کد خبر: ۱۵۹۶۴
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۸۴ - ۱۶:۰۷
عمر موسی:

ارتباط با اسرائیل هرگز

آفتاب‌‌نیوز :  عمرو موسي دبيركل اتحاديه‌ي عرب، در گفت‌وگو با روزنامه‌ي الشرق الاوسط - چاپ لندن - بر ضرورت كمك به محمود عباس رييس تشكيلات خودگردان، در پيشبرد روند سياسي اين تشكيلات نيز تاكيد كرد. متن این گفتگو را در زیر می خوانید:

اخيرا كميته‌ي‌ چهار جانبه طي صدور بيانيه‌اي شجاعت‌هاي آريل شارون نخست وزير اسراييل را ستود و تنها از شيوه‌ي مسوولانه‌اي كه مقامات فلسطيني اتخاذ كرده بودند، تشكر كرد. تا چه اندازه‌ اين قدرداني‌هاي مفرط از نيروهاي اشغالگر بيانگر جانبداري صريح از موضع‌گيري‌هاي اسراييل است؟
اين مبالغه‌هاي زياد چيز بي‌ارزشي و احمقانه‌اي است و همه‌ي آنها موجب مي‌شود تا كميته‌ي چهار جانبه وقار سياسي‌اش را از دست بدهد. تشكر به خاطر چه؟ به خاطر يك عقب نشيني ناقص؟ من كاملا از اين مساله متعجبم. من از طريق رسانه‌ها فهميدم كه وزير امور خارجه‌ي اسراييل گفته است " ما از اراضي فلسطيني عقب نشيني كرديم. كشورهاي عربي و اسلامي براي ايجاد روابط بيايند". من نمي‌فهمم براي چه تشكر مي‌كنند! تشكر مي‌كنند براي اينكه مي‌دانند حضور اسراييلي‌ها در اراضي فلسطيني اساسا مشروعيت نداشته است؟! من فقط مي‌گويم كه اين تشكر‌ها احمقانه است. از سوي ديگر آماده شدن مقامات فلسطيني براي تشكيل كشور مستقل امر طبيعي است. از نظر من موضع‌گيري كميته بايد مسوولانه باشد. 

اما كميته‌ي چهارجانبه يك بار ديگر با درخواست از مقامات فلسطيني مبني بر تشكيل كشور آزاد، مستقل و خودمختار، بار اصلي مسووليت را به دوش آنها گذاشته و اين در حالي است كه هنوز اشغالگران در خاك آنها حضور دارند. واقعيت اين مطالب تا چه اندازه است و قابليت اجرايي آن چگونه است؟
آنچه از صحبت‌هاي خودم با گروه‌هاي مختلف فهميدم، اين است كه آنها حد و مرزهايي را كه مي‌تواند موضع‌گيري فلسطيني‌ها و مشكلات آنها را بيان كند، مي‌فهمند. آنها موضع‌گيري اسراييل در قبال انتخابات فلسطين را بررسي كردند؛ اما رضايت كلي نسبت به آن وجود نداشت. آنها موضع‌گيري اسراييل را دخالت در امور فلسطين دانستند. با وجود اينكه اسراييل مدعي دموكراسي است؛ اما حتي مانعي در اين راه به شمار مي‌رود. ما به عنوان يك نهاد عرب خواهان يكپارچگي فلسطيني‌ها هستيم و مي‌خواهيم كه آنها سياست واحدي را در قبال چالشهاي پيش رويشان داشته باشند و هر لحظه آماده باشند مانند يك حكومت حكمراني كنند. ما خواهان سرزمين و كشور فلسطيني به پايتختي بيت‌المقدس هستيم و پيشنهادات ما هم بر همين اساس است. مساله‌ي خشونت، دشمن و مقاومت هم وجود دارد؛ چرا كه اشغالگر و حق مقاومتي وجود دارد. وقتي امروز ما مي‌خواهيم به صلح و روند سياسي فرصت دهيم، بايد در راس آن سياستمداري قرار دهيم كه توان رويارويي داشته باشد و اگر محمود عباس مي‌خواهد رياست اين عمليات را عهده‌دار شود، بايد به او فرصت داد و از او حمايت كرد. 

آيا منظور شما اين است كه با درخواست‌ها و فشارهاي فعلي براي خلع سلاح حماس موافقيد؟ 
در حال حاضر مصر فرماندهي اين روند سياسي را بر عهده دارد. از آنها خواستم تا در اين باره با هم بحث و بررسي‌هايي انجام دهيم و اين جزوي از تلاشهايي است كه براي يكپارچه كردن فلسطيني‌ها به كار مي‌رود. 

نظر شما درباره‌ي نقش حماس در مراحل آينده چيست؟
حماس، فتح و ساير سازمان‌ها همگي به يك شيوه حركت مي‌كند و تلاش براي تحقق اهدافشان همچنان ادامه دارد. اما مساله اين است كه چگونه با سلاح‌هاي آنها بايد رفتار كرد. اينجا راه‌حل‌هاي مختلفي وجود دارد؛ يا بايد خود فلسطيني‌ها تصميم‌گيري كنند يا اينكه از تجربيات ايرلندي‌ها و سايرين استفاده كنيم و يا اگر خود فلسطيني‌ها تجربه‌اي دارند، از آن استفاده كنيم. مهم اين است كه پشت سر ابومازن و در چارچوب يكپارچگي سياسي فلسطيني‌ها گام برداريم. 

آيا كشورها را به ايجاد روابط با اسراييل تشويق و ترغيب نمي‌كنيد؟ 
هرگز. نه تشويق مي‌كنم و نه اين مساله را قبول دارم. كشورهاي عرب و مسلمان نبايد هم اكنون براي برقراري رابطه با اسراييل كه از غزه عقب‌نشيني كرده، عجله كنند. سياست‌هاي اسراييل شايسته‌ي منزلت اعراب نيست. وزراي امور خارجه‌ي پاكستان، اردن، تونس، اندونزي و قطر كه در سازمان ملل با سيلوان شالوم وزير خارجه‌ي اسراييل ديدار كردند نبايد به اسرائيل پاداش‌ مجاني ‌دهند. اتحاديه‌ي عرب با عادي سازي روابط با اسرائيل مخالف نيست؛ اما كشورهاي عربي تعهد تاريخي به فلسطينيان دارند و هر گونه برقراري روابط بايد پس از عقب نشيني اسراييل از كرانه‌ي باختري و شرق بيت‌المقدس به انجام رسد. پيروي از طرح بيروت بسيار مهم است. سياست‌هاي اعراب بايد بر اساس دستيابي به اهداف فلسطينيان باشد.
آمريكا احتمالا در حال فشار به كشورهاي مسلمان و عرب براي برقراري روابط با اسراييل است.

در رابطه با اوضاع عراق، خشونت‌ها در اين كشور افزايش يافته و انتظار مي‌رود كه با نزديك شدن به زمان همه پرسي وضعيت امنيتي اين كشور بحراني شود. شما هم خوشبين نيستيد، اين طور نيست؟ 
خوشبين نيستم؛ چرا كه بازي با مسايل مذهبي، نژادي، ديني و جغرافيايي در آن واحد خيري را به همراه ندارد. روند سياسي در عراق ادامه دارد و ما هم اعتراضي نسبت به آن نداريم. قانون اساسي وجود دارد كه مورد توافق قرار مي‌گيرد و اين به خود عراقي‌ها بستگي دارد؛ مگر مساله‌ي مربوط به عربيسم. در اين مساله دخالت كرديم، مذاكراتي هم انجام شد و در نهايت به يك ساختار قابل قبول پايان يافت. ممكن بود بهتر از اين هم باشد. خوب اين هم قابل قبول است. مسايل زيادي در قانون اساسي وجود دارد كه مورد اجماع قرار گرفته و در برخي موارد هم مورد اجماع واقع نشده، اما همه‌ي اينها به عراقي‌ها بر مي‌گردد. همه‌ي مسايلي كه به روند سياسي بر مي‌گردد، از انتخابات تا قانون اساسي و همه پرسي و انتخابات مجدد خوبند؛ اما چيز ديگري هم به نام قتل، شورش و تجاوز وجود دارد. 

آيا مشخص است تا زمانيكه نيروهاي بيگانه در عراق حضور دارند، مساله‌ي خشونتي كه از آنها صحبت مي‌كنيد، ادامه داشته باشد؟ 
خير، نه تنها حضور اشغالگران عاملي براي ادامه‌ي خشونت است، بلكه سياست بازي با طوايف و تفرقه افكني ميان آنها نيز موجب افزايش خشونت مي‌شود. حضور اين نيروها در عراق بايد به پايان برسد؛ اما مقامات عراقي مي‌گويند كه قادر به حفظ امنيت نيستند. حضور نيروهاي خارجي در عراق امري استثنايي و موقت است و آنها سرانجام از عراق خارج مي‌شوند.

در خصوص اوضاع لبنان و سوريه با توجه به ادامه‌ي تحقيقات در خصوص ترور رفيق حريري، نخست وزير فقيد لبنان آيا به نظر شما نتايج تحقيقات به آرام شدن اوضاع كمكي مي‌كند؟ 
تا زماني كه گزارش را نبينم، درباره‌ي آن اظهارنظر نمي‌كنم. 

واشنگتن علنا اعلام مي‌كند كه خواهان تغيير نظام سوريه است. نگراني شما نسبت به اجراي اين سياست آمريكا در منطقه چيست؟
نگراني من در قبال منطقه است نه يك كشور خاص. خاورميانه و جهان عرب همگي بر روي سطح يك ورق آهنين داغ قرار دارند كه متاسفانه من نمي‌توانم به تنهايي براي كاهش اين بحران كاري انجام دهم.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین