کد خبر: ۱۷۵۶۰۴
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۱

واردات کدام کالاها قرار است ممنوع شود؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی بر لزوم ممنوعیت واردات کالاهای موجود در اولویتهای 9 و 10 تاکید کرده که نام محصولاتی مانند خودروی سواری، موبایل، رایانه و انواع لوازم خانگی در این دو اولویت به چشم می‌خورد.

به گزارش ایسنا، مهدی غضنفری در چند سخنرانی اخیر خود به ویژه در مراسم روز ملی صادرات به صراحت اعلام کرد که برای صرفه‌جویی ارزی در شرایط کنونی باید واردات کالاهای مصرفی و کم‌دوام موجود در اولویتهای 9 و 10 ممنوع شود. او حتی از مردم خواست که کالاهای دو اولویت 9 و 10 را مصرف نکنند.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، در صورت ممنوعیت واردات کالاهای این دو اولویت، کشور سالانه بین 10 تا 12 میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی خواهد داشت.

نگاهی به آمار گمرک ایران نشان می‌دهد که در سال گذشته ارزش واردات خودروهای سواری 824 میلیون دلار، موبایل 95 میلیون دلار، نوت‌بوک 220 میلیون دلار و انواع لوازم خانگی حدود 500 میلیون دلار بوده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت اذعان کرده که در مورد برخی از کالاهای اولویتهای 9 و 10 هیچ تولید داخلی مشابهی وجود ندارد، اما در مورد برخی از آنها مانند یخچال، ماشین لباسشویی و کولر هم تولید داخل داریم، هم واردات و هم صادرات.

ممنوعیت واردات خودروهای سواری لوکس به کشور در حالی منطقی به نظر می‌رسد که ممنوع کردن واردات محصولاتی مانند موبایل و رایانه بعید به نظر می‌رسد و حتی ممکن است این کار به ایجاد بازار سیاه این محصولات در کشور منجر شود. آمارهای منتشر شده حاکی از ارزش بیش از 10 میلیارد دلاری بازار موبایل و رایانه در ایران است.

در همین حال حجم قاچاق موبایل و رایانه به کشور بسیار بالا برآورد می‌شود و به نظر می‌رسد اظهار نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد ممنوعیت واردات کالاهای اولویتهای 9 و 10 در این حوزه بیشتر مربوط به نهادهای مبارزه با قاچاق کالا می‌شود، وگرنه ارزش واردات قانونی موبایل و رایانه در مقایسه با بسیاری از کالاهای دیگر ناچیز است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکنون فهرست دقیقی از کالاهای مصرفی کم‌دوام که در دو اولویت 9 و 10 قرار گرفته‌اند، منتشر نکرده اما در فهرستی که وزیر صنعت، معدن و تجارت در روز ملی صادرات به حاضران نشان داد، نام کالاهایی مانند خودروی سواری، موبایل‌، رایانه و برخی از لوازم خانگی به چشم خورد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
0
0
با سلام
سئوال این است که رایانه و نوت بوک که مستقیما بعنوان ابزار پیشرفت علمی مملکت محسوب میشوند چرا در لیست کالاهای غیر ضروری قرار گرفته است؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
0
0
آقای دولت! شما کالاهای ضروری ( دارو - گندم - ...) را با ارز مرجع وارد کنید (بدون رانت) سایر کالاها با اولویت کمتر هم در نوبت خودش توسط مردم با ارز آزاد وارد شود مشروط بر اینکه عوارض سرسام آور روی آنها را بردارید(مثل خودرو - ... ) و نرخ ارز را در سطح مبادلات بین المللی فیکس کنید. همین.. دیگر لازم نیست کاری کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
0
0
راست می فرمایند
ما در کشورمان لپ تاب و قطعات کامپیوتری تولید می کنیم
ما در کشورمان موبایل تولید می کنیم
راست می فرمایند ما اینها را آنقدر زیاد تولید می کنیم که می توانیم به خارج و اروپا و آمریکا هم صادر کنیم
چه کسی می تواند با یک لشکر دوست نادان مبارزه کند؟
الگوی شما چین اگر واردات موبایل و کامپیوتر را ممنوع کرد خودش صادر کننده ی آن ها بود
الگوی شما اگر به قول شما ارز خودش را ارزان کرد تا بیشتر صادر کند تحریم نشده بود و کشوری بود که مازاد تولید داخلی داشت
ما حتی به لطف دولت دیگر در تولید گندم هم خودکفا نیستیم
و چه راحت همه هم از کار هم خبر دارند بانک مرکزی زود ارز واردا کننده های خودروهای خارجی را تامین کرد و بعد این که کلی خودرو وارد کردند حالا آقای وزیر در اقدامی هماهنگ واردات را ممنوع می کند تا قیمت خودروی خارجی بالا برود و از این طریق سود کلانی به جیب وارد کننده ها سرازیر می شود
سیگنال ها را هم به بازار همین وزیر و همان وزیر می دهند و حتما همان واردکننده های مورد حمایت تیم دانشمندان اقتصادی موبایل و کامپیوتر را به مقدار لازم وارد کشور کرده اند و در انبارها نگه داشته اند تا با این دستور آن ها هم پول زیادی درآورند
مفت چنگشان مفت چنگ تیم اقتصادی وقتی در کشوری یک مرد هم نمانده که درست و بدون مسخره بازی همه ی آنها را محاکمه کند و با دزدیشان رسیدگی کند حقمان است که مردم را این طوری بچاپند و دو لیوان دوغ هم رویش سر بکشند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین