کد خبر: ۱۶۱۸۰۶
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۴

کراوات زدن نه حرام است، نه خلاف عفت عمومی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در سال 1365 قانوني تحت عنوان قانون نحوه رسيدگي به تخلفات و مجازات فروشندگان لباس هايي كه استفاده از آنها در ملاعام خلاف شرع است يا عفت عمومي را جريحه دار مي كند تصويب شد كه به موجب آن براي توليدكنندگان و فروشندگان اين قبيل البسه مجازات هايي تعيين شده بود. در همين قانون موضوع فيلم ها، عكس ها و پوسترهايي كه مي توانستند مستهجن يا مبتذل تلقي شوند مطرح و تعيين تكليف شده بود.

در سال 1375 قانون مجازات اسلامي در قسمت تعزيرات تصويب شد كه مواد 637 تا 641 آن مربوط به جرائم ضدعفت و اخلاق عمومي بود. ماده 640 اين قانون، قانون سال 1365 را بعضا نسخ كرده و قانون مذكور صرفا درموارد تعارض قابل اجراست.

قانون ديگري كه به البسه مربوط مي شود قانون مربوط به مد و لباس است كه در آن تدابيري براي تشويق توليدكنندگان ايراني به توليد البسه و پوشاك ملي با ويژگي هاي خاص ايراني و محلي پيش بيني شده است. در اين قانون مورد بازدارنده يي غير از الزام نيروي انتظامي به ممانعت از فروش البسه دسته دوم خارجي كه به صورت قاچاق وارد كشور مي شوند مشاهده نمي شود.

از بررسي مواد 637 تا 641 قانون مجازات اسلامي (پيش گفته) نيز درباره موارد قابل انطباق بر مساله لباس و پوشاك صرف اين معنا به دست مي آيد كه قانونگذار در نظر داشته مواردي براي بازدارندگي وارد كردن و تجارت يا صادر كردن و كرايه دادن اين قبيل اشيا پيش بيني كند و درباره به كار برنده و استفاده كننده ضابطه يي تصريح نشده است.

بنابراين آنچه باقي مي ماند ماده 638 است كه مي گويد: «هر كس علنا در انظار عمومي و معابر تظاهر به عمل حرامي نمايد علاوه بر كيفر عمل به حبس يا شلاق محكوم مي شود و در صورتي كه مرتكب عملي شود كه نفس آن عمل داراي كيفر نيست ولي عفت عمومي را جريحه دار مي كند ايضا به حبس و شلاق محكوم مي شود.»

ما نمي دانيم در اينجا موضوع استعلام چه بوده است ولي به مفاد نظريه استناد مي كنيم كه ماده 638 را صرفا ناظر بر مواردي دانسته كه كسي در انظار عمومي تظاهر به عمل حرام كند يا مرتكب عملي شود كه هر چند داراي كيفر نيست ولي عفت عمومي را جريحه دار مي كند.

تا آنجا كه من مي دانم استفاده از كراوات كه چيزي در حد شال گردن است نه حرام است و نه عفت عمومي را جريحه دار مي كند. بنابراين استفاده از آن در اماكن عمومي و معابر و انظار عمومي بلامانع و مباح به نظر مي رسد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iraq
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
1
0
آقا اين حرفا کدومه!
....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
0
4
نظر جناب کشاورز کاملا حقوقی و صحیح است.کراوات هم چیز خیلی خاصی نیست جز آنکه کت و شلوار را تکمیل مینماید و باعرف جهانی هم منطبق است. لذا اگر کراوات مشکل دارد پس کت و شلوار هم مشکل دارد.ضمنا انسانی که کراوات برتن مینماید معمولا سعی میکند در انظار عمومی کمی منزه تر رفتار نماید که اتفاقا چیز خوبی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
2
0
آقای حقوقدان اگه الفبای حقوق می دانستی باید این را می دانستی که در همه چیز قانون نباید وارد شود ما ورای قانون شرع داریم(چیزی که باعث می شود مسلمان شبیه کفار شوند حرامه کراوات هم یکی مثل اون). قانون چیزی در مورد بی احترامی فرزند به والدین هم چیزی نداره ولی در شرع گناهه. اینقد تم علمی بودن به خودتون نگیرید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
0
4
برادر (خواهر) ي كه كراوات را وجه تشابه بين مسلمان و كفار ميدانيد،:
آيا مسيحيان،يهوديان،زرتشتيان و ساير پيروان اديان ديگر كه كراوات مي زنند كافرند و يا رهبر كره شمالي كه كراوات نمي زند؟!!!!

آيا بشار اسد و نوري المالكي كافرند؟ چاوز چطور؟

مرسي،رييس جمهور جديد مصر كه نماد پيروزي انقلاب اسلامي مصر است چطور؟

پس چرا حق داريم اين كفار را به عنوان دوست و برادر بشناسيم اما جوانان خودرا كه مي خواهند كمي شيك باشند را از خود برانيم و كافر بناميم و ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۸
0
4
من تا بحال کروات نپوشیده ام اما فکر نمیکنم مشکلی داشته باشد باید چشم ها را شست و جور دیگر دید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
1
4
اگه کروات حرومه و نماد کشورهای غربیه پس کت و شلوار هم شامل میشه چون لباس مردای ایرانی از اول کت و شلوار نبود و این فرم لباس هم از کشورهای غربی وارد ایران شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
0
3
آقا، ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم.
بدبختی ما رو ببین.

به جای رسیدن به مشکلات مملکت، گیر دادن به به وجب پارچه!
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
0
4
کراوات اسلام را به خطر می اندازد چون سمبل غرب است اما سرقت و اعتیاد و تجاوز به نوامیس مردم و........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
0
2
حرام بودن یا نبودن را باید از چه کسی پرسید؟
چشم ها را باید شست و درست دید...
در هر علمی متخصص فن باید پاسخگو باشد. در امور شرعی باید از متخصص دین سوال کرد.اگر دیگران در این موارد نظر دهند به علم خودشان بی احترامی کرده اند.
ضمنا اگر کراوات به جوان شخصیت می دهد و کاری میکند که در انظار عمومی منزه تر برخورد کند این یعنی ضعف جوان در برخورد های اجتماعی و نشانه ی خلأ تربیتی است.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین