کد خبر: ۱۵۷۷۶۴
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۳:۱۴

افشین علاء: سید حسن خمینی تداوم بخش اندیشه امام موسی صدر است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شب شعر« یاد مهر» به مناسبت هشتادو چهارمین زادروز امام موسی صدر توسط گروه «یاران صدر» در شهر کتاب تهران برگزار شد. 

به گزارش جماران، در این مراسم که خانواده امام موسی صدر و جمعی از شاعران معاصر حضور داشتند،مهدی فیروزان داماد امام موسی صدر طی سخنان کوتاهی با اشاره به تاثیر گذاری شعر فارسی گفت:یکی ازویژگی‌های منحصر به فرد زبان فارسی مساله گفت وگو از طریق شعراست. 

وی با بیان اینکه گفت‌وگوی های علمی در زبان فارسی از طریق شعر انجام می شود ،خاطرنشان کرد: دانشمندان زبان صرف و نحو هم از طریق شعر مسائل خود را بیان می کردند و شاید تنها در ادبیات فارسی باشد که انتقال فرهنگ ها از طریق سینه به سینه صورت می گیرد. 

فیروزان با اشاره به خصوصیت شعر فارسی که به گفته او برای بیان مفاهیم علمی وعرفانی استفاده می شود خاطرنشان کرد: امام موسی صدر به مانند مولوی شاعر نبود ولی یک مصلح واقعی بود امام موسی خود شخصا هم ادعای شاعری نداشت ولی چون ذهن سیالی داشت به شعر می پرداخت. 

وی با بیان اینکه امام موسی صدر فردی روحانی است که هیچ کس در اعلمیت فقهی او شک ندارد. و از ویژگی های شعر او برجسته بودن تمدن ایران زمین را در اشعارش دانست. 

فیروزان در پایان قطعه شعری با نام «مهتاب» را که امام موسی صدر در سال 1344 برای همسرش سروده بود، برای حاضرین قرائت کرد.

پرده‌ای از پرند سیم اندود ماه بر دوش شام گسترده
روشن و دلکش و خیال‌انگیز وز نسیم شبانه افسرده
و اندر اعماق آشیانه خویش سر خود مرغ حق فرو برده
یاد بیداری و تلاش و سخن از خیال زمانه بسپرده
نیمی از شام هجر بگذشته صحبت غم به جانم آورده
خواب بگریخته زدیده من دامن از اشک چشم پر کرده
لیک با رنج جانگداز فراق روح باز از غمش نیازرده
یاد مهر حیات‌بخش «مه»م زنده می‌دارد این تن مرده
لاله حاوی او چراغ شب است نور بر شام هجر بسپرده
یا رب از جور دهر برهانش تا که برهاند این سرا پرده

در ادامه این مراسم افشین علاء از شاعران معاصر طی سخنانی با اشاره به نقش آفرینی روحانیت نواندیش در مقاطع مختلف انقلاب تاکید کرد: ما همچنان در این مقطع تاریخی نیازمند حمایت و دستگیری روحانیت آگاه هستیم.گاهی به خاطر جزر و مدهای فرهنگی و سیاسی ارتباط بین نسل جوان و روحانیت افت و خیزهایی پیدا می‌کند ولی نسل فعلی باید توجه داشته باشد که چاره بسیاری از معضلات همیاری با روحانیت اصیل است. 

وی تاکید کرد: نباید بین نسل جوان و روحانیت نواندیش شکاف ایجاد شود. 

این شاعر معاصر با تاکید بر اینکه روحانیت شیعه به داشتن شخصیتی همچون امام موسی صدر افتخار می کند اظهار داشت: امام موسی صدر را به عنوان یک چهره فراملی می شناسند و همه ما منتظر بازگشت ایشان هستیم البته بازگشت به معنای بازگشت جسمانی نیست بلکه مهم اندیشه امام موسی صدر است که بی شک چهره‌ای همچون سید حسن خمینی چهره برازنده ای است که در مقطع فعلی تداوم بخش اندیشه امام موسی صدر است. 

وی با اشاره به زمان پیروزی انقلاب یادآور شد:زمانیکه نهضت امام به پیروزی رسید ما نوجوان بودیم و علت اینکه امام را انتخاب کردیم علاوه بر شخصیت منحصر به فرد ایشان به خاطر یارانی بود که در کنار امام نقش آفرینی می کردند.یاران امام زبان نسل جوان را بهتر می‌دانستند و بعد از پیروزی انقلاب هم هرگاه تنشی در کشور ایجاد می شد یاران امام با مردم صحبت می کردند و تنش ها را کاهش می دادند. 

افشین علاء در ادامه قطعه شعری را که در سال 89 به دنبال اهانت عده ای در حرم مطهر به یادگار امام برای سید حسن خمینی سروده بود، برای حاضرین خواند.

این کیست؟ جام باده روح الله سید حسن نـواده روح الله
یادآور امام و شهیدان است این سرو ایستاده روح الله
تکرار مصطفی است که پیشانیش تومار سرگشاده روح الله
تکرار احمد است و سریر او صحن و سرای ساده روح الله
سهراب پاکزاد جماران است خورشید خانواده روح الله
سهراب را پدر نزند بر خاک ای رهزنان جاده روح الله
این شاهنامه طرز دگر دارد با جوهر اراده روح الله
حرز امان نوشته به بازویاش اشک فروفتاده روح الله
هیزم کشانِ تفرقه، نستیزید با دوده نژاده روح الله
در آتش شما نه سیاوش سوخت نه جان پاک زاده روح الله
بس جان به کف نهاده چو من دارد این جان به کف نهاده روح الله
موسای صدر گم شده پیدا شد اینک حسن نواده روح الله

گفتنی است این مراسم به صورت آنلاین برای مخاطبین خارج از کشور پخش شد.همچنین طبق گفته یکی از اعضای گروه یاران صدر در سال جاری کنگره‌ای با محوریت اندیشه‌های امام موسی صدر برگزار می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین