کد خبر: ۱۷۰۶۶۵
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۵

گفته‌ها و ناگفته‌های روزنامه‌های صبح امروز

یادی از ابوذر زمان و شیرمرد دره پنج‌شیر
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بازتاب‌های قطع روابط کانادا با دولت ایران، امروز هم در صفحات روزنامه‌ها به چشم می‌خورد. سه روزنامه کیهان، وطن امروز و جوان با خشم از این کار دولت کانادا یاد کرده بودند و با تیترهای «روباه پیر با بستن سفارت کانادا دم خود را جمع کرد»، «پیروزی جدایی طلبان کانادا» و «ضرورت پاسخ قاطع ایران به مستعمره ملکه پیر» به استقبال این خبر رفته بودند.

کیهان در این باره نوشت: «دولت کانادا در اقدامی سیاسی و همسو با سیاست‌های ضد ایرانی روباه پیر، آمریکا و رژیم صهیونیستی سفارت متروکه خود در تهران را به دلیل عدم توقف در فعالیت‌های هسته‌ای، حمایت از سوریه و دشمنی با رژیم صهیونیستی از سوی جمهوری اسلامی ایران بست. دولت کانادا، تهدید برنامه هسته‌ای ایران، حمایت تهران از دولت دمشق و دشمنی با رژیم صهیونیستی را عامل قطع روابط دو کشور می‌داند. این در حالی است که ایران بار‌ها از سوی دولت کانادا ـ که سیاست خارجی مستقلی ندارد ـ به موارد واهی دیگری از جمله نقض حقوق بشر و... متهم شده است که این ادعاهای جدید در واقع حرف تازه و جدیدی نیست و تحلیلگران سیاسی را بر آن داشته است که دلیل این اقدام دولت اوتاوا را در عوامل دیگری جستجو کنند.

تحلیلگران سیاسی بحران اقتصادی در غرب را که دامنگیر دولت کانادا نیز شده است، به عنوان یکی از دلایل تصمیم این کشور به بستن سفارتخانه‌اش در تهران قلمداد می‌کنند».

روزنامه وطن امروز با انتشار تصویری از اعتراض‌های ماه گذشته معترضان در مونترال کانادا، از پیروزی جدایی‌طلبان کانادایی در انتخابات استان کبک خبر می‌دهد و روزنامه جوان هم در بخشی به واکنش افراد گوناگون به این رخداد پرداخت و از قول سردار نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین نوشت: «اگر تمامی کشورهای غربی هم روابطشان را با ایران اسلامی قطع کنند، شکست بزرگشان از برگزاری با شکوه اجلاس جنبش عدم تعهد جبران نمی‌شود».

اما افزون بر این سه روزنامه، روزنامه‌های خورشید، مغرب و ابتکار هم بازتاب‌های این رویدادهای دیپلماتیک را بررسی کردند. خورشید در گزارشی از پشت پرده قطع رابطه ایران و کانادا نوشته و مغرب از توقف اعزام دانشجو به کانادا خبر داده و ابتکار از پاسخ ایران به کانادا سخن گفته و نوشته: «اقدام ضدایرانی و ناگهانی کشور کانادا برای قطع رابطه دیپلماتیک با ایران و بستن سفارتخانه‌ها طی روز گذشته، واکنش تند تهران را به همراه داشت. وزارت امور خارجه کشورمان اعلام قطع روابط اوتاوا با تهران را ادامه سیاست‌های ضدایرانی و خصمانه نخست وزیر تندروی این کشور و واکنشی شتاب‌زده به شکست سیاست‌های آن‌ها در قبال برگزاری موفق اجلاس سران غیر متعهد‌ها در تهران ارزیابی کرد. تنی چند از نمایندگان مجلس و سیاسیون کشور هم خواستار مقابله به مثل و اخراج دیپلمات‌های کانادایی از تهران شدند. رئیس مجلس شورای اسلامی در اعتراض به سیاست‌های صهیونیستی و ضدایرانی رژیم کانادا، سفرش به این کشور را لغو کرد. بر اساس گزارش‌ها علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در اعتراض به سیاست‌های ضدایرانی دولت کانادا و تعطیلی سفارت این کشور در تهران، سفر خود به این کشور برای شرکت در اجلاس بین‌المجالس را لغو کرده است. قرار بود علی لاریجانی همراه با یک هیأت پارلمانی اواخر مهر ماه برای شرکت در اجلاس بین‌المجالس به کانادا سفر کند».

طالقانی شیر مرد دره پنج شیر روی صفحه روزنامه‌ها

نوزده شهریور هر سال، یادآور فقدان روحانی مبارز و نستوهی است که جریان انقلاب اسلامی وامدار شجاعت و جسارت اوست. به همین مناسبت، صفحات روزنامه‌ها از آغاز هفته به استقبال سالگرد سید محمود طالقانی رفته بودند و امروز هم در روز درگذشت ایشان، رد و نشان ایشان را می‌توان در صفحات بسیاری از روزنامه‌ها دید.

روزنامه خراسان در این زمینه در مطلبی با نام «سالروز ارتحال ابوذر زمان آیت الله طالقانی» در مطلبی با اشاره به فراز‌های مهم و تأثیرگذار زندگی ایشان نوشت: «پس از جریانات کودتای ۲۸مرداد، مرحوم آیت الله طالقانی به مبارزات خود ادامه داد تا اینکه ساواک، ایشان را به جرم مخفی کردن شهید نواب صفوی در خانه‌اش، دستگیر کرد و بار دیگر به زندان افکند. پس از شکل گیری نهضت حضرت امام خمینی (ره) به پیروی از ایشان علیه رژیم ستمگر پهلوی به مبارزه پرداخت که در‌‌ همان سال به زندان افتاد. پس از آزادی، دوباره در جریان قیام ۱۵خرداد دستگیر و به ده سال زندان محکوم شد. این مجاهد نستوه در زندان نیز دست از مبارزه و ارشاد برنداشت. رفتار و گفتار مناسبش حتی روی مأموران زندان اثر مثبت داشت و در همین دوران زندان، با نوشتن تفسیر «پرتوی از قرآن» برای آشنا کردن افراد با عظمت قرآن کریم تلاش کرد».

اما افزون بر ایشان، سالگرد شهادت احمد شاه مسعود، چریک و مبارز مثال زدنی افغانستان که ترور مشکوکش چند روز پیش از واقعه یازده سپتامبر، همیشه به عنوان یک علامت سؤال بزرگ باقی خواهد ماند، نیز صفحات برخی از روزنامه‌های امروز را از آن خود کرده بود و تهران امروز در گزارشی با نام «آخرین چریک زمین» تک نگاری به قلم محمدحسین جعفریان از زندگی احمد شاه مسعود در سالگرد شهادتش پرداخته و می‌نویسد: «من در اوایل مرداد ماه ۱۳۸۰ به ایران برگشتم و دو ماه بعد در نوزدهم شهریور ماه‌‌ همان سال، مصادف با نهم سپتامبر، شیردره پنجشیر ترور شد. مدت زمانی را که من با مسعود گذراندم. سبب شد تا نظرم به طور ریشه‌ای نسبت به او تغییر کند. من مسلمان متقی و مبارز را یافتم که عاشق اسلام و میهنش بود. چریکی خستگی‌ناپذیر که استواری‌اش در ناملایمات حیرت‌آور بود. این همه به معنای نادیده گرفتن فراز و فرودهای گذشته او نیست؛ اما وقتی از خواجه بهاءالدین عازم ایران بودم و با او خداحافظی می‌کردم، تردید نداشتم، او از درخشان‌ترین چهره‌های تاریخ افغانستان است و خواهد بود. دو تروریست عرب با ملیت الجزایری و تونسی در پوشش خبرنگار و طی عملیاتی انتحاری مسعود را به شهادت رساندند. آن‌ها گذرنامه بلژیکی داشتند. یکی از مهاجمان در دم و همراه مسعود و مترجمش «عاصم سهیل» کشته شد. دیگری ابتدا موفق به فرار از صحنه شد اما مدتی بعد دستگیر و روز بعد کشته شد. مسئولان مربوطه مدعی بودند، او قصد خلع‌ سلاح نگبهان را داشت و در یک درگیری کشته شده است اما تا امروز، بسیاری به این واقعه به دیده شک و تردیدی می‌نگرند، چراکه با کشته شدن تروریست دوم و عدم بازجویی از او، سرنخ ماجرا گم شد. کما اینکه تا امروز و با وجود به‌ ظاهر تحقیقات فراوان، هنوز معلوم نشده است چه کسانی و با چه نسبتی پشت ترور این قهرمان ملی افغان‌ها بودند. نه در آن روز‌ها و نه تا امروز کسی رسما مسئولیت این عملیات را نیز نپذیرفته است».

جعفریان در بخشی از این تک نگاری می‌نویسد: «چند ماه قبل از شهادتش، او به دعوت پارلمان اروپا به پاریس رفت. آنجا خبرنگاری از او پرسید: چطور سال‌ها با روس‌ها مبارزه کردی و حالا از آن‌ها پول و سلاح می‌گیری تا با طالبان بجنگی؟ و او جوابی بسیار جالب داد که: «پیسه (پول) آمریکا می‌گرفتم دَ دهان روس زدم. پیسه روسه می‌گیرم، دَ دهان آمریکا می‌زنم!».

مذاکره در شرایط برد برد

اما تنها ماجرای قطع یک جانبه رابطه ایران و کانادا، تنها موضوع عرصه سیاست خارجی روزنامه‌های امروز نبود. سخنان وزیر امور خارجه در خصوص شرایط برگزاری مذاکره با ایالات متحده آمریکا هم از موضوعات جالب این روزهای روزنامه‌ها بود.

رسالت در این باره نوشت: «وزیر امور خارجه از آمادگی همیشگی ایران برای مذاکره در شرایط برد ـ برد خبر داد. علی اکبر صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به ادعای سخنگوی جدید آمریکا برای استفاده ایران از آخرین فرصت‌های دیپلماسی و گفت‌وگو برای حل موضوع هسته‌ای با بیان اینکه ما هیچ وقت فرصت دپیلماسی را از دست نداده‌ایم، افزود: بار‌ها آمادگی خود را اعلام کرده و گفته‌ایم که در شرایط برد ـ برد حاضر به مذاکره هستیم».

روزنامه اعتماد هم در حالی که گزارش خود را در خصوص سخنان وزیر امور خارجه را به تیتر یک خود تبدیل کرده است، از مذاکره در شرایط برد ـ برد می‌نویسد: «شرایطی که با گذشت شش ماه از دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) هنوز فراهم نشده و اکنون کشور‌های غربی ادعا می‌کنند، قصد دارند از نشست روز دوشنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای افزایش فشار بر تهران استفاده کنند. این نشست برای بررسی گزارش فصلی یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس درباره برنامه‌های هسته‌‌ای ایران در وین برگزار می‌شود، اما با توجه به مخالفت‌های چین و روسیه به عنوان دو عضو دارای رأی وتوی شورای امنیت و طرف مذاکرات هسته‌‌ای با ایران با افزایش فشار بر جمهوری اسلامی، مشخص نیست تلاش غرب در این راستا به نتیجه برسد».

همچنان بازتاب‌های سخنان رئیس جمهور

نزدیک به یک هفته از مصاحبه تلویزیونی محمود احمدی‌نژاد می‌گذرد و هنوز صفحات روزنامه به گوشه‌هایی از سخنان ایشان می‌پردازند. با توجه به این رویدادها، باید منتظر بود و دید که اگر احمدی‌نژاد در ماه‌های آخر زمامداری خود، جدی‌تر و بی‌پروا‌تر از این سخن بگوید، چه اتفاقی خواهد افتاد.

روزنامه رسالت امروز در مطلبی با نام «نباید تصور شود احمدی‌نژاد یک دوره دیگر می‌خواهد بماند» به واکنش حبیب الله عسکر اولادی به سخنان رئیس جمهور پرداخته و می‌نویسد: «دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهور گفت: نباید تصور شود احمدی‌نژاد یک دوره دیگر می‌خواهد بماند.

به گزارش ایسنا، حبیب‌الله عسکراولادی در جمع دبیران استان‌های حزب مؤتلفه اسلامی، تأکید کرد: آقای رئیس‌جمهور، آنچه باقی می‌ماند خط نظام و اصولگرایی است. وی یادآور شد: اگر به خاطر داشته باشید، در دوره دوم ریاست جمهوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، برخی از کارگزاران می‌خواستند در قانون ریاست جمهوری تجدیدنظر شود که ایشان برای یک دوره دیگر بماند و در آن زمان نیز من موضع‌گیری مناسبی انجام دادم، مبنی بر اینکه قانون اساسی را نمی‌توان با احساسات و عواطف پیش برد. این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در ادامه گفت: اگر منظور ایشان (رئیس‌جمهور) این است که خط وی و دولت، خط نظام است و ادامه می‌یابد، این مسئله می‌تواند درست باشد ولی نباید گذاشت تصور شود آقای احمدی‌نژاد و دوستانشان می‌خواهند یک دوره دیگر بمانند.

عسکراولادی خطاب به احمدی‌نژاد اظهار کرد: دولت شما در طول مدت عمر خود کارهای بسیار خوبی انجام داده است که این به خاطر پایبندی به اصول، آرمان‌ها، انقلاب و ارزش‌های انقلاب اسلامی بوده و با این اظهارنظر که می‌خواهید بمانید زیر سؤال می‌رود. بگذارید مردم برای دور بعد رئیس‌جمهور خود را انتخاب کنند. برخی دوستان آقای احمدی‌نژاد نظر دارند که دولت وی هشت سال نیست، بلکه بیست سال می‌ماند و مردم درباره چنین اظهارنظرهایی سؤال دارند».

روزنامه خراسان هم سرمقاله امروز خود را به این موضوع اختصاص داده و در بخشی از یادداشت سرمقاله خود با نام «آقای رئیس جمهور به جای سخنرانی، مصاحبه کنید» می‌نویسد: «به نظر می‌رسد تغییر گفتار و رفتار احمدی‌نژاد سال ۸۴ با احمدی‌نژاد سال ۸۹ و سال‌های بعد واقعیتی انکار ناشدنی است و باید به صراحت اذعان کرد که شما نیز خواسته یا ناخواسته‌، گاه سخنانی گفتید و مواضعی گرفتید و بی‌تعارف بگوییم‌ گاه حتی لجبازی و خودرأیی‌هایی کردید که خوشایند و پسندیده نبود و ‌گاه حتی به مذاق شیفتگان سینه چاک شما که هیچ انتقادی را از شما نمی‌پذیرفتند، خوش نمی‌آمد؛ از جمله اینکه آخرالامر هیچ توجیه منطقی و پذیرفتنی برای آن یازده روز خانه نشینی و به اصطلاح «دورکاری» شما یافت نشد و یا مثلا حالا که یک سال بیشتر به پایان دوره ریاست جمهوری شما باقی نمانده، هنوز لیست آن مفسدان اقتصادی که گفتید در جیبتان هست، بیرون نیامده است، هر چند حداقل دوبار تاکنون گفته‌اید که رونوشتی از این لیست را به قوه قضاییه داده‌اید. راجع به فساد بزرگ مالی هم که نه موضع مستحکم گرفتید و نه کسی از بدنه دولت و یا حتی مدیران را عزل کردید و نه حتی جلوی فرار خاوری گرفته شد و نه حتی شما و یا لااقل وزیر اقتصاد یا رئیس کل بانک مرکزی از مردم عذرخواهی هم نکردید و به جای آن چند بار بر این نکته تأکید کردید که دولت شما، پاک‌ترین دولت است؛ این در حالی است که بالاخره این فساد ننگ آور در زیرمجموعه دولت شما رخ داده است، همچنین برخی از وعده‌های شما مبنی بر کنترل تورم و حتی پایین آوردن آن در حد تک رقمی شدن نه تنها محقق نشد، بلکه خصوصا در سال جاری بر میزان تورم افزوده شد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین