کد خبر: ۱۶۵۳۰۲
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۰

کهک نیازمند شتاب در پروژه‌های آبرسانی/ جیره بندی 9 ساعته آب در روز

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نزدیک به سه ماه است که کم آبی و جیره بندی در شهر کهک و مناطق اطراف آن مشکلات زیادی برای مردم ساکن در این منطقه ایجاد کرده است. 

به گزارش مهر، تصور قطع آب از ساعت پنج صبح تا یک بعد از ظهر، آن هم به صورت هر روزه در ماه مبارک رمضان دشوار است در کنار آن تحمل گرمای طاقت فرسای قم بدون استفاده از کولر برای هر شخصی دشوار است. اما مردم کهک قم نه تنها در ماه رمضان که از 2 ماه گذشته با چنین مشکلی درگیر هستند.

یکی از ساکنین محله زینبیه کهک از قطعی بیش از هشت ساعته آب در یک ماه گذشته خبر داد و وضعیت کنونی قطعی آب را بسیار دشوار قلمداد کرد.

شهروند دیگری اظهار داشت که تا بعد از ظهر نمی‌توانند از آب شرب و کولر استفاده کنند. فرد دیگری با اشاره به سختی‌های ناشی از قطعی آب گفت: با وجود این شرایط عده ای از افراد می‌توانند برای منازل خود منبع جدا تهیه کنند اما کسانی که نمی‌توانند منبع تهیه کنند همچنان با مشکلات زیادی رو به رو هستند.

شرایط قطع آب کهک چند ماهی است که گریبان‌گیر مردم این شهر و مناطق اطراف آن شده است. جیره بندی آب در این منطقه از چند ماه گذشته شروع شده و زمان بندی آن قبل از ماه رمضان در ساعات شب و در ماه رمضان نیز از ساعت پنج صبح تا یک بعد از ظهر تعین شده است.

مسئولان و اعضای شورای اسلامی شهر دلایل متفاوتی را برای ایجاد این وضعیت ذکر می کنند.

محمد رضا حاج اسماعیلی عضو شورای اسلامی کهک اختصاص نگرفتن اعتبارات کافی برای بخش آب و فاضلات روستایی را دلیل اصلی کم آبی های کهک دانست و از مسئولان خواست تا هرچه زودتر مشکل اعتبار را بر طرف کنند.

اما عده ای دیگر اجرای پروژه مسکن مهر و احداث شهرک کوثر را از دلایل بروز مشکل کم آبی در این منطقه عنوان می‌کنند.

در این باره علی ابرقوئی دیگر عضو شورای اسلامی این شهر تاکید کرد: ما امکانات خدمات دهی به 700 خانوار جدید را نداریم، شهر کهک یک منبع آب دارد که حداکثر می‌تواند برای خانوارهای ساکن در بافت قدیمی شهر کهک آب ذخیره و تامین نماید.

یک شهروند کهکی با اشاره به این موضوع اظهار داشت که کهک به ظاهر شهر شده است اما امکانات ضروری که یک شهر باید از آن برخوردار باشد را در اختیار ندارد.

حفر چاه‌های غیر مجاز یکی از عوامل مهم بروز کم آبی در شهر کهک و مناطق اطراف آن است که می‌تواند موجب کاهش بستر‌های آب زیر زمینی باشد.

در همین راستا محمد‌رضا عربشاهی عضو شورای اسلامی کهک از حفر چاه‌های غیر مجاز در اطراف چاه‌های آب شرب خبر داد و لزوم رسیدگی حقوقی برای پلمپ این چاه‌ها را خواستار شد.

اما به گفته مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی قم خشکسالی هشت سال گذشته یکی دیگر از عوامل کاهش ظرفیت بسترهای آب زیر زمینی منطقه کهک است که همین امر به نوبه خود سهم مهمی در ایجاد شرایط کنونی جیره بندی آب در این منطقه است.

حسن ایزانلو در این باره اظهار داشت: تا دو سال گذشته قنات‌ها به عنوان منابع سطحی آب مورد نیاز بسیاری از مناطق کهک را تامین می‌کردند اما در حال حاضر این منابع مهم دچار خشکسالی شده اند و بسیاری از افراد متوجه نیستند که این خود یکی از مهمترین عوامل کم آبی و جیره بندی کنونی در این منطقه است.

عربشاهی عضو شورای اسلامی کهک فرسودگی بخشی از شبکه‌های آبرسانی این شهر را عاملی می‌داند که نزدیک به 20 درصد از آب شرب را هدر می‌دهد و از عدم رسیدگی به این موضوع گله می‌کند.

این در حالی است که مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی با تکذیب این موضوع از انجام پروژه‌های اصلاح شبکه‌های آب رسانی خبر داد.

شاید به نظر برسد که یکی از راه‌های کاهش مشکل کم آبی در بخش کهک، همان طور که عضو شورای اسلامی این شهر نیز تاکید کرد واگذاری تاسیسات آبی شهر کهک به سازمان آب و فاضلاب منطقه ای باشد.

ایزانلو، مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی قم در این زمینه اظهار داشت: هماهنگی های لازم جهت واگذاری تاسیسات آبی شهر کهک به سازمان آب و فاضلاب شهری میان دو سازمان صورت گرفته است و در حال حاضر کارهای کارشناسانه برای پیشبرد این طرح در حال انجام است.

به گفته مسئولان منطقه کهک، آب شرب این منطقه از طریق منابع و چاه های زیرزمینی و منبعی است که برای این امر در نظر گرفته شده است.

عربشاهی، عضو شورای اسلامی شهر کهک از نبود نظارت کافی برای مطلع شدن از توقف کار منبع و چاه‌های آب گله کرده است و این امر را دلیلی برای ایجاد قطعی‌های طولانی مدت، عنوان کرد.

اما در مقابل مدیر آب و فاضلاب روستایی از اقدامات صورت گرفته برای نصب دستگاه های لازم هشدار دهی و استفاده از مشارکت نیروی انسانی به منظور حل این مشکل خبر داد.

به نظر می‌آید که تنها راه برای حل مشکل کم آبی بخش کهک، استفاده از آب سرشاخه های دز است.

مدیر آب و فاضلاب روستایی در این زمینه تاکید کرد: پیش بینی ما این است که این پروژه تا پایان سال 91 به اتمام برسد و مردم شهر کهک و مناطق اطراف بتوانند به طور دائم از آب شرب استفاده کنند.

همچنین علیرضا گلچین‌پور چندی پیش از برگزاری مناقصه برای تعیین پیمانکار این پروژه خبر داد و اظهار امیدواری کرد تا انجام این پروژه بتواند معظل کم آبی در کهک را بر طرف کند.

با این وجود مردم بخش کهک همچنان در طول ماه مبارک رمضان باید گرمای طاقت فرسای این منطقه و مشکل کم آبی را تحمل کنند تا شاید قول‌های مسئولان تا پایان سال 91 برای بهبود شرایط این منطقه به سرانجام برسد.

.........
محدثه نجف زاده
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین