کد خبر: ۱۸۴۱۸۰
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۹

مسکن امسال چقدر گران شد؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: طی سال گذشته بازار خرید و فروش و اجاره تحت تاثیر نوسانات قیمتی بازار ارز قرار گرفت و متقاضیان مسکن را با موجی از نگرانی روبرو کرد و بر همین اساس مالکان و اقتصاددانان و فعالان بازار مسکن نیز اعلام می کنند که افزایش تورم و نوسان نرخ ارز دلیل گرانی در بازار اجاره و خرید و فروش مسکن است.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از بازار مسکن، نشان‌دهنده رشد بیش از ۳۶درصدی میزان اجاره‌بهای هر مترمربع از فضای مسکونی شهر تهران در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته است.

بر اساس گزارش مرکز آمار درصد تغییر قیمت فروش یک متر مربع زمین نسبت به بهار ۱.۱۷ درصد رشد داشته است. مقایسه این رقم با تابستان سال گذشته حکایت از تغییری معادل ۶.۳۳ درصد دارد. این مقایسه در حالی صورت گرفته که قیمت فروش یک متر مربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی به طور متوسط ۲۶۲۹۰ هزار ریال در نظر گرفته شده است.

اما همواره در فصل پاییز به واسطه آغاز سال تحصیلی و کاهش حجم نقل و انتقال مسکن، بازار مسکن با رکود چشمگیری روبرو می شد اما افزایش حجم معاملات خرید و فروش مسکن در فصل پاییز به نسبت شش ماهه اول سال، بر خلاف روال سال‌های قبل، انتظارات متفاوتی را پیش روی این دسته از معاملات در ماه‌های پایانی سال قرار داد.

پس از آنکه معاملات خرید و فروش مسکن در سه ماه سوم با رونقی نسبی در مقایسه با ۶ ماه ابتدایی سال رو به رو شد، حسام عقبایی عضو هیات مدیره و معاون بازرسی اتحادیه مشاوران املاک تهران از رشد ۳۰ درصدی قیمت مسکن در سه ماه سوم امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

بر همین اساس نتایج بازرسی‌ از فعالیت واسطه‌های بازار مسکن، نشان می‌دهد قیمت مسکن در تهران اگر چه از ابتدای سال تاکنون حالت افزایشی به خود گرفته اما اندازه نرخ رشد آن در حد نرخ تورم عمومی بوده‌است طوری که در بهار و تابستان امسال قیمت‌ها بین ۱۵ تا ۲۰ درصد صعود کرد و در پایان پاییز مجموع نرخ رشد به مرز ۳۰ درصد رسید.

معاونت بازرسی اتحادیه مشاوران املاک تهران همچنین در خصوص پیش‌بینی وضعیت بازار معاملات مسکن در ماه‌های پایانی سال، می گوید پیش‌بینی من برای ماه‌های پایانی سال این است که معاملات هم به لحاظ قیمتی و هم از نظر حجم با همین سیر سه ماهه گذشته ادامه می‌یابد؛ بنابراین نه ایجاد رکود یا رونق در حجم معاملات نسبت به آنچه هم اکنون وجود دارد انتظار می‌رود و نه افزایش یا کاهش قابل توجه قیمت.

وی در عین حال با تاکید بر اینکه حرکت جهشی سرمایه‌ها از بخش‌های دیگر مانند ارز به بخش مسکن در سه ماه پیش رو ، منتفی است، می گوید البته ورود درصدی طبیعی یا مقداری از این سرمایه‌ها به بازار مسکن نیز غیر قابل انتظار نیست. دلیل این امر هم آن است که چون بسیاری از افراد ثبات سرمایه گذاری در ملک را ایمن تر می‌دانند و از سوی دیگر ما در آستانه سال جدید قرار می‌گیریم و سال ۹۲ به دلیل برخی تغییرات به خصوص انتخابات ریاست جمهوری ممکن است پیشامدهای اقتصادی بیشتری در کشور صورت گیرد ترجیح می‌دهند یک سهم از سرمایه‌های خود را در بازار مسکن سرمایه گذاری کنند، اما اینکه هجمه‌ای در این زمینه اتفاق بیفتد، منتفی است.

اما مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه کشوری صنف مشاوران املاک درباره گرانی های اخیر در بازار مسکن و طرح مسکن مهر می گوید همیشه در گذشته و حال، تلاش مسئولین بر این بوده است که مسأله مسکن را حل کنند. در دولت‌های گذشته، شهرک‌های غرب، اکباتان و واوان ساخته شد.

شهرک غرب برای متمولین، شهرک اکباتان برای متوسطین و شهرک واوان برای ضعفا و کم‌درآمدها بوده است. اما در دولت نهم و دهم مسکن مهر و طرح‌های مربوط به آن شکل گرفت و این واقعا در قیمت مسکن تأثیر گذاشت، یعنی اگر مسکن مهر نبود، شاید الان در میانه شهر، قیمت حدود ۱۰ میلیون تومان شده بود.

وی در پیش بینی درباره آینده بازار مسکن می گوید پیش‌بینی در شرایط کنونی بسیار دشوار است. چراکه نوسانات ارزی وجود دارد. الان یک رکود انتظاری در خرید و فروش مسکن حاکم شده است و معاملات به سختی انجام می‌شود. ما در دی و بهمن و اسفند، روزی ۱۵۶۰۰ معامله داشتیم اما الان به روزی حدود ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ رسیده است. بنابراین چنین رکودی وجود دارد.

همچنین کمال اطهاری کارشناس ارشد بخش مسکن درباره آینده بازار مسکن می گوید قیمت مسکن در تهران و در کلانشهر ها دیگر توسط قیمت زمین تعیین می شود. یعنی سهم قیمت زمین در واحد مسکونی به بالای ۵۰ درصد رسیده است. در صورتیکه متعارف آن بیست درصد است. بعد از اینکه هدفمند یارانه ها اجرایی شد از آنجاییکه مصالح ساختمانی انرژی بر هستند به شدت در بخش مسکن اثر گذار بود. هم خودش انرژی بر است و هم حمل و نقل انرژی بر است. این است که قیمت مصالح ساختمانی به شدت اوج پیدا کرد.

وی معتقد است بر این اساس بهای تمام شده مسکن در شهر هایی مانند تهران به شدت بالا می رود. این رشد به مراتب بیشتر از درآمد است. شهری مانند تهران وقتی در پیرامون آن زمینی آماده سازی شده با ارتباطات سریع و خدمات شهری شایسته آماده نباشد قیمت زمین در شهر تهران مداوم بالا می رود.

به گزارش نامه،باز دلیلی دیگر این است که هزینه حمل و نقل بالا رفته است. هزینه حمل و نقل بیست سال پیش حدود ۴ درصد بوده اما در حال حاضر ۱۲ درصد می شود. این تحلیل قیمت بخش مسکن است. وارد رونق هم نخواهد شد چرا که بخشی از رونق مسکن ناشی از دارایی بودن آن محسوب می شده است. یعنی مسکن ارزش استفاده دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین