کد خبر: ۱۹۰۷۶۶
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۴

ارزیابی سیاست خارجی اوباما در قبال ایران و چشم­انداز پیش رو

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سید قاسم منفرد- در سال 2008, باراک اوباما در حالی گام در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری امریکا گذاشته بود که از لزوم بروز تغییر در سیاست خارجی امریکا صحبت کرده و بر انجام مذاکرات بدون پیش شرط با جمهوری اسلامی تاکید داشت که نتیجه آن تنها برگزاری یک دور گفتگوی رو در رو با نمایندگان ایران در ژنو در حاشیه مذاکرات این کشور با گروه 1+5 بود. که البته آن مذاکرات نیز در خصوص موضوع هسته­ای ایران نتوانستند به نتایج عملی خاصی منتج شوند. اگر چه در کنفرانس تهران، ایران از معاوضه اورانیوم غنی شده استقبال کرد اما با این وجود با مخالفت دولت اوباما مواجه گردید و امریکایی­ها در نهایت به سمت تشدید تحریمها علیه جمهوری اسلامی پیش رفتند. در کنار همه اینها، تلاش برای ایجاد اخلال در روند پیشرفت برنامه­های اتمی ایران، ترور دانشمندان هسته­ای این کشور، خروج نام مجاهدین خلق از لیست گروه­های تروریستی امریکا، از دیگر اقداماتی بود که در این دوره به منظور افزایش فشارها بر ایران انجام گرفت. در حال حاضر، در چهار سال دوم، با تقویت بحث از سرگیری مذاکرات، سیاست خارجی امریکا، به طور همزمان الگوی مذاکره در فضای فشارهای مضاعف را در قبال جمهوری اسلامی در پیش گرفته است. امری که به زعم امریکایی­ها منجر به کاهش توان، دسترسی­ و گزینه­های بازی­سازی ایران در برابر خواست جوامع غربی خواهد شد.

همانگونه که اشاره شد، تا اوایل سال 2009 تاکید اوباما در حوزه سیاست خارجی مبتنی بر انجام مذاکرات بدون پیش شرط با ایران بود. از منظر وی، ارائه امتيازات اقتصادی به ايران می­توانست جايگاه بالاتری به امريکا داده و حمايت جهانی را برای افزايش فشار بر ايران در جهت متوقف کردن فعاليت­های هسته­ای جلب نماید. اما این روند به زودی با بروز یکسری تحولات داخلی در ایران دستخوش دگرگونی­هایی گردید و رویکرد اعمال تحریم­های فلج­کننده مطرح شد. در اینجا بحث مذاکرات مستقیم دو جانبه از دستور کار خارج و بحث مذاکره در فضای فشار مضاعف از طریق کاهش دسترسی­ها، منابع مالی و ابزارهای بازی­سازی در سطوح منطقه ای مورد توجه قرار گرفت. تحریم سیستم بانکی و بانک مرکزی ، تحریم اشخاص حقیقی، تحریم شرکت­های هواپیمایی و کشتیرانی و تحریم صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در راستای تحقق چنین اهدافی اعمال گردیدند. به زودی دولت اوباما اعلام کرد که سیاست این کشور در قبال برنامه اتمی ایران، نه «مهار»، بلکه جلوگیری از «دسترسی» است. از آن مقطع، دولت اوباما به سمت تشدید فشارهای بین­المللی از طریق ایجاد یک اجماع جهانی برای افزایش تحریمها برآمد و طیفی از تحریمهای فراگیر و چندلایه را علیه ج.ا.ایران وضع و اعمال نمود.

بطور کلی باید گفت که تحریم­های اقتصادی جدید به منظور تحقق دو دسته از اهداف طراحی و اجرا می­شوند؛ نخست با عنایت به اهداف اقتصادی و دوم با نیات سیاسی نظامی. تحریم بانک مرکزی ایران را می­توان در قالب گروه دوم دسته­بندی نمود. این تحریم در راستای اعمال فشارهای فزاینده سیاسی بر حکومت ایران طراحی شده است. لذا در یک جمعبندی کلی اهداف امریکایی­ها از اعمال تحریم­های جدید علیه جمهوری اسلامی را اینگونه می­توان برشمرد:

· مسدودسازی دارایی­های بانک مرکزی ایران در سراسر جهان

· ایجاد اختلال در سیاست پولی کشور

· ایجاد اختلال در سیاست ارزی کشور

· مسدود کردن عواید حاصل از فروش نفت و جلوگیری از درآمدهای نفتی ایران

· امنیتی کردن بازار جهانی برای ایران


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین