کد خبر: ۱۸۰۸۲
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۸۴ - ۱۳:۲۰

تهدیدات در ماه سپتامبر!

آفتاب‌‌نیوز : در اوایل ماه سپتامبر آژانس بین المللی انرژی اتمی،‌ جامعه جهانی را از تولید هفت تن اورانیوم هگزافلوراید در ایران مطلع کرد که در برنامه غنی سازی اورانیوم کاربرد دارد. آژانس همچنین به فاصله میان خرید و تولید سانتریفیوژهای ایران اشاره کرد و آن را به بازار سیاه مرتبط دانست. 

اعمال تحریم بر ایران مگر با توافق با روسیه و چین بر سر عدم رأی وتو به ایران،‌ قابل اجرا نیست و بحث هایی نیز در مورد درستی اعمال چنین تحریم هایی وجود دارد. از یک طرف برخی تصور می کنند که این کار توجه جهانی را معطوف به ایران خواهد کرد و ممکن است به تغییر حکومت تهران بینجامد زیرا ایران معاملات حیاتی خود را با اروپا از دست خواهد داد و از نظر اقتصادی به بن بست خواهد رسید. اما سختی های موقت مردم ایران ارزش تغییر حکومت در تهران را دارد. 

برخی دیگر به این قضیه استدلال می کنند هنوز جایی برای دیپلماسی باقی است و این خود موجب تحریک ایران می شود. در همین حال گروه سومی هم هستند که با تحریم ایران مخالفند و استدلال آنها نیز این است حکومت ایران به قدری محکم است که نمی توان آن را تغییر داد. استدلال این گروه تنها موجب رنج ملت ایران خواهد شد و ممکن است احساسات ضدحکومتی را به ضدغربی تبدیل کند. 

اما یک چیز کاملا مشخص است و آن هم این است که گزینه نظامی باید آخرین راه چاره باشد و دلایل متعددی هم برای آن موجود است. یکی از آنها این است که ایران گفته در صورت دیدن هرگونه نشانه ای از حمله قریب الوقوع به این کشور،‌ سریعا عملیات پیشگیرانه انجام خواهد داد. 

بنابر یک گزارش،‌ ایران هفت پایگاه نظامی آمریکا را شناسایی کرده تا در صورت بروز اولین نشانه ها، آنها را هدف قرار دهد. بنابر این طرح، پایگاه ها و کشتی های آمریکایی فورا هدف قرار می گیرند اگر نیروهای غربی بخواهند حمله دریایی را آغاز کنند. این نقشه ایران برای حمله به نیروهای آمریکا در عراق، پاکستان،‌ افغانستان،‌ ازبکستان،‌ قطر، کویت،‌ قرقیزستان و جیبوتی طراحی شده است. 

رئیس جمهوری جدید ایران پس از دیدار با اردوغان،‌ نخست وزیر ترکیه، اعلام کرد ایران آماده است فناوری هسته ای خود را در اختیار سایر کشورهای اسلامی نیز قرار دهد ولی سؤالی که پیش می آید این است که چه کشورهایی مدنظر هستند و آیا بیان این امر کاملا بی اختیار بوده است؟ آیا اعلام این مطلب بازتاب مذاکرات ایران – ترکیه بوده و ممکن است نشانگر علاقه ترکیه به فناوری هسته ای باشد؟ اگر این طور است پس عضویت ترکیه در ناتو و استقرار پایگاه های آمریکا در آن کاملا متناقض می نماید. 

ایران هم چنین نقشی اساسی در تقویت تمامی عوامل ناآرامی در عراق دارد و در حمایت از شیعیان رادیکال پیش قدم است. به نوشته روزنامه عراقی الغد، یکی از تاکتیک های ایران در عراق قطع عامدانه برق و سپس اهدای ژنراتور به مردم عراق است تا روابط ایراندوستانه ای در عراق ایجاد کند. یکی از مقامات سابق سپاه ایران هم به العربیه گفته بود که ایران می خواهد با حمله به سربازان بریتانیایی موجب عقب نشینی این کشور از عراق شود. ایران گویا می خواهد از سربازان بدر برای تسهیل این حملات استفاده کند. 

در این میان آمریکا باید در این جنگ روابط، دست بالا را داشته باشد و یکی از تلاش هایی که می تواند صورت دهد، پی گیری موضوع اکبر گنجی است که پس از اعتصاب غذای سی روزه خود دوباره به زندان بازگردانده شد. این کار تخطی از قول هایی است که دولت ایران به خانواده گنجی داده بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین