کد خبر: ۱۵۶۰۷۷
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۱

كشف نشانه‌اي از ماده تاريك جهان+عکس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دانشمندان چند دهه گذشته را در تلاش براي شناسايي و حتي بازسازي اين ماده گذرانده‌اند اما هنوز هيچ نشانه قابل قبولي براي وجود آن پيدا نشده است.

با اين حال، كريستف ونيگر از مؤسسه فيزيك مكس پلانك در مونيخ اكنون بر اين باور است كه احتمالا براي نخستين بار موفق به كشف اولين نشانه محكم براي اين ماده شده است.

به گفته محققان، يك جفت حباب منتشر كننده پرتو عظيم گاما كه از صفحه كهكشان راه شيري به بيرون گسترده شده، مي‌توانند كليد اين كشف باشند.

ونيگر با انجام تحليلهاي آماري با ارزش 3.5 سال داده‌هاي تلسكوپ فضايي فرمي، احتمالا موفق به كشف اين نشانه در كهكشان شده است.

به ادعاي وي، در صورت اثبات اين موضوع، اين خط پرتو گاما مي‌تواند نشانه مستدلي براي ماده تاريك باشد.

كارشناسان متفق‌القول هتسند كه ابرسياه‌چاله‌هايي مانند نمونه حاضر در مركز كهكشان راه شيري، به انتشار انفجارهايي مي‌پردازد كه با ماده تاريك اطراف آنها تعامل دارند.

اين تعامل بنظر مي‌رسد كه منبع پرتوهاي پرانرژي گاما بوده كه تلسكوپهايي مانند فرمي قادر به شناسايي هستند. آنچه براي اين ماهواره‌ها قابل مشاهده بوده، فوتونهاي توليد شده از اين انفجارهاي در تعامل با ماده تاريك است.

يافته‌هاي ونيگر نشان‌دهنده يك اوج انرژي بوده كه مانند يك خط در طيف پرتو گاما ظاهر مي‌شود.

اين در حاليست كه دانشمندان ديگر اثبات اين ادعا را نيازمند كار و بررسي بيشتر دانسته‌اند.

البته خود ونيگر نيز بر اين باور است كه تحقيقات بيشتري لازم است چرا كه اين داده‌ها تنها از 50 فوتون بدست آمده و ممكن است اين خط در اثر پديده‌هاي ديگر ايجاد شده باشد.

در دسامبر 2010، دانشمندان در حال كار با تلسكوپ فرمي موفق به شناسايي دو برجستگي عظيم از سياه‌چاله راه شيري شدند.

هر كدام از حبابها كه در ارتفاع 25 هزار سال نوري قرار داشته، در بيش از نيمي از آسمان مرئي گسترده شده كه از صورت فلكي سنبله تا صورت فلكي درنا گسترده بوده و احتمالا تنها يك ميليون سال از عمر آنها مي‌گذرد.

حبابها معمولا با مه پرتوهاي گاما پوشيده شده كه در تمام آسمان وجود دارند و در اثر حركت نزديك به سرعت نور ذرات و تعامل آنها با نور و گاز ميان‌ستاره‌اي در راه شيري ايجاد مي‌شوند.

به گزارش ایسنا،دانشمندان با دستكاري داده‌هاي فرمي براي طراحي ويژگيهاي اين پرتوها استفاده كرده و بر اين‌باورند كه مي‌توان به دليل وجود ويژگيهاي مشترك، اين داده‌ها را به نظريه ونيگر ارتباط داد.
{$old_album_156077}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین