آفتابنیوز : آفتاب: 1ـ ماه شعبان است و «شهر الموالید» که ولادت امامان معصوم و معصومزادگانی چون «حسینبن علی، عباس بن علی، علی بن حسین، علی اکبر و امام عصر علیهم السلام» را در این ماه داریم. اکنون به ولادت «علی اکبر» توجّه و نکاتی درباره این بزرگِ بزرگ زادِه بزرگوار میپردازم.
2ـ درباره «سنّ و سال» حضرت در روز عاشورا در گفته مورخین اختلاف دیده میشود و در گفتار گویندگان به «علی اکبر» شهرت دارد یعنی از «علی بن حسین» امام چهارم بزرگتر میباشد، ولی در نوشتهها به «علی بن حسین» اشتهار دارد، آنچه مسلم است حضرتش در هنگام خروج امام حسین علیه السلام از مدینه، همراه پدر بود و در کربلا به شهادت رسید و اکنون در ضریح پدر آرمیده است.
3ـ برای شناخت حضرتش، بهترین معرّف، خود امام حسین علیه السلام میباشد که در روز عاشورا فرمود: «اللهم اشهد علی هولاء القوم فقد برز الیهم غلام اشبه الناس خلقاً و خلقا و منطقا برسولک» خداوندا تو را بر مردم کوفه «و تاریخ» گواه به شهادت میگیرم که فردی به سراغ این مردم رفت که مثلث «خُلق و خَلق و منطق» دارد و در قامت و اخلاق و منطق شبیهترین فرد به رسول خدا میباشد و ما «خاندان پیامبر» هرگاه مشتاق دیدار رسول خدا میشدیم به وی نظاره میکردیم و آن گاه پدر «در معرکه عواطف پدری و فرزندی» فرمود: ای پسر سعد «عمرو بن اسعد» خداوند زادگاه خانوادگی ترا قطع نماید «مقطوع النسل شوی» آن گونه که با کشته شدن فرزندم، زادگاه مرا قطع نمودی «یا بن سعد قطع الله رحمک، کما قطعت رحمی» و علی دیگر نیست که دارای «فرزند و فرزندان» شود.
4ـ بخش نخست کلام امام، جایگاه شخصیتی «علی اکبر» را بازگو مینماید که حضرتش سیما و قالب و تمثال رسول خدا را داشت و رونوشتی و آئینهای از پیامبر اکرم بود و اخلاق نبوی «انک لعلی خلق عظیم» را پس از وفات پیامبر به نمایش میگذاشت و در منطق «بیان و استدلال و اقامه حجت» نیز بیشترین شباهت را به رسول خدا داشت. در این مثلث «خَلق و خُلق و منطق» حقایق بسیاری نهفته است که تحلیلگران «به ویژه روانشناسان» باید بر آن تکیه کنند و نکات ارزنده و برازنده آن را بازگو نمایند.
5ـ در کتاب ارزشمند «اعلام الوری با علام الهدی» مرحوم امین الاسلام طبرسی، میخوانیم که حضرت علی اکبر، در حمله به صفوف دشمن خود را این گونه معرفی میکند،
انا علی بنالحسین بن علی نحن و بیت الله اولی بالنبی
من علی فرزند حسین بن علی میباشم، ما و خانه خدا سزاوارترین افراد به پیامبر اسلام میباشیم، به خدا سوگند، ابن زیاد «زنازاده» نمیتواند درباره ما داوری کند و ما را ممدورالدم و محکوم به مرگ، قلمداد نماید. در کتابهای «مقتل» نوشتهاند، در چند حمله عده بسیاری را کشت و آنگاه به شهادت رسید و پدر به بالین وی میآمد و جملاتی درباره حضرتش بر زبان آورد.
6ـ امام حسین علیه السلام بر بالین فرزند خود میفرماید «قتل الله قوما قتلوک» خداوند بکشد جمعیتی را که ترا کشتند و خداوند را «قصاص کننده» کشتن فرزند میداند و فرمود «ما اجرأهم علی الله و علی اتهاک حرمته الرسول» با چه جرأت و جسارتی در برابر خدا و رسول وی، قرار گرفته و حرمت پیامبر را شکستند. در این حال و هوا عقیله بنی هاشم و قهرمان کربلا، زینب علیها سلام خود را به امام و برادرزاده رساند و فریاد زد «یا احیّاه و ابن احیاه، و جائت حتی اکبّت علیه» ای برادر عزیز وای برادرزاده عزیز و خود را بر بدن «علی اکبر» انداخت تا آن جسم قطعه قطعه شده، «فقطعوا باسیافهم» پیش از این برادر را آزار ندهد، امام حسین خواهر را از جسم فرزند خود جدا نمود و به خیمهها برگرداند، بنیهاشم را برای برگرداندن پیکر فرزند خود به یاری طلبید.
7ـ پس از شرح اجمالی سرگذشت علی اکبر امام حسین، نکاتی چون فداکاری، وفاداری، حق محوری، شجاعت ویژه نترسیدن از مرگ، قدرت منطق، نثار و ایثار جان در راه خدا، حضرت علی اکبر را الگوئی جامع برای نسل جوان معرفی مینماید و نسل جوان پرشور و شوق و شعور ما را به سمت و سوی خود جذب مینماید، حضرتش در این سنّ و سال، منطقی فکر میکرد و اخلاق محمدی داشت و روحیة تولی و تبری داشت و در صحنه نهضت حسینی و حماسه حسینی، از آغاز تا شهادت و روز عاشورا «روز تقابل کلمه الله هی العلیا و کلمه الذین کفروا هی اسفلی» حضور مستقیم داشت و لحظهای از امام عصر خود و اهداف والا و گویای پدر جدا نشد، با درایت به ولایت به صحنه آمد و با شجاعت جنگید و با بصیرت شهادت را پذیرا شد و اکنون در کنار پدر در ضریح «شش گوشه» آرمیده و مطاف ولایت پذیرا گشته « و ذالک الفوز العظیم» است.