کد خبر: ۱۸۳۲۳۷
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۱:۱۰

کشت ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: ۹۰ درصد کشت زعفران در ایران است و چیزی حدود ۷.۵ درصد در یونان، ۲.۵ درصد در مراکش، ۲.۳ درصد در کشمیر و ۳.۲ درصد در ایتالیا است.

سیدنصیر سیدمحمدی عصر امروز در مدیران جهاد کشاورزی استان گلستان اظهار داشت: سطح زیرکشت زعفران در کل جهان ۷۸ هزار و ۵۰۰ هکتار است که ۷۰ هزار هکتار در کشور کشت می‎شود و سهم گلستان از این حیث ۶۲ هکتار است که تلاش داریم تا افق ۱۴۰۴ توسعه کشت زعفران را به ۲۵۰ هکتار برسانیم.

عملکرد زعفران در گلستان هشت کیلوگرم است

وی با بیان اینکه ۰.۳ تن زعفران در گلستان تولید می‎شود تصریح کرد: عملکرد زعفران در جهان چهار کیلوگرم است که در ایران ۳.۷ کیلوگرم و در استان گلستان شش کیلوگرم الی هشت کیلوگرم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان بهره‎وری بالای زعفران را در مقایسه با سایر محصولات، مزیتی مهم خواند و افزود: اشتغال روستائیان و جلوگیری از مهاجرت آنان، پایین بودن هزینه‎های حمل و نقل، توان ارزآوری بالا و درآمدزایی، توسعه منابع نفتی را از مهمترین مزایای کشت زعفران عنوان کرد.

تا سال ۱۳۹۴ بنا داریم تا ۱۲۰ هکتار کشت زعفران را توسعه دهیم

سیدمحمدی با اشاره به چشم‎انداز توسعه کشت زعفران بیان داشت: تا سال ۱۳۹۴ بنا داریم تا ۱۲۰ هکتار کشت زعفران را توسعه دهیم که این میزان تا سال ۱۴۰۴، ۲۵۰ هکتار پیش‎بینی شده است.

وی یادآور شد: افزایش تولید زعفران خشک ۷۲۰ کیلوگرم و ایجاد شغل مولد و پایدار ۸۱۰ نفر روز در هکتار است که در سال معادل ۲۵۰ نفر اشتغالزایی دارد.

برنامه داریم تا براساس اصول عملی برای کشت زعفران کار شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان بیان داشت: برنامه داریم تا براساس اصول عملی برای کشت زعفران کار شود هرچند با توجه به محدویت‎هایی که کشور در توسعه کشت زعفران دارد شاید تصور شود که این رقم تولید قابل توجه نیست اما کشت زعفران را عمدتا در منطقه وامنان شهرستان آزادشهر، نرماب و کاشیدار پیش‎بینی کرده‎ایم.

به گزارش فارس،سیدمحمدی اظهار داشت: سیاست وزارت جهاد کشاورزی بر اساس برنامه‎هایی بر عدم توسعه کشت زعفران در استا‎ن‎های دیگر است که باید نسبت به اصلاح این دیدگاه کمک کنیم چرا که شرایط ویژه‎ای وجود دارد که امکان توسعه کشت این محصول در سایر استان‎ها فراهم است که البته این موضوع اکنون به طور رسمی مطرح نیست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
0
1
سلام، کشور گل و بلبل ، کشوری که خداوند از تمامی منابع و معادن ، آن را سرشار کرده است و کشوری که متاسفانه در اثر
ندانم کاری های بسیاری از مسئولین ، همراه با
خودبزرگ بینی ها و تکبرها و منیت ها ، بیشتر مردمش باید با فقر و نداری ، دست و پنجه نرم کنند و عده قلیلی هم از سیری بترکند و اینها را ، نه خداوند خوشش می آید و نه بنده های خدا .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
0
2
متاسفانه به قدری ناخالص در بازار وجود داره که هر10 بار ادم میخره شاید 3بارش تقلبی باشه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
0
2
قربون مشهدیامون برم!! همشونم به قول خودشون زرنگ!! چوب جارو رو رنگ می کنن به جای زعفرون به مردم میندازن!! آفرین واقعا!!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین