کد خبر: ۱۶۸۸۲۸
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۰

حفظ دستاوردهای ماه رمضان

سیدرضا اکرمی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ١ ـ بی‌شک ماه رمضان ماه ویژه بود، از جهت نام آن در قرآن و نزول قرآن در ماه رمضان و وجوب روزه به عنوان یک عبادت محوری «چون نماز که سوژه‌ای برای ورود در میدان طهارت، وقت‌شناسی، مکان‌شناسی، حلال، قبله‌شناسی و دهها موضوع دیگر است» که با خود، تلاوت قرآن داشت و بهار قرآن «لکل شی ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان» بود و شب‌زنده‌داری و احیاء داشت و «لیله القدر» که معادل هزار ماه بود و صدها نکته دیگر، چون میلاد امام مجتبی و شهادت امام علی علیه‌السلام و در نهایت به روز عید فطر که از بزرگترین اعیاد اسلامی می‌باشد، ختم شد. ماه مبارکی بود و دستاوردهای گران داشت، ان شاء الله، که بر رهبری انقلاب و ملت شریف ایران مبارک باد. 

٢ ـ حال می‌خواهیم و باید بخواهیم که دستاوردهای آن را پاس بداریم و تا ماه رمضان سال آینده آنها را مراقبت کنیم، تا ان شاء الله همه برکات آن تداوم یابد و روز به روز ارتقاء معنوی پیدا کنیم و در جا نزنیم و حالت رکود و خمودی برای ما رخ ندهد چگونه باید، دستاوردهای ماه رمضان را حفظ نمود، به نظر می‌رسد، راه کار اینها است که شرح می‌دهم، توجه شود. 

باید، روخوانی و روان‌خوانی قرآن را ولو در حداقل «یک جزء، یک صفحه» کاری روزانه قرار دهیم و در سیمای جمهوری اسلامی این روش پسندیده هر روز پی گرفته شود در مراکزی چون مشهد مقدس، پایتخت معنوی ایران و حرم حضرت معصومه، مرکز فقاهت و اجتهاد، قیام و انقلاب تلاوت دست جمعی برگزار شود می‌توان این موضوع را در این مراکز به دو جزء تقلیل داد تا توفیق شرکت‌کنندگان در وقت صحیح و لطیف «پس از نماز صبح یا قبل از نماز مغرب» تحقق یابد. در طول سال این سنت حسنه تداوم یابد. 

ـ موضوع دعا و نیایش را پس از قرائت قرآن، امری جدی بدانیم که دعا سلاح پیامبران «علیکم بسلاح الانبیاء قبل و ما سلاح الانبیاء قال الدعاء» است و سلاح مؤمن نیز می‌باشد و از جهتی برتر از تلاوت قرآن می‌باشد چون خداوند فرموده «قل ما یعبا بکم ربی لولا دعائکم، سوره فرقان» بدون دعا و خواستن به شما توجهی نخواهد شد و در صورت خواستن و دعا، خداوند نزدیک است و اجابت می‌کند. البته می‌دانیم دعا چون هر موضوع دیگر، آئین‌نامه دارد و راه و رسم خاص خود را دارد، که اگر رعایت نشود، جوابی دریافت نخواهیم نمود. 

شرایطی چون حمد خداوند و درود بر رسول خدا و آل وی و انجام دعاهای شایسته و بایسته و مصلحت‌‌مند و حال را ضمیمه قال نمودن و طهارت دل «قلوب الطاهره مواضع نظر الله الیها» داشتن و توجه به زمان مناسب «هنگام اذان، نزول باران، هنگام قرائت قرآن» تقابل نیروی حق و باطل و ...» و مکان مناسب «مسجد، حرم امام معصوم، مزار شهدا» و مقدم داشتن دیگران بر خود و توسل به پاکان و نیاکان و احرار «وابتغوا الیه الوسیله» از موضوعات اساسی دعا می‌باشد،
ـ موضوع شب‌زنده‌داری «نه شب‌بیداری» ولو در حد زمان اندک، قبل از طلوع فجر را موضوعی کلیدی در کامیابی و بهروزی و حیات طیبه بدانیم که خداوند به پیامبر در این موضوع دستور ویژه «یا ایها المزمل، قم الیل الا قلیلا، نصفه او انقص منه اوزد علیه، مزمل اتا ٨» می‌دهد و می‌خواهد که پاسی از شب را بیدار بماند و عبادت کند در معرفی شایستگان به سحرخیزی و به استغفار پرداختن «الصابرین و الصادقین و القانتین و المنفقین و المستغفرین بالاسحار، آل عمران ١٧» امری مسلم و ارزشمند و البته دشوار «ان ناشئه الیل هی اشد و طاً و اقوم قیلا، مزمل ٦» معرفی می‌کند. انسانهای موفق و کامیاب چه در امور مادی و چه معنوی، سحرخیزان و صبح‌بیداران بوده‌اند. 

حضور در جمع و جماعیت و جمعه، آن هم در مسجد و خانه خدا که پاکان در آن جمع می‌شوند «فیه رجال یحبون ان یتطهروا والله یحب المطهرین» و رفت و آمد به مسجد، برکات و دستاوردهای بسیار، چون عبادت، دعا و نیایش ابراز صفا و صمیمیت نسبت به نمازگزاران تصمیم‌گیری جهت اصلاح امور مسلمانان، یافتن دوستان خوب، شنیدن حکمت و دانش از سخنرانان و یادگیری دستورات دینی در زمینه عدالت و امانت و مواسات و مساوات و جبهه‌گیری در برابر استثمار و استعمار و استکبار و استبداد، دارد بسیار سازنده و آموزنده است چه مکانی بهتر و برتر و بالاتر از خانه خدا، که در آن بینش و دانش و کوشش تعلیم داده می‌شود، وجود دارد، برای مصونیت از ویروس گناه و باکتری طغیان و تأثیرگزاری دوستان ناباب باید مسجد محور شده تا به همه چیز برسیم. 

٥ ـ حفظ مثلث «توکل، تعهد، توسل» در درس‌های شب‌های احیاء در حضور قرآن و واسطه قرار دادن چهارده معصومه، تا ماه رمضان آینده، ضرورت دارد. زیرا توکل به خدا سرمایه پیامبرانی چون حضرت نوح و ابراهیم و موسی و رسول خدا و امامان شیعه و مردان الهی می‌باشد. در سخت‌ترین شرایط، به وضوح اعلام می‌داشتند، ما به خداوند توکل می‌کنیم و چرا نکنیم. «و مالنا الا نتوکل علی الله و قد هدانا سبلنا» 

که خداوند، قوی است، عزیز است، قاهر و قادر است وحی و قیوم می‌باشد و نیز موضوع «تعهد» که سرنوشت جامعه دینی، به افراد ارتباط و اتصال دارد، مثبت یا منفی، اقتصادی یا اجتماعی، سیاسی یا اخلاقی و در نهایت توسل به پاکان و نیکان و احرار و بهره گرفتن از اعتبار و آبروی آنان تداوم این امور ما را تا سال آینده، مصونیت می‌بخشد. انشاء ا...
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین