کد خبر: ۱۶۹۰۲۱
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۴

چند درصد جمعيت كشور باسواد هستند؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون وزير آموزش‌و پرورش گفت: در سرشماري سال 1390 بيش از 93درصد از جمعيت 65 ميليوني كشور باسواد هستند و در رنكينگ كشورهاي موفق، ايران از كشورهاي پيشرو شناخته مي‌شود.

علي باقرزاده صبح ديروز در نشست خبري سواد‌آموزي كه در مركز آموزشي شهيد سعيدي برگزار شد، با اشاره به سياست‌هاي اجرايي و عملياتي سازمان نهضت سوادآموزي، اظهار كرد: هيچ كشوري بدون طي كردن مسير آموزشي و كيفيت آن پيشرفت نمي‌كند و قابليت دسترسي به توانايي افراد از مسير آموزش و تحصيل به دست مي‌آيد.

وي ادامه داد: در نظام آموزشي دو شاخص مهم وجود دارد كه يكي دسترسي به سيستم آموزشي براي به كارگيري تمام توانايي افراد و ديگري كيفيت آموزشي و دروني كردن مطالب براي كودكان و انتقال آن به نسل آينده است.

معاون وزير آموزش‌و‌پرورش با اشاره به شاخص دسترسي به سيستم آموزشي و نرخ جذب كودكان 6 تا 10 سال، گفت: ميزان شاخص ورود كودكان 6 ساله به مدرسه بسيار حائز اهميت است و از شاخص‌هاي جهاني است و كشورها در رنكينگ پوشش تحصيلي با اين شاخص درجه‌بندي مي‌شوند.

باقرزاده با اشاره به اينكه اگر كشوري بتواند تمام كودكان لازم تعليم خود را زيرپوشش ببرد مشكل بي‌سوادي را در جامعه خود از بين برده است، افزود: در اغلب كشورهاي منطقه كه پوشش تحصيلي دارند، بيشتر افراد جامعه از حداقل سواد تحصيلي برخوردارند.

وي با اشاره به اينكه كمتر از 50 درصد از افراد جامعه برخي كشورهاي آسياي ميانه مانند هندوستان پاكستان و هند را افراد باسواد تشكيل مي‌دهند، بيان كرد: در چنين كشورهايي طبيعتاً 50 درصد مردم بي‌سواد مطلق محسوب مي‌شوند در اين شرايط تشكل‌هاي مختلف و مجامع بين‌الملل ورود پيدا مي‌كنند تا نظام آموزش‌ رسمي را به شكل نظام سوادآموزي در اين كشورها به وجود مي‌آورند.

رئيس سازمان نهضت سوادآموزي كشور با اشاره به اينكه نظام آموزشي نهضت سوادآموزي را بايد از نظام آموزشي بزرگسالان جدا دانست، خاطرنشان كرد: در سال پيروزي انقلاب اسلامي 30 درصد از كودكان 6 تا 10 سال اشتياق تحصيل در مدرسه را نداشتند و حداكثر پوشش تحصيلي در سال 1357 در حدود 71 درصد بود.

وي افزود: در همان سال تقريباً 29 درصد از كودكان امكان ثبت‌نام در مدرسه را نداشتند كه به جمعيت بي‌سواد كشور پيوستند.

باقرزاده با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب كه تاكيد كردند تمام افراد بايد حداقل سواد خواندن و نوشتن را داشته باشند، تصريح كرد: تلاش جمهوري اسلامي ايران سبب بهبود وضعيت آموزشي كشور شد و در سرشماري سال 90 بيش از 86 درصد از افراد بالاي 6 سال باسواد كامل هستند و در گروه سني 10 تا 49 سال كه افراد فعال جامعه را تشكيل مي‌دهند بالغ بر 93 درصد باسواد هستند.

معاون وزير آموزش‌و‌پرورش گفت: اين پيشرفت بسيار بزرگي است كه توانستيم درصد باسوادان كشور را از 50 درصد به 93.2 افزايش دهيم.

وي با اشاره به اينكه بر اساس قانون سرشماري مبنا اعلام بي‌سوادي و باسوادي افراد اظهارات خود فرد است، ادامه داد: در سال 85 در گروه سني 10 تا 49 سال 4 ميليون و 150 نفر بي‌سواد داشتيم و سازمان نهضت سوادآموزي از سال 85 تا سال 89 به بيش از يك ميليون و 900 هزار نفر آموزش خواندن و نوشتن را تا دوره تكميلي داده است.

به گزارش فارس،معاون وزير آموزش‌و‌پرورش افزود: بر اساس سرشماري سال 90، نزديك به 3 ميليون و 864 هزار نفر خود را بي‌سواد اعلام كردند كه اين با آمار آموزش ديده‌ها مطابقت ندارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
0
0
باسواد يعني چي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
0
0
در جایی که من زندگی می کنم که بیشتر مردم تا کلاس پنجم درس خوانده اند و همان ها هم الان درست بلد نیستند بخوانند و بنویسند چون اصولا نه چیزی می خوانند و نه چیزی می نویسند!‌
اما همین آدم ها حتما جزو آمار با سوادان هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
0
0
کسی که بتواند بفهمد اطرافش چه میگذرد با سواد است .وگرنه بابا اب داد مظهر با سوادی نیست .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین