آفتابنیوز : آفتاب: محمد حسین نجاتی: افزایش 30 درصدی حقوق معلمان امیدوار کننده و کاهش اعتبارات سازمان نوسازی مدارس نکته نگران کننده ای در بودجه سال 92 وزارت آموزش و پرورش است. بر اساس بررسی های مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، تغییرات هزینه عمومی آموزش و پرورش از مقایسه لایحه بودجه سال 1392، با ششدرصد افزایش نشان میدهد که این میزان رشد تحت تاثیر افزایش حقوق مستمر معلمان بوده است.
هرچند افزایش 2/31درصدی حقوق مستمر معلمان در لایجه بودجه سال 1392 به عنوان نکته مثبت این لایحه، احتمال دغدغههای مربوط به حقوق و دستمزد این قشر زحمتکش و فداکار را کاهش میدهد، ولی کاهش 9/47درصدی بخش سایر از هزینه عمومی در این سال، انجام بسیاری از فعالیتهای کیفی و اداری آموزش و پرورش را با موانع جدی مواجه خواهد کرد.
حذف ردیفهای مستقل سازمانهای وابسته به آموزش و پرورش که به موجب قانون تاسیس شدهاند و تجمیع آنها ذیل ردیف بودجه 127500 سبب تمرکز بیشتر سازمانی گردیده و قدرت برنامهریزی، مدیریت و تصمیمگیری سازمانهای تابعه را تضعیف کرده است. لازم به ذکر است این اقدام این امکان را به دستگاه اجرایی میدهد تا با استفاده از اختیارات قانونی مانند ماده (79) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، اعتبارات دستگاههای زیرمجموعه را در طول سال تغییر دهد. پیشنهاد میشود در این خصوص همانند قانون بودجه سال 1391 دستگاهها دارای ردیف مستقل شوند.
انتزاع برخی ردیفها و زیرواحدها و بخشهای وابسته به دستگاههای تابعه سبب پراکندگی و ازهمگسیختگی در سازمانها گردیده و ضمن اینکه مقایسه و ارزیابی دو بودجه (قانون سال 1391 و لایحه سال 1392) را دشوار نموده؛ مدیریت و برنامهریزی و نظارت دستگاه مربوط را با مشکل مواجه کرده است.
کاهش 9/47درصدی در کل اعتبار بخش سایر در هزینه عمومی لایحه سال 1392 نسبت به قانون بودجه سال 1391 ناهنجاریهای زیر را در ارقام این بخش در پی داشته است.
در جدول زیر درصد و میزان کاهش اعتبارات برنامه ها و دستگاه های آموزش وپرورش در سال 92 را بخوانید
عنوان اعتبار میزان کاهش
57درصد اعتبار اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
55درصد سازمانهای آموزش و پرورش استانها
41درصد سازمانهای مدارس غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی
41درصد اعتبار کمک به سرویس ایابوذهاب دانشآموزان مناطق روستایی
41درصد اعتبار کمک به صندوق ذخیره فرهنگیان
33درصد اعتبار سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور
33درصد اعتبار سازمان آموزش و پرورش استثنایی
26درصد اعتبار دبیرخانه شورایعالی آموزش و پرورش
21درصد اعتبار یارانه دفترچه، تغذیه رایگان و... دانشآموزان مناطق محروم
15درصد اعتبار نهضت سوادآموزی
15 اعتبار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
همچنین سهم اعتبارات تملک دارایی سرمایهای آموزش و پرورش از کل اعتبارات تملک دارایی سرمایهای دولت در لایحه بودجه سال 1392، 83/0درصد است. در حالی که در قانون بودجه سال 1391 این سهم 21/3درصد بوده است. البته اعتبارات مربوط به تخریب، بازسازی و مقاومسازی مدارس در قانون بودجه سال1391 ذیل اعتبارات تملک دارایی سرمایهای وزارت آموزش و پروش قرار داشت که موجب بال رفتن سهم اعتبار تملک دارایی سرمایهای آموزش و پرورش بوده است.
خبرآنلاین
حالا ببین معلم چه زجری می کشه
اول بین خبردرسته یا نه بعد ببر وبدوز
بعد از اون کدوم یکی ازاین هایی که مقایسه کردند می تونن یه ساعت برن یه کلاس را اداره کنن؟درس پیشکش
البته در بین معلمان هم مثل بقیه اقشار آدم بی سواد وزیرکار در رو هست وکسی منکرش نیس
بیایید همه با هم به دنبال حق عمومی باشیم نه صنفی
مهمترین زیر ساخت تربیت نیروی انسانی است.
درست حرف بزن
20 درصد بوده تا حالا و تفاوت تطبیق سال نود رو هم برداشتن که درنتیجه کمتر از 20 درصد خواهد بود
حقوق هیات علمی دانشگاهها با مدرک فوق لیسانس نزدیک به 1000000 یک میلیون تومن افزایش داشته در حالی که با همان سابقه تو اموزش و پرورش و با 24 ساعت موظفی یعنی 8 ساعت بیشتر از دانشگاه 150000 تومن افزایش داشته .
واقعا جالبه
افزایش هم 25 درصد نه 30 درصد
بستگی داره به چی بگی لیسانس
مدیریت هم فوق لیسانسه
مهندسی برق هم فوق لیسانسه
الهیات هم فوق لیسانسه
قطعا زحماتی که برای گرفتن هرکدوم کشیده میشه با هم فرق میکنه
آخه لیسانس داریم تا لیسانس
اینو خودت درآوردی یا بهت الهام شد؟
و یا می تونستم بچه ام را به دانشگاه آزاد بفرستم و یا براش یک دکون باز کنم تا بعد از این همه تحصیل سرگردان نباشد ...
و این در حالی است که ما صبح و شاممان نیز وقف مدرسه بوده است برنامه ریزی و اجرا و آزمون که ایشان تنها نیمه ی خالی را دیده اند. هر شب فقط یک بسته ورقه ی یک کلاس 35 نفری رو در نظر بگیرید که هر کدوم اگه 5 دقیقه بخواد تقریبا سه ساعت کار بی وقفه در خونه است اگه یک سوال هم بگیرید 2 ساعت هم روش
بقیه ی اوقات هم یه جورایی بیکار نبودیم کلاسهای ضمن خدمت و امتحان و ورقه ی شهریور و می دونید که معلم کتاب هم می خواند بیش و کم
نهایتا من آرزو می کنم روزی بیاد که ما این قدر حقارت نکشیم.و هر چیز در جایی که باید باشد باشد.
1- معلم و کارگر و تکنیسین بازوی رشد اقتصادی و فرهنگی هر کشوری هستند
2- تو کشور ما وقتی از کلمه کارگز استفاده می کنیم منظورمون از یک عمله ساده ساختمون بگیر تا فرد برنامه نویس حرفه ای که بنا به قانون غلط کشور ما توی یه شرکت نرم افزاری با حقوق 500- 600 تومن داره کار تولیدی می کنه می باشه
3- معلم منظور یه فرد با مدرک پنجم ابتدایی قدیم که قبل انقلاب استخدام اموزش و پروش شده تا فردی که دکترای تخصصیشو تو بهترین دانشگاهای دنیا گرفته و الان به عنوان استاد تمام دردانشگاههای کشور مشغول کاره اطلاق میشه
اما خروجی این دو قشر چیه
خودتون قضاوت کنید خروجی اموزش و پرورش و بخش صنعت ما الان تو بهترین حالت هس
اصلا قابل قبول هس ؟
نه
این بخشیش برمیگیرده به سیاست های دولت ها
بخشیش هم برمیگرده به خود افراد
من شخصا معلمی رو می شناسم که با مدرک فوق لیسانس فنی به عنوان دبیر پرورشی هفته ای سه روز در هفته میره مدرسه به قول خودش سرکشی می کنه میاد اخر ماه مفت 600- 700 تومن میزنه جیب
بدون هیچ خروجی مفید برای جامعه
کارگری رو هم دیدم که با مدرک دیپلمش صب تا شب کار می کنه بهتره بگم جون می کنه با ماهی 300- 400 تومن حقوق
این بی نظمی ها و بی قانونی ها و اعمال سیاست های دلبخواهانه باعث میشه قشر کارگر به قشر معلم جامعه و برعکس بدبین بشه
اون عزیری که فرمودن معلما نصف سال رو تعطیل هستن از یه نظر درست گفتن ولی مشکل اصلی اینجا از اون معلم نیس از سیستم غلط اموزشی ماست
امیدوارم نظراتم چاپ بشه
1- آیا یک فرد تاجر و یا مغازه دار که شم اقتصادی بیشتری دارد و یا بیشتر کار می کند و سعی می کند خدمات بهتر ارائه دهد، با کسی که دیگه این شرایط را ندارد یکجور درآمد دارد...مسلما نه...
2- چرا نباید بپذیرید که یک فردی که تحصیل بیشتری داشته و یا زحمت بیشتری کشیده است نتیجه بهتری حاصل گردد. اگر بخواهیم همه را با هم مقایسه کنیم که نمی شود..البته درست این است که تفاوت ها قابل توجیه باشد. مثلا یک استاد دانشگاه تا دکترا گرفته دست کم سی سال دارد و اولین حقوقش را این سن به بعد می گیرد در حالیکه یک فرد دیپلم 10 سال از نظر درآمد جلو است. این هم در نظر بگیرد که اگه همان فرد دیپلم 10 سال قبل 2 میلیون داشته و یک زمین خریده باشده حالا احتمالا 100 میلیون سرمایه دارد...
3- یک معلم و بویژه استاد دانشگاه همیشه در منزل و محل کار مشغول است. من خودم که دکترای کامپیوتر دارم همیشه در حال مطالعه هستم چون علم کامپیوتر مدام در حال تغییر است. ولی نبایستی بیام خودم را با دکترای رشته دیگه مقایسه کنم..مسلما اونهم شرایط و سختی خود را دارد.
4- به نظر شما حقوق یک ماه من اندازه حقوق یک عمل جراحی پزشکی نیست، منصفانه است..بنابراین با هر کسی صحبت کنی فکر می کند حقش دارد ضایع می شود....
5- به نظر من در سیستم کلی کشور ما اشکالات بسیار عمده ای است....و امیدوارم روزی برسد که همگی مطابق یک سیستم درست و بر اساس شایستگی آنها مزایا داشته باشند.
2- اینکه افت تحصیلی در کشور بالا رفته مربوط به برداشتن امتحانات نهایی و تغییر قوانین تک ماده می باشد نه کم کاری معلمین
3- تورم 40درصد افزایش 25درصد پس حقوق معلمین نه تنها افزایش نیافته بلکه نسبت به سال نود ویک 15 درصد ارزشش رااز دست داده یعنی قدرت خرید او کاهش یافته
4- ولی این را بدانید که درذی معلم گچ است که آن را می خورد تا فرزندان این آب وخاک راباسواد کند
5- بهتر است فیش حقوقی یک معلم را با فیش آبدارچی شرک نفت مقایسه کنی تا بدانی در ایران برای یک معلم چقدر ارزش قائل هستند
همینی که به معلم ها میدن هم اضافی ..
خدایی چقدر حرف حق زدید سر کلاس که دنبال حقتون هستید؟
اونایی میگن معلما نصف سال بیکارن و حقوق آنچنانی میگیرن بدانند: اساتید دانشگاه ها نیز نصف سال بیکارند و 4تا5 برابر معلمان حقوق میگیرن و انصافا هر کسی که در دانشگاهای ما درس خونده باشه تایید میکنه که بیشتر این اساتید یک صدم یک معلم اول ابتدایی هم کار نمیکنند
2 معلما حاضرند نصف دیگر سال رو مدرسه برند اما حقوق و مزایای یک کارمند بانک، شهرداری یا شرکت نفت رو بهشون بدن راستی بچه هاتون چی حاضرند کل سال رو مدرسه برند؟
3 کارمند یا کارگر روز کار میکنه و شب استراحت اما یک معلم روز کار میکنه و شب مطالعه و طرح درس و تصحیح اوراق و...
4 خدایی کارمندای امروزی پشت میز نشین چند ساعت مفید کار میکنن و چند ساعت با اینترنت و ... ور میرن
و...........
مردحسابی که پشت دستگاهت نشستی وهمه رو می اندازی به جون هم!! بااینا نمی تونی رای جمع کنی!!!
تفرقه بینداز و .....!!!!؟
اینه که کارگرکشورش هم بدونه اگه معلم دغدغه هزینه های زندگی رو نداشته باشه خدمت بهتری به بچه های کارگره می کنه. تا تحصیلات عالیه داشته باشه ومثل باباش حسرت افزایش حقوق معلما رونخوره!!!!!
در مورد افزایش 25 درصدی حقوق باید گفت که مجلس اکنون ساز مخالف کوک کرده و شاید اصلا پرداخت هم نشود. دیگر این که با توجه به هزینه های بالای زندگی 25 درصد هم مشکلی را درمان نمی کنه. چرا ما باید از کارگر یا کارمند دیگه گله کنیم؟ خدا به آن ها بیش تر بدهد ما بخیل نیستیم! ما آموزگار هستیم هنگامی که از شیره جان خود به دانش آموزانمان می آموزیم چرا باید از اضافه بودن حقوق پدرانشان ناراحت باشیم؟ ما آموزگار هستیم و یادگرفته ایم جلو کسی سر خم نکنیم؟ کدام یک از ما حاضر است جلو رییس خود چاپلوسی کند آن گونه که کارمندان دیگر بله قربان گوب رییس خود هستند. مقام عالی وزارت ما همانند خود ما است ما به ایشان به چشم یک همکار نگاه می کنیم ایا کارمند فلان وزارت خانه یا سازمان یا شرکت می تواند مانند ما با مقام ما فوق خودش رفتار کند؟
ما آموزگار هستیم و اهل دل و فرهنگ و ادب اگه به ما توجه کردند نتیجه آن را جامعه بهتر خواهد دید و گرنه دود آن به چشم همه خواهد رفت اگر چه ما نمی خواهیم کم کاری کنیم ولی ناخواسته به خاطر مشکلات پیش می آید. پس ما نه با کسی مقایسه می شویم و نه مقایسه می کنیم. اساتید دانشگاه نیز مانند ما آموزگار هستند و برای ما بسیار عزیز. مشکل از جای دیگر است همکاران و مردم عزیز!
کشورهای پیشرفته امکانات زیادی را برای معلمانشان فراهم می کنند چون می دانند اگر آموزش و پرورششان پویا باشد و بهترین خروجی را دهدیعنی پیشرفت و پیشبرد مملکتشان
ببیند که چقدر فرق هست بین تفکرات مردمان و مسولین یک کشور پیشرفته و یک کشور جهان سومی .
آنها ریشه ای فکر می کنند و ما سطحی
کشورهای پیشرفته امکانات زیادی را برای معلمانشان فراهم می کنند چون می دانند اگر آموزش و پرورششان پویا باشد و بهترین خروجی را دهدیعنی پیشرفت و پیشبرد مملکتشان
ببیند که چقدر فرق هست بین تفکرات مردمان و مسولین یک کشور پیشرفته و یک کشور جهان سومی .
آنها ریشه ای فکر می کنند و ما سطحی