کد خبر: ۱۶۶۷۰۱
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۸

پسته براي ايراني‌ها 10 هزار تومان گران‌تر از بازار جهاني!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالي كه قيمت هر كيلو پسته در بازار جهاني 8.5 دلار است، اين محصول در كشور ما كيلويي حدود 30 هزار تومان فروخته مي‌شود؛ بدين معنا كه پسته براي ايرانيان كه دومين كشور توليدكننده جهان هستند حداقل 10 هزار تومان گران‌تر از بازار جهاني است! 

با توجه به اينكه پسته محصول صادراتي كشورمان است، قيمت آن در بازار داخل تابع بازار جهاني است و با توجه به افزايش قيمت اين محصول از سال گذشته در بازاهاي جهاني و افزايش نرخ ارز، قيمت اين محصول در بازار داخلي نيز با افزايش يكباره مواجه شد؛ به‌طوري كه پسته فندوقي صادراتي كه سال گذشته كيلويي هشت هزار تومان از باغدار خريده مي‌شد امسال به كيلويي 17 هزار تومان افزايش يافته است.

به گفته محسن جلال‌پور ـ رييس انجمن پسته ايران ـ قيمت پسته در بازار داخل نسبت به سال گذشته صد‌درصد افزايش داشته است.

وي علت اين افزايش قيمت را افزايش مصرف سرانه جهاني و افزايش قيمت اين محصول در بازارهاي هدف عنوان و اظهار كرد: پسته كالاي صادراتي است لذا هر چه صادرات آن رونق بگيرد و با افزايش قيمت بازار جهاني مواجه شود، قيمت آن در بازار داخلي هم افزايش خواهد داشت.

به گفته‌ جلال‌پور سال گذشته 160 هزار تن پسته در كشور توليد شد كه 100 هزار تن از اين ميزان صادر شده و يك ميليارد دلار ارز‌آوري براي كشورمان داشته است. اما در سال 89 صادرات پسته يك ميليارد و 200 ميليون دلار ارز‌آوري براي كشورمان داشته چرا كه پسته بيشتري توليد و صادر شده بود.

رييس انجمن پسته ايران اظهار كرد: با توجه به اينكه شرايط جهاني آماده پذيرش پسته ايراني بوده و نرخ ارز افزايش يافته و به ثبات رسيده سال گذشته صادرات پسته بسيار مناسب بود. همچنين سال گذشته براي اولين‌بار در طول تاريخ محصول پسته، هم قيمت جهاني افزايش يافت و به كيلويي 8.5 دلار رسيد و هم نرخ ارز در كشورمان افزايش يافت كه درآمد خوبي نصيب باغداران و صادر‌كنندگان پسته كرد.

اما جالب اينجاست كه قيمت پسته در بازار داخلي كشورمان از بازار جهاني بيشتر است اما اين محصول صادر مي‌شود كه رييس انجمن پسته كشور دليل آن را نبود تقاضا و كشش در بازار داخل عنوان و اظهار كرد: سالانه 10 تا 15 درصد از پسته توليدي در داخل مصرف مي‌شود و بيش از اين ميزان در بازار داخلي كشش نيست.

به گفته وي سال گذشته 25 هزار تن پسته مورد مصرف بازار ايران قرار گرفته است همچنين هميشه صادر‌كننده منافع كمي داشته و اميد بخش صادرات به افزايش نرخ ارز است. از سوي ديگر پسته درجه يك كه در بازار داخل عرضه مي‌شود، حداقل 10 درصد كيفيت بالاتري نسبت به پسته صادراتي دارد.

به گزارش ايسنا،با توجه به اينكه امسال سال آور پسته محسوب مي‌شود، پيش‌بيني شده كه 200 هزار تن پسته توليد شود كه با توجه به بازارهاي داغ جهاني و تقاضاي مصرف و قيمت‌هاي مناسب بيش از يك ميليارد دلار ارزآوري براي كشورمان داشته باشد و ايران همچنان جايگاه اول صادرات خود در پسته را حفظ كند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iraq
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۷
0
0
كشش دارد! جيب مردم كشش پرداخت مبلغ آنرا ندارد!
خودت اعتراف كردي كه قيمت پسته نسبت به قيمت جهاني 10000 تومان گرانتر عرضه ميشود خب! دليلش رو هم بگو!
البته تمام اجناسي كه در داخل توليد مي شود براي مصرف كننده داخلي...
اي كاش آفتاب قيمت خودروهايي كه به كشورهاي ديگر صادر مي شود را با نمونه قيمت داخلي مقايسه مي كرد...!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۷
0
0
بر اساس آمار رسمی میانگین قیمت خودروهای داخلی صادر شده به خارج از کشور پنج و نیم میلیون تومان بوده است. در حالی که ارزان ترین خودروی داخلی از ده میلیون بیشتر است؟؟؟؟ دمشون گرم. لیاقت مردم ایران همینه؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۷
0
0
اگر دلار ان شاالله به 300 توما ن برسد جبران 7 سال ضرري که... به ما پسته کاران در اين مدت زد خواهد شد . دمش گرم مديريت قيمت پسته جهاني شد . ما هم اميدواريم بتوانيم کيلويي 30 هزار تومان بفروشيم . چون کشور به هر دلار ما نياز دارد چون فروش و صادرات پايين نفت باعث شده به نفع ما شود . خدا را شکر نمرديم خير .... هم ديديم . البته قيمت پسته نسبت به سال 80 هنوز نصف است نسبت به دلار 400توماني . آن موقع ما پسته را به اروپا صادر ميکرديم و نزديک به 3800 تومان دستمان ميگرفت يعني 9دلار
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین