کد خبر: ۱۶۰۴۷
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۸۴ - ۱۰:۱۹

مجلس برای نجات بورس وارد میدان می شود

آفتاب‌‌نیوز : ايرج نديمي، ادامه مي دهد: اين كه تنها راه برون رفت از بحران را تصويب لايحه جديد بازار اوراق بهادار بدانيم نوعي گريز از واقعيت است. بورس تهران در حال حاضر تحت تأثير عوامل مديريتي و سياسي قرار گرفته است. 

اما از سوي ديگر دبيركل بورس تهران در گفت وگو با واحد مركزي خبر با تأكيد دوباره بر خوش بيني هاي گذشته مي گويد: اوضاع بورس در روزهاي آينده بهتر مي شود. 

حسين عبده تبريزي بار ديگر تصويب قطعنامه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي را عليه ايران به عنوان عامل سقوط شاخص هاي بورس معرفي مي كند و مي افزايد: تلاش مي كنيم با استفاده از همه توانمان اوضاع عادي را به اين بازار برگردانيم و از بانك مركزي خواسته ايم تسهيلاتي را به شركت هاي سرمايه گذار در بورس و همچنين براي خريد نسيه سهام در نظر بگيرد، همچنين با همه عوامل بازار در تماس هستيم تا آثار رواني ناشي از تحولات اخير را در بازار سرمايه به حداقل برسانيم. 

وي به سهامداران جزء توصيه مي كند باتوجه به اين كه اقتصاد ايران با تكيه بر درآمدهاي مازاد نفتي منتظر روزهاي خوبي است اگر پس اندازي دارند از سهام مطمئن شركت هاي معتبر خريداري كنند و مطمئن باشند بازار سرمايه وضع عادل خود را بازخواهد يافت.
اما ظاهرا آقاي دبيركل درون سازمان تحت مديريتش رفته رفته با برخي اعتراض ها روبه رو مي شود، به طوري كه خبرگزاري فارس به نقل يكي از مديران سازمان بورس _ كه نام او اعلام نشده _ آورده است: دبيركل كنوني بورس فقط به فكر سهامداران بزرگ است، درحالي كه بورس در شرايط بحران فعلي به دبيركلي نياز دارد كه منافع سهامداران جزء را در نظر بگيرد و اعتماد مردم را به بازار سرمايه بازگرداند. اعتماد خريداران نيز تنها با تغيير شخص دبيركل به بورس بازمي گردد. 

اين مدير بورس مي گويد: دبيركل كنوني با انبوهي از وعده هاي انجام نشده نزد سهامداران بي اعتبار شده و وعده هايش ديگر اثري بر بهبود شرايط ندارد. 

وي در ادامه به درگيري و اختلاف شركت هاي سرمايه گذاري با دبيركل بورس اشاره كرده و افزوده است: اين درگيري ها باعث شده، شركت هاي سرمايه گذاري در شرايط بحراني با دبيركل بورس همكاري نكنند. 

مدير حقوقي بورس هم مي گويد: ضرر و زيان سهامداران بورس كه در نتيجه كاهش قيمت ها به وقوع پيوسته قابل مطالبه نيست. 

حسين فهيمي تأكيد مي كند: وعده ها و سخنان دبيركل، رئيس هيأت مديره و ديگر مقام هاي بورس، براي آنها مسئوليتي از اين جهت كه زيان متضررين را تقبل كنند، ايجاد نمي كند. اگرچه وعده ها مسئوليت زا هستند، ولي اين مسئوليت ها در ايفاي وظايف پرسنلي افراد خلاصه مي شود. 

يك كارگزار بورس هم معتقد است: براي جلوگيري از فروپاشي بورس، دخالت نهادهاي مالي بزرگ و دولت در بازار سرمايه ضروري به نظر مي رسد. 

حسين خزلي خرازي، مديرعامل كارگزاري بانك كشاورزي، با اشاره به شرايط بحراني بورس و راهكارهاي جلوگيري از فروپاشي بازار گفت: باتوجه به شرايط سياسي موجود تنها راه نجات بورس بالابردن حجم تقاضا است كه يكي از راه هاي آن انتشار اخبار خوب در بازار است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین