کد خبر: ۱۷۳۹۶۴
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۱

پشت پرده "جنگ روانی دلار" چیست؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در تدوين جريان خبري جنگ رواني دلار وضعیت هایی که مورد توجه قرار گرفته است عبارتند از :

۱ ـ از بين بردن اميد نزد مخاطبان با بحرانی نشان دادن و ضعیت اقتصادی ۲ ـ بي اعتمادي نسبت به رهبران کشور به خاطر عدم مقابله با بحران اقتصادی ۳ ـ شكاف در بين جامعه و ایجاد هرج و مرج اقتصادی ۴- اثر گذار نشان دادن فشارهای دشمنان بر اوضاع اقتصادی

درواقع جنگ رواني دلار تلاشي است براي دستكاري افكار عمومي و هدف قرار دادن مردم،مسئولین و نظام در یک خط خبری با استفاده از تكنيك هاي جنگ رواني که از يك سو تمركز مسئولان كشور هدف را بر هم مبزنند و از سوي ديگر افكار عمومي كشور هدف به سمت رويگرداني از نظام حاكم سوق داده شود.

رسانه های خبری و مقامات غربی در جنگ رواني دلار بدنبال این هستند که؛

۱) مواضع جمهوري اسلامي ايران در مذاكرات با ۱+۵تعديل نمایند

۲) ممانعت از ميرايي تحريم ها و نافرماني بازيگران رسمي در روند اعمال تحريم ها عليه جمهوري اسلامي ايران

۳) خارج ساختن جريان فتنه از انفعال با تعيين و تعريف نقش آفريني براي اين جريان

۴) ناموفق نشان دادن الگوی جمهوری اسلامی ایران برای کشورهای منطقه

۷) وادار كردن جمهوري اسلامي ايران به بازي در پازل مذاكره با آمريكا

گزاره های تبلیغی بیگانه

در هفته های اخیر با تمسک به اهداف فوق گزاره های تبلیغی ذیل توسط رسانه های غربی تبلیغ و ترویج شده است:

ادعای نگرانی از معیشت مردم : صدای آمریکا از عبارت «دلاریزه شدن اقتصاد ایران» برای توصیف این بحران استفاده می کند و از تاثیر آن بر دو بخش مدیریت دولتی و معیشت مردم سخن می گوید. همچنین رسانه دولتی انگلیس که در بررسی مسائل اقتصادی ایران ( به ویژه با توجه به سر و صدای بازار ارز طی روزها و هفته های اخیر ) همواره اوضاع سخت اقتصادی را به اثرگذاری تحریم ها ربط می دهد، افزایش نرخ کالاهای اساسی و هزینه های عمده دیگر خانوارها در ماههای اخیر را ناشی از کاهش بی‌سابقه قدرت خرید مردم می داند این رسانه که در خود را به ظاهر نگران سفره مردم ایران معرفی می کند در ادامه می افزاید در مجموع سفره کالاهای اساسی هر خانوار ایرانی ها گرانتر شده است.

تقصیر دولت :در مقام تعلیل نوسان نرخ ارز اما بیگانه انگشت اتهام را به سوی دولت نشانه رفته است. بر این اساس ادعا می‌شود دولت احمدی نژاد بدون توجه به پیامدهای دامن زدن به گرانی نرخ ارز بر اقتصاد و معیشت مردم، رویکردی عوامفریبانه درپیش گرفته است و سعی دارد با درآمد حاصل از گرانی نرخ ارز پرداخت های نقدی به مردم را افزایش دهد تا در انتخابات بتواند نظر مردم را جلب کند. بیگانه مدعی است دولت می کوشد از این طریق بخشی از نیازهای ریالی خود را تامین کند: «احمدی نژاد عمدا ارز توزیع نمی کند تا گران شود و بعد مابه التفاوت را به صورت نقدی بین مردم به عنوان یارانه توزیع کند». این تحریض کننده ترین تحلیلی است که بیگانه برای آسیب زدن به اعتماد عمومی به قول مقامات دولتی می تواند ارائه کند. روزنامه دیلی تلگراف ، چاپ انگلیس در این زمینه نوشت: رئیس جمهور ایران رقبای محافظه کار خود را به همدستی در دامن زدن به بحران سقوط ارزش ریال متهم کرد و گفت آنها با راه انداختن تبلیغات علیه وی در به وجود آمدن این وضع سهیم بوده اند. احمدی نژاد انگشت اتهام را به سوی علی لاریجانی رئیس مجلس ایران گرفت و از وی به سبب مصاحبه ای انتقاد کرد که در آن سوءمدیریت را عامل ۸۰ درصد از مشکلات و تحریم ها را ریشه ۲۰ درصد از مشکلات معرفی کرده بود. لاریجانی همچنین سیاست دولت را به «اقتصاد رابین هودی» تشبیه کرده بود. محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس ایران نیز روز سه شنبه گفته بود تنها دشمن دولت «توهم» است. دست کم یکی از نمایندگان مجلس نیز دولت را به دخل و تصرف در ذخایر ارزی خارجی متهم کرد و این در حالی است که گمانه زنی ها حاکی است احمدی نژاد ممکن است برای پاسخگویی به پرسش های نمایندگان به مجلس احضار شود. بیگانه که می کوشد به این ادعای ناکارآمدی ابعاد گسترده تری هم بدهد صرفا تقصیر دولت به عنوان عامل افزایش قیمت ارز را دستمایه فضاسازی تبلیغی قرار نمی دهد. واکنش دولت به این رشد و شیوه های برخورد با آن هم محملی برای فضاسازی علیه دولت تبدیل شده است؛ واکنش ها و شیوه هایی که گفته می شود طیفی از بی تفاوتی تا برخورد پلیسی و امنیتی را در برمی گیرد.

در گیر سازی قوا: رسانه ها بیگانه با سناریوی درگیری قوا به دنبال این هستند که ضمن نا امید کردن مردم از آینده سیاسی کشور فضا را برای اثر گذاری پیامهای بعدی خود فراهم نمایند. این رسانه ها از یک سو مشکلات اقتصادی باعث کشمکش های سیاسی میان طیف های مختلف جریان اصول گرا در دولت و مجلس را پر رنگ می کنند و از دیگر سوی ادعا می شود این جریان ها در پوشش عمل به وظیفه و نظارت بر یکدیگر به تسویه حساب سیاسی با یکدیگر مشغولند؛ به ویژه این که موعد انتخاب ریاست جمهوری نزدیک و نزدیکتر می شود . با این حال بیگانه قصد ندارد همه مشکلات را به پای اختلافات و تسویه حساب سیاسی بگذارد. بی بی سی فارسی در بررسی مسائل اقتصادی کلید واژه همیشگی خود را دارد : « سوء مدیریت مدیران! » ، بر اساس این رویکرد ذهن مخاطب را به این سو سوق می دهد : در داخل حکومت ، دستگاههای دولتی به جای اینکه پیگیر باشند یا به مردم کمک کنند همدیگر را متهم می کنند.

اظهارات محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور کشورمان در نشست رسانه ای هفته گذشته مورد توجه رسانه های بیگانه قرار گرفت. این رسانه ها در چارچوب اختلاف افکنی میان مسئولان و نهادهای حکومتی و با بهره گیری از تکنیک تبلیغی سیاه نمایی، بخشی ازسخنان وی را بازتاب و تحلیل کرده اند. به گزارش مشرق همچنین به زعم خبرگزاری آسوشیتدپرس پاسخ های احمدی نژاد به سوال های خبرنگاران در این کنفرانس خبری بخشی از تلاش وی برای رد انتقادهایی قلمداد می شود که رقبای سیاسی وی مطرح و سیاست های دولت را عامل کمک کننده به سقوط ارزش ریال معرفی می‌کنند. خبرگزاری رویترز نیز با انعکاس اظهارات محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران مبنی بر اینکه ایران توانسته است با تحریم های اقتصادی غرب مقابله کند و بانک مرکزی نیز ارز کافی را برای تامین مالی واردات آنهم در حالیکه این تحریم ها باعث کاهش درآمدهای نفتی کشور شده، فراهم کرده است،‌ نوشت: بسیاری از بازرگانان و مردم عادی در ایران دولت را مسئول بحران ارز در کشور می دانند اما احمدی نژاد دشمنان سیاسی خود را در مجلس در این خصوص مورد انتقاد قرار داد.

تبلیغ نا کار آمدی و بی کفایتی: بی کفایتی و ناکارامدی ادعای دیگری است که در ادبیات تبلیغی بیگانه سهم به سزایی در نابسامانی های اقتصادی و سیاسی ایران دارد و سهمی که رسانه ها به هر یک از طیف های سیاسی جریان اصول گرا در این بی کفایتی می دهند، مساوی است . آسوشیتدپرس هم در خصوص تغییرات قیمت دلار و دیگر ارزهای خارجی در ایران برمحور تضعیف عملکرد مسئولان در عرصه مسایل اقتصادی و ناکارآمد نشان دادن ساز وکارهای اقتصادی کشور استوار بود این خبر گزاری دولتی آمریکا افزود: کاهش ارزش ریال طی یک هفته گذشته شدت گرفته است یعنی پس از آنکه دولت «مرکز مبادله ارز» را به منظور تامین دلار برای واردات برخی کالاهای اساسی راه اندازی کرد و قرار شد در این مرکز دلار کمی پایین تر از بازار آزاد فروخته شود. به زعم بیگانه راه اندازی این مرکز به جای اینکه باعث کاهش نگرانی ها و سهولت دسترسی به دلار شود، باعث افزایش قیمت دلار شده است. در عین حال تلویزیون صدای آمریکا همزمان که ادعای سوء مدیریت دولتی را مستند به اظهار نظرهایی از سوی مقامات و مسئولین داخلی می کند می کوشد ناکارآمدی مدیریتی در مهار و مدیریت بازار ارز را به گستره وسیع تری از حیطه دولت بسط دهد و دامن نهادهای دیگر همچون مجلس و نهاد امنیتی تیز به نوعی در بحران آلوده ‌شود.

تحریم های اقتصادی غرب : رسانه های غربی با انعکاس و تحلیل برخی اخبار منفی و داخلی ایران علاقه دارند، در بخش های خبری خود بازار ارز در ایران و گران شدن قیمت ارزهای خارجی و طلا را مورد توجه قرار داده و سعی فراوان به عمل می آورند تا این وضعیت را به تحریم های اقتصادی غرب علیه ایران نسبت دهد. تلویزیون العربیه برای توصیف تنش در بازار اقتصادی ایران از عبارت هایی استفاده کرده است که یادآور شکست های بزرک اقتصادی است. استفاده از عبارت سقوط آزاد ارزش ریال ایران در برابر دلار آمریکا در بازار آزاد از جمله رویکردهایی است که به ادعای این شبکه موجبات برجای گذاشتن رکورد جدید کاهش هفت درصدی در ایران را بر جای گذاشته است. العربیه در تمامی بخش های خبری خود این وضعیت را صریحا به تاثیر پیامدهای تحریم های غربی بر بخش بانکی و نفتی جمهوری اسلامی نسبت می دهد و مدعی می شود که پول ملی ایران به علت برنامه هسته ای ایران، بیش از شصت درصد ارزش خود را از دست داده است .بی بی سی فارسی نیز در برنامه خبری با استناد به روند صعودی نرخ ارز و طلا به اثبات بحرانی بودن شرایط اقتصادی در ایران کوشید که ادعا دارد نتیجه تحریم‌های خارجی و موجب به مخاطره افتادن زندگی و معیشت در جامعه ایرانی است . از سوی دیگر نیز خبرگزاری رویترز دیروز با تاکید بر افزایش لحظه به لحظه قیمت ارزهای خارجی و طلا در بازار تهران، ضمن برشمردن پیامدهای اعمال تحریم های بین المللی، سوء مدیریت دولتی و نبود سیاست درست اقتصادی را عامل آشفتگی و نابسامانی در بازار ارز و سکه می‌داند و این گونه القاء می‌نماید که مادامی که تنش های بین المللی برسر برنامه هسته ای ایران حل نشود نابسامانی اوضاع اقتصادی کشور نه تنها حل نخواهد شد بلکه شدت می یابد.

ایجاد التهاب اجتماعی: رسانه های بیگانه که پس از ناآرامی‌های خردادماه ۸۸، ناکام از به ثمر رساندن آشوب های اجتماعی در فضای سیاسی علیه نظام اسلامی، برنامه های چالش برانگیز اقتصادی دولت احمدی‌نژاد را فرصت مناسبی برای ایجاد طغیان اجتماعی برضدایران اسلامی در فضای اقتصادی یافته است، اینک در توفیق رویای خویش نوسان های ارز و طلا در بازار کشورمان را پیش آمد مساعدی جهت به انجام رساندن بلوایی عمومی شناسایی کرده که تحققش را از طریق تحریک آستانه تحمل عمومی در ایران اسلامی امکان‌پذیر می‌بیند! راهبردی که تمرکز بیگانه بر پیگیری آن در فضای سیاسی و رسانه‌ای را می‌توان همزمان با موضع گیری های مداخله جویانه مسئولان غربی در خصوص نوسان بازار طلا و ارز کشورمان که از جمله در اظهارات وزیر خارجه امریکا ناشی از اثربخشی تحریم‌های خارجی ادعا شده، همچنین در هیجان بی سابقه (به ویژه) رسانه‌های فارسی غربی برای دامن زدن به فضای روانی شکل گرفته از تلاطم نرخ طلا و ارز برای تشدید التهاب در جامعه ایران ملاحظه کرد. تلویزیون بی بی سی فارسی از جمله این رسانه های خارجی است که روز گذشته با شناسایی نوسان نرخ طلا و ارز در بازار ایران به عنوان سوژه خبری که بخش قابل توجهی از گزاره‌های ادعایی بنگاه های خبرپراکنی فارسی زبان بیگانه علیه ایران اسلامی را در ناتوان معرفی کردن نظام اسلامی تا کارساز دانستن فشارهای خارجی پشتیبانی می‌کند، به تلاش برای بهره برداری تبلیغی از موضوع افزایش نرخ طلا و ارز برای تشدید التهاب اجتماعی در ایران اختصاص داده است. 

جوان آنلاین
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
UNITED ARAB EMIRATES
|
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
0
0
با سلام
همه چیز را به دشمن نسبت دادن ،درست است؟

دزدی و چپاول اموال این مردم و کشور توسط عده ای ، و همه را به گردان غرب نسبت دادن !!! عجب شیوه کشورداری!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
0
0
اولا اگر تحلیل گران "جوان آنلاین" تحلیل گر بودند که خیلی از مشکلات الان را نداشتیم که بزرگترین آنها وجود این دولت است ثانیا اینهمه آسمان و ریسمانی که بافته اند باید گفت :خوب حالا باید چکار کنیم؟یک راه حلی بدهید.البته همانطور که چارچوب تحلیل بوضوح امنیتی و نظامی است حتما راهکاری هم ارائه خواهند داد امنیتی و نظامی خواهد بود و این یعنی ادامه همین وضعیت.چقدر گفته شده که مشکلات اقتصادی راه حل اقتصادی دارد (وحداکثر راه حل سیاسی) نه راه حل نظامی و امنیتی. اصلا نظامی ها را چه به کار سیاست و اقتصاد و...امام ره همین وضع را می دید که نظامی ها را از ورود به سیاست و اقتصاد منع می کرد که متاسفانه الان تمام قدرت وارد شده اند تازه تحلیل هم می دهند.
اما از همه اینها که بگذریم یک جواب ساده به این تحلیل:بر فرض که این که تمام تحلیل شما درست باشد و مشکل را خوب تشخیص داده اید اما آمریکا و اسرائیل که دشمن هستند و بقول رهبری دشمن هم که کاری غیر از دشمنی و توطئه برعلیه ما نمی کند ولی دولت برای پاسخ دادن به این دشمنیها و در امان ماندن از این توطئه ها چه کرده است؟ غیر از اینکه در بسیاری از مواقع آب به آسیاب آنها ریخته و همان کاری را کرده که آنها می خواستند...پس اول مشکل را در سیاستها و مدیریت دولت خودمان جستجو کنیم بعد آسمان و ریسمان ببافیم که مثلا چهار تا اعتراض مردم کوچه و خیابان و فقرای جامعه را که صاحبان اصلی انقلابند را به دشمن منتسب کنیم....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
0
0
جوان آنلاين ظاهرا مغزا آفلاين كار ميكنه!!! اينها رو به طنز نوشته بودين؟خيلي گريه داره كه قدرت دست اين افراد در مملكت ماست پس بايد بهش طنز تلخ لقب داد! اينها كه با كارهاي آنچناني دولتي اينچنين روي كار آوردند و حالا دارند خودشان را از اين دسته گلي كه به آب داده اند مبرا مي كنند بايد به عنوان خاين به ملت معرفي و محاكمه شوند!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
0
0
سلام؛یک طرفه نوشتی افتاب؛
بیشتر چیزهایی که گفتی بیگانه انعکاس میدهد در ایران هست؛
مثل فریب دادن مردم که امری عادی در ایران است؛
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین