آفتابنیوز : آفتاب: پدر علي پسر 16ساله دبيرستاني و دانشآموز سال دوم رشته تجربي در گفتوگو با «اعتماد» با صدايي گرفته به شرح آنچه بر پسرش گذشت، ميپردازد: «حدود ساعت 2 بعدازظهر پسرم در حالي كه گريه ميكرد به خانه رسيد. بعد از چند ساعت حالت تهوع پيدا كرد، او را به بيمارستان رسانديم، پزشك گفت بايد تحت مراقبت باشد.»
ماجرا چيست؟
ماجرا اما از اين قرار بوده، حدود ساعت 9:30 صبح زنگ تفريح دانشآموزان دبيرستاني تازه تمام شده، دانشآموزان كلاس دوم تجربي در كلاس جمعاند، هنوز معلم سر كلاس نيست. علي دم در كلاس ايستاده، معلم كلاس روبهرو ناگهان بيرون ميآيد و به اين دليل كه علي به در كلاس خودشان ضربه ميزده شروع به كتك زدن علي ميكند. علي چند بار ميپرسد «چي شده آقا، براي چي ميزني؟» معلم عصباني اما هيچ توضيحي نميدهد تنها در پاسخ التماسهاي دانشآموز دوم دبيرستاني تكرار ميكند: «دهنتو ببند.»
علي ميگويد: «بيشتر به سرم ضربه ميزد و وقتي من دستم را روي سر و صورتم ميگرفتم به شكمم ميزد تا دست را از روي سرم بردارم و دوباره به سرم ضربه بزند.» پزشكي قانوني آثار ضرب و شتم روي پا، شكم و سر علي را تاييد كرده و پرونده او براي شكايت از معلم خاطي به آموزش و پرورش شهرستان فرستاده شده است. علي فعلا از بيمارستان مرخص شده اما پزشك گفته بايد تحت مراقبت باشد.
هممدرسهايهاي علي به عنوان شاهدان ماجرا در گفتوگو با «اعتماد» به آنچه بر علي گذشت، ميپردازند: «معلم هنوز سر كلاس نبود. علي با انگشت به در كلاس خودشان ضربه ميزد، معلم كلاس روبهرويي بيرون آمد. در گوشه سالن علي را نگه داشت و با مشت به سرش ضربه ميزد، بعد هم فاصله حدودا 20 متري تا دفتر مدير را با لگد زدن به علي طي كرد.»
دانشآموز 16 ساله با صدايي پر از بغض به «اعتماد» ميگويد: «وقتي در راهروي مدرسه دبير ادبيات كه اصلا معلم ما نيست و نميشناسمش مرا ميزد، معلمهاي ديگر از كلاس بيرون آمده بودند و نگاه ميكردند اما هيچكس مانع او نميشد.» اينطور كه علي ميگويد معلم عصباني بعد از كتك زدن در سالن او را كتكزنان به سمت راهرو و دفتر مدير ميبرد و در حالي كه علي كنار ديوار بوده به سر و شكم او ضربه ميزده تا بالاخره مدير مدرسه جلوي معلم را ميگيرد.
در نخستين تماس خانواده علي با مدير مدرسه بعد از اتفاق و مراجعه به پزشك، مدير توصيه ميكند: «چون معلم خاطي قبلا هم در اين زمينه پرونده داشته از شكايتشان صرف نظر كنند و رضايت بدهند»؛ بقيه معلمها هم همين خواسته را براي همكار خطاكارشان از پدر علي داشتند. اما در پاسخ به سوال پدر علي كه «اگر فرزند خودتان هم بود، رضايت ميداديد؟» مدير تاييد ميكند «علي بدجور كتك خورد و شما حق داريد.»از طرف بيمارستان، پليس و 110 از ماجرا باخبر ميشوند و صبح روز گذشته پرونده به پزشكي قانوني و آموزش و پرورش براي ادامه پيگيري فرستاده ميشود. علي در حال حاضر به گفته خودش از ناحيه سر، چشم، دندان و صورت احساس درد ميكند و چند بار حالش به هم خورده است.
بخشنامه چه ميگويد؟ همه اين اتفاقات در حالي است كه بر اساس بخشنامههاي آموزش و پرورش تنبيه بدني دانشآموزان ممنوع است. اين بخشنامه ميگويد: «معلمان تحت هيچ شرايطي حق تنبيه بدني دانشآموزان را ندارند و در اين زمينه با معلمان خاطي طبق قانون برخورد ميشود.» فاطمه قربان، معاون ابتدايي آموزش و پرورش در اين زمينه چندي پيش تاكيد كرد: «هرگونه تنبيه بدني دانشآموزان در مدرسه ممنوع است و هچيك از معلمان و معاونان تحت هيچ شرايطي به علت انجام ندادن تكاليف درسي يا موارد انضباطي، حق تنبيه بدني دانشآموزان را ندارند.» به گفته او «تنبيه بدني دانشآموزان حتي با ضعيفترين شكل آن، از سوي مدرسه تخلف محسوب ميشود، و معلمان و مسوولان مدرسه حق تنبيه خطاكارترين دانشآموزان را نيز ندارند، چرا كه براي موارد انضباطي، قانون مصوب شده است و بر اساس آن با دانشآموزان خاطي برخورد ميشود.»با اين وجود به نظر ميرسد اين بخشنامهها چندان بازدارنده نيست؛ چرا كه تنبيه بدني دانشآموزان در شهرستانهاي دور و نزديك از سوي معلمان، مديران و معاونان مدرسه همچنان اتفاق ميافتد و علاوه بر رساندن آسيبهاي جدي جسمي به دانشآموزان مانند پارگي پرده گوش، فلجي و... با شكستن شخصيت و غرور دانشآموزان نوجوان در مقابل ساير همكلاسيها، ريشههاي خشونت و نفرت را در وجود آنها ميكارد.
واكنش مسوولان به خبر
تكرار اين اتفاق در يك ماهه گذشته در شهرستان انار كرمان باعث شد تا با مسوولان آموزش و پرورش شهرستان انار تماس بگيريم. اما نه رييس آموزش و پرورش اين شهرستان و نه معاون او حاضر به پاسخگويي در اين زمينه نشدند. جعفري مسوول حراست آموزش و پرورش اين استان اما در پاسخ به سوال «اعتماد» درباره علت تكرار تنبيه بدني دانشآموزان در اين استان ميگويد: «مدير قبلي مدرسه را كه كودك هشت ساله را كتك زده بود اخراج كرديم، درباره اتفاق جديد هم در حال پيگيري هستيم.» به گفته او «اين رفتارها از سوي معلمان و مسوولان مدارس كه تحملشان كم است، اتفاق ميافتد و اين افراد خودشان بيمار هستند.» مسوول حراست آموزش و پرورش شهرستان انار همچنان ميگويد: «پرونده مدير قبلي را به اداره تخلفات فرستاديم و منتظر صدور راي براي ايشان هستيم. با بقيه هم طبق قاعده و قانون رفتار ميكنيم و به آنها اولتيماتوم ميدهيم.»
حسين آذين، نماينده شهرستان رفسنجان و انار در جريان تنبيه كودك هشت ساله توسط مدير هست اما هنوز از تنبيه بدني علي 16 ساله خبر ندارد. او به «اعتماد» ميگويد: «چنين رفتارهايي مورد تاييد ما نيست و بايد پيگيري شود اما درباره اتفاق قبلي در اين شهرستان و عكسهاي منتشر شده از دانشآموز هشت ساله بعد از كتك خوردن كمي اغراق و زيادهروي و دست كاري شده بود.» با اين وجود او ادامه ميدهد: «تنبيه بدني جايي در آموزش و پرورش ندارد و مسوولان بايد در اين زمينه پاسخگو باشند.»
جواد هروي، عضو كميسيون آموزش مجلس نيز در گفتوگو با «اعتماد» ميگويد: «اگر چه اين اتفاقات خوشايند نيست اما در مقابل آمار يك ميليون دانشآموز اين موارد جزيي است و ما نميتوانيم به كل سيستم آموزش و پرورش تعميم دهيم.» به اعتقاد او ما قوانين و بخشنامههاي لازم در اين زمينه داريم و نيازي به بخشنامه و قانون جديد نيست. تنبيه در مدارس موضوعي است كه هر سال در حال تكرار شدن است، چندي پيش نيز خبرها حاكي از خودكشي دانشآموز 17 ساله كبودرآهنگي از ترس والدين و به علت تهديد مدير مدرسه به اخراج بود. اما واقعيت اين است كه اخبار منعكس شده در رسانهها درباره تنبيه بدني دانشآموزان تنها بخشي از اتفاقاتي است كه در مدارس دور و نزديك كشور ميافتد. چرا كه بسياري از خانوادهها فرصت يا جسارت و آگاهي لازم در اين زمينه را ندارند يا در نخستين اعتراضشان به مسوولان مدرسه با تهديد اخراج فرزندشان روبهرو ميشوند و از ادامه كار صرف نظر ميكنند. با اين وجود هرازچندگاهي انتشار فيلمها و اخباري در فضاي مجازي درباره تنبيه بدني دانشآموزان پرده از واقعيت برخورد با دانشآموزان در مدارس در شهرستانهاي دور و نزديك برميدارد. در اين ميان مشكلات شخصي معلمان و مديران، كمبود امكانات مدارس و... هم اين روزها توجيهي براي تنبيه بدني دانشآموزان در مدارس شده است. {$old_album_175799}
دوست عزیز الان بحث رفتار زشت و ناسالمه لطفا گلایه های صنفی رو بگذارید جای خودش مطرح کنید
لطفا دلایلتون رو برای بر حق بودن ضرب و شتم دانش اموزان بفرماییییییییید!!!!!!!!!!
یک توضیحی بعنوان معاون دبیرستان بدهم
ازآنجایی که معلم کلاس روبرویی درکلاس حضورداشته ،معلومه که حداقل 10دقیقه از زنگ گذشته است که ایم معلم درحال تذریس است ودبیرکلاس دانش آموزمضروب "تأخیر"داشته است ومعمولاًشلوغترین وبی نظمترین اوقات (همه ملمین حاضر درکلاس ازسروصدای کلاس بی دبیر معذبند،مخصوصاًدبیری که درسکوت کلاسش درس دادن راشروع کرده باشد)وطبیی است باتوجه به انرژی که دانش آموزان دارند،دراین زمان"تدخیری"بدطوری شلوغ میکنند،ازجمله "روی میزکوبیدن" / "همدیگر راباصدای بلند صداکردن" /درب کلاس رامرتب بازوبسته کردن باچاشنی پرتاپ" /آوازخواندن" /مهمتر از همه "سرک کشیدن به کلاسهای همجوار" که این آخری احتمالاً دراین واقعه ناگوار روی داده است ودبیر بیحوصله وکم طاقت "کاری کرده است که نبایدمیکرد.
لذا میخواستم عرض کنم "زودقضاوت نکنید وهمه کاسه وکوزه هارا سر آن معلم وظیفه شناس وباوجدان (درانجام وظیفه تدریس)نشکنید.
سروکله زدن بادانش آموزان که هم بتوانید تدرس مفید داشته باشید وهم کلاسداری(مبصری)کنید وهم با بچه های فراری ویا بی انگیزه کنارامدن به این سادگی هم نیست.
قابل توجه آن معاون دبيرستان محترم
همه ما دوران تحصيل را تجربه كرده ايم و با اين چالش ها برخورد داشته ايم در حالي كه تنبيه بدني توسط والدين از طرف روانشناسان منع شده است اين عمل خلاف اخلاق توسط يك دبير و معلمم فرهنگي اثرات نامطلوب بر روان دانش آموز داشته و بايد به حال دبير محترم تاسف زياد خورد برادر جان اگر به نظر شما ايشان وظيفه شناس بودند و به نظر بنده اگر كمي عاقل بودند ميبايست به دفتر مراجعه و اين تاخير و بي نظمي را بخ مدير نا لايق معرفي و اصل موضوع را حل نمايد چراكه تاخير در ورود دبير و اين نابساماني نالايق بودن مدير و اصل دليل اين اتافق است اما جناب معاون محترم اگر فرزند شما با همين استناد مفصل مضروب شود باز هم اين نتق را ميفرموديد نه عزيز فرهنگي اگر من جاي اين آقاي دبير نالايق بودم ابتدا همان بلا را سرش آورده و بعد قانونا عمل ميكردم و خودم را به قاون ميسپردم آخر كودكان و نوجوانان كه سراسر هيجان و انرژي هستند نبايد مورد اين خشونت ها قرار بگيرند و بايد در مدارس نظمي برقرار شود كه فضا براي اين نا هماهنگي بوجود نيايد و اگر پدران عمل دبيران ضارب را مثل خودشان جواب دهند ديگر كسي جرات نميكند ضمن اينكه هرگز انسان نا مغعقول و بي فرهنگي نيستم اما با اين عرض و نظر خواستم زشتي كار و احساس بدي كه به والدين اين كودكان وارد ميشود را بيان نمايم .
معهذا معاون محترم كمي منطقي تر از همكارت دفاع ككن عمل ايشان نزد هر انسان فرهيخته اي يك عمل حيواني و نادرست است چه بسا بخواهيم با ديد فرهنگي نگاه كنيم هر چند اگر كودك تخلف كند بايد با يك رويكرد فرهنگي و تابع قوانين انظباتي با وي برخورد شود چراكه تاثير آن كامل خواهد بود و تنبيه بدني يك عمل حيواني و هرگز بازخورد مثبت ندارد.
با احترام براي همه معلمان و اساتيد خوب ، كاربلد و بزرگوار كه بنده دست همه ايشان را ميبوسم و خاك پايشان را طوطياي چشمانم ميكنم.
بالاخره در این موارد حق با دانش آموزست !!!!
الان دیگه یک دوسه سالیست که بهیچ عنوان تنبیه بدنی نمی کنم و باید معلم یا معاون پدر و مادر را در جریان قرار دهد از آنها کمک بخواهد و نهایتا من اورا آنقدر جلو دفتر نگه می دارم تا پی به اشتباهش که برد یک تعهد می گیرم و بعد هم یک مسئولیتی به او میدهم و از هرراهی شده سعی در اصلاح او میکنم و اگر نشد ولش می کنم چون وقتی خودش نمی خواهد خوب شود ،پدو مادر نمی خواهد من چه کنم ؟
اما بیشتر مواقع چواب داده .
آخرین نصیحت به همکاران هر زمان با شرایط سخت قرار گرفتید سریعا مکان را ترک و به دفتر بروید و با یک لیوان آب سرد خودرا آرام کنید و ادامه ماجرا را به مدیر یا معاون بسپارید . دیگر دوره تنبه بدنی گذشته . بچه ها از جنبه تربیتی از دست خارج شده اند چون معیارها عوض شده پس ما هم باید عوض شویم . موفق باشید
کودکان را هیبت استاد نخستین از سر برفت و معلم دومین را اخلاق ملکی دیدند و یک یک دیو شدند به اعتماد حلم او ترک علم دادند اغلب اوقات به بازیچه فراهم نشستندی و لوح درست ناکرده در سر هم شکستندی
استاد معلم چو بود بى آزار
خرسک بازند کودکان در بازار
بعد از دو هفته بر آن مسجد گذر کردم، معلم اولین را دیدم که دل خوش کرده بودند و به جای خویش آورده. انصاف برنجیدم و لاحول گفتم که ابلیس را معلم ملائکه دیگر چرا کردند. پیرمردی ظریف جهاندیده گفت:
پادشاهی پسر به مکتب داد
لوح سیمینش بر کنار نهاد
بر سر لوح او نبشته به زر
جور استاد به ز مهر پدر