت هزينه بيمه بدنه و شخص ثالث مجبور بود يك ميليون و 47 هزار تومان هزينه بپردازد در حالي كه در سال 91 اين هزينه به يك ميليون و 200 هزار تومان رسيد. همچنين در اين بررسيها مشخص شد كه يك راننده تاكسي روزانه 4 هزار تومان بابت بيمه خودرو بايد هزينه كند.
اين در حالي است كه اگر ساير هزينههاي تاكسيها از قبيل سوخت، نگهداري، استهلاك و... را نيز در نظر بگيريم اين هزينه بيشتر هم ميشود. در ارائه لايحه افزايش نرخ كرايه تاكسيها در سال 91 سعي شد تا اين افزايش براساس قانون كار انجام شود، در واقع دراين لايحه ميزان هزينه دستمزد و حقوق يك راننده تاكسي مشخص شد به اين صورت كه مبناي دستمزد يك راننده تاكسي پايه دو با 15 سال سابقه كار را در نظر گرفتيم كه حقوق روزانه اين راننده 37 هزار تومان در نظر گرفته شد كه در ماه 540 هزار تومان درآمد براي يك راننده در نظر گرفته شد. در واقع اگر رانندگان تاكسي در ماه حداقل اين مقدار درآمد داشته باشند، 76 هزار تومان از اين مبلغ را بايد بابت هزينههاي خودرو خود در نظر بگيرند.
قدم بعدي كارشناسان سازمان تاكسيراني تبديل نرخهاي به دست آمده در خصوص ميزان افزايش كرايه تاكسيها در سال جاري نرخ بر مبناي هر كيلومتر بود. براساس محاسبات انجام شده افزايش نرخ كرايهها در هر كيلومتر در سال جاري 95 تومان شد كه اين مبلغ در سال گذشته 75 تومان بود. مقايسه اين دو نرخ نشان داد كه ميزان افزايش نرخ كرايهها در سال 91 در بخش تاكسيها 26 درصد بوده است و اين مبلغ مبناي افزايش نرخ در سال جديد قرار گرفت.
به رغم آنكه مديريت شهري و شوراي شهر تهران به دنبال احقاق حقوق رانندگان تاكسي هستند اما همچنان مسئولان دولتي با اين افزايش به حق كرايهها مخالفت دارند. اين در حالي است كه نميتوان گفت كه نرخ هزينه تعميرات و لوازم يدكي خودروهاي تاكسي افزايش داشته باشد اما نرخ كرايه اين ناوگان افزايش نداشته باشد. اگر دولت به عدم افزايش نرخ كرايه تاكسيها تاكيد دارد بايد يارانههايي براي رانندگان تاكسي در نظر بگيرد، در غير اين صورت راننده تاكسي متضرر خواهد شد.