آفتابنیوز : آفتاب- سرویس اجتماعی: معاون مركز تحقيقات پزشكي قانوني گفت: افراد با گروه سني 18 تا 24 سال با 32.3 درصد بيشترين تعداد كشته هاي ناشي از تصادفات موتور سيكلت ها را در بر مي گيرند و پس از آن افراد بالاي 50 سال و 30 تا 39 سال با 16 درصد موارد، در رتبه هاي بعدي قرار مي گيرند.
به گزارش آفتاب به نقل از اداره كل روابط عمومي و امور بينالملل سازمان پزشكي قانوني كشور، سعداله مرادي با ارائه مقاله اي با عنوان "بررسي اپيدميولوژيك موتورسواران متوفي در حوادث رانندگي ايران در سال1389"، در سومين كنگره بينالمللي حوادث رانندگي و جاده اي، گفت: طي سال89، پنج هزار و 977 موتورسوار در تصادفات رانندگي كشته شدند كه 94.9 درصد از اين كشته ها مرد و 5.1 درصد آنها زن بودند.
وي افزود: استانهاي خراسان رضوي با 621 و تهران با 525 فوتي بيشترين و استانهاي كهكيلويه و بويراحمد با 33 و ايلام با 35 مورد كمترين تعداد كشته در تصادفات موتورسيكلت ها را داشتهاند.
مرادي با اشاره به اينكه به ازاي هر صدهزار نفر از جمعيت كشور هشت موتور سوار در اثر تصادفات رانندگي سال 89 فوت كردهاند، تصريح كرد: خودروي مورد استفاده در هنگام وقوع حوادث رانندگي سال 89 در 25.7 درصد موارد موتورسيكلت بودهاست.
معاون مركز تحقيقات پزشكي قانوني با تاكيد بر اينكه ضربه به سر مهمترين علت مرگ موتورسواران است يادآور شد: 59.4 درصد مرگ و مير موتورسواران به دليل ضربه به سر اتفاق مي افتد و شكستگي هاي متعدد با 22 درصد در رتبه دوم علت مرگ موتورسواران قرار دارد.
وي افزود: بر اساس بررسي هاي صورت گرفته 79 درصد فوت شدگان در تصادفات موتورسيكلتها راكبين، 20 درصد سرنشين و يك درصد نامعلوم است.
مرادي در خصوص محل وقوع تصادفات موتور و محل فوت موتورسواران گفت: 46 درصد تصادفات موتورسيكلت ها در مسيرهاي برون شهري، 38 درصد درون شهري، 15 درصد روستايي و يك درصد در مسيرهاي نامعلوم اتفاق مي افتد. همچنين به دنبال وقوع تصادف موتور سيكلت ها 49 درصد افراد در بيمارستان، 42 درصد در محل حادثه، هشت درصد در بيمارستان و يك درصد در منزل جان خود را از دست مي دهند.
وي ادامه داد: بيشترين نسبت كشته هاي موتورسواران درجاده هاي درون شهري مربوط به استانهاي يزد با 70.4 درصد، تهران با 68.2 درصد و اصفهان با 60.2 درصد، بيشترين نسبت كشته هاي جاده هاي برون شهري مربوط به استانهاي ايلام با 71.4 درصد، چهارمحال و بختياري با 71 درصد و گيلان با 69.6 درصد و بيشترين نسبت كشته ها در جاده هاي خاكي و روستايي به استانهاي كرمان با 41.2 درصد، خراسان جنوبي با 37.9 درصد و قزوين و سمنان هر كدام با29.4 درصد است.
معاون مركز تحقيقات با اشاره به نحوه وقوع حادثه منجر به مرگ در تصادفات موتورسيكلت ها خاطرنشان كرد: برخورد موتورسيكلت با وسايل نقليه در نزديك به 83 درصد موارد بيشترين نحوه وقوع حادثه بوده است كه پس از آن واژگوني با نه درصد، برخورد با شي ثابت با شش درصد، و ساير موراد با دو درصد در رتبه هاي بعدي قرار دارد.
وي در پايان يادآور شد: از آنجا كه ضربه به سر علت اصلي فوت افراد است الزام موتورسواران در استفاده از كلاه ايمني تأثير به سزايي در كاهش مرگ و مير آنها دارد. همچنين با توجه به آنكه اكثر موتورسواران متوفي مردان جوان هستند تمركز جهت آموزش و اطلاع رساني به اين قشر از اهميت خاصي برخوردار است. از سويي با توجه به اينكه حدود نيمي از حادثه ديده گان تصادفات موتورسيكلت ها در بيمارستان فوت ميكنند بررسي امكانات بيمارستانها و تسريع در انجام اقدامات اورژانسي در نجات جان مصدومين بسيار مؤثر است.