«قیمت تاکسیهای برقی بالاست، ما هم از پس هزینههای آن بر نمیآییم چه برسد به تاکسیران» این را مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران میگوید.
اما ساعتی پیش مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران شادی مالکی به فارس گفت که «از امروز به رانندگان یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان وام میدهیم.»
شهرداری تهران ۲ سال پیش برای رفع آلودگی هوا، به سراغ برقیسازی حملونقل عمومی رفت و قرارداد خرید ۲۷۰۰۰ دستگاه تاکسی برقی را با چینیها بست. معاون شهردار تهران محسن هرمزی به فارس میگوید که «تاکنون ۱۷۵۲ دستگاه تاکسی برقی وارد تهران کردهایم.»
همچنین شادی مالکی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی میگوید که «از امروز، دولت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان وام صفر درصد به تاکسیهای برقی میدهد و شهرداری نیز با کمک بانک شهر ۳۵۰ میلیون تومان وام پرداخت میکند و آورده راننده برای خرید یک دستگاه خودروی آیون شاسیبلند، فقط ۱۴۰ میلیون تومان (از محل اسقاط تاکسی فرسوده) است.»
قیمت باتری خودروهای برقی بالاست (تقریباً به اندازه نصف قیمت خودرو) و به گفته برخی مدیران، باید هر ۴ سال یکبار این قطعه تعویض شود.
کارشناس خودرو رضا مرداخانی میگوید که «استهلاک این خودروها در شهر پرترافیک و شیبدار تهران بالاست.» در مقابل کارشناس دیگر خودرو محمدجواد کیانی با بیان اینکه استهلاک بالا نیست و تستهای لازم انجام شده است، میگوید: «چهار سال آینده یک باتری رایگان هم به این خودروها داده میشود و این خودروها با هر بار شارژ میتوانند ۵۰۰ کیلومتر تردد کنند.»
کارشناسان معتقدند برای موفقیت طرح تاکسیهای برقی در تهران، علاوه بر وامهای حمایتی، باید خدمات پس از فروش با قیمت مناسب ارائه شود. همچنین لازم است به رانندگان آموزشهای لازم برای استفاده بهینه و حفظ خودروها داده شود تا عمر مفید تاکسیها افزایش یابد تا شاید قدری آلودگی هوا تهران که به گفته شهردار تهران علیرضا زاکانی سال گذشته فقط ۶۰۰۰ نفر را کشت، کمشود.