کد خبر: ۱۹۳۳۰
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۸۴ - ۱۲:۲۰
آيت الله مكارم شيرازي:

ايمان و عمل صالح شرط تحقق وعده حكومت جهاني خداست

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش سایت حوزوی رسا، آيت الله مكارم شيرازي، چهارشنبه در سخنراني خود كه گروه زيادي از طلاب علوم ديني و اقشار مختلف مردم حضور داشتند با اشاره به آيات قرآن عاقبت تمام انسان‌ها را فنا و سقوط دانستند مگر كساني‌كه عمل صالح انجام دهند و گفتند: تمام انسان‌ها دچار سقوط مي‌شوند مگر كساني‌كه داراي دو ركن باشند؛ ايمان و عمل صالح.

ايشان با بيان وعده حكومت جهاني از سوي خداوند فرمودند: خدا وعده حكومت جهاني را به آن گروهي داده است كه داراي ايمان و عمل صالح هستند. نجات از خسران‌ها و عاقبت به خير شدن مشروط به ايمان و عمل صالح است.

استاد دروس خارج حوزه علميه قم افزودند: پيامبر اكرم ـ ص ـ ، بهترين آفريدگان خدا را شيعيان امير مومنان حضرت علي ـ ع ـ معرفي مي‌كنند و اين صفت وظيفه سنگيني را بر عهده شيعيان قرار مي‌دهد. شيعيان بايد مصداق ايمان آورندگان باشند و عملشان صالح باشد.

آيت الله مكارم شيرازي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه امروزه كساني هستند كه هنوز معني اسلام را نفهميده‌اند ياد آور شدند: مگر مي‌شود در يك كشور اسلامي شخصي دويست ميليارد تومان اختلاس كند و رشوه‌اي هم در حدود هجده ميليارد تومان دهد؟ در صدر اسلام هنگامي كه مقداري از پول مسلمانان در منزل كسي بود، وي شب خوابش نمي‌برد تا آن را صاحبش مي‌رساند. اگر باور و ايمان باشد اين حوادث به وجود نمي‌آيد. اين عمل در نتيجه ضعف ايمان است.

ايشان يكي از اهداف نبوت پيامبر گرامي اسلام ـ ص ـ و نزول قرآن را خروج انسان‌ها از تاريكي به روشنايي كه همان عمل صالح است عنوان كردند و اظهار داشتند: در سايه عمل صالح است كه زندگي انسان‌ها با بركت و حكومت‌ها نوراني‌ مي‌شود. بسياري از مسايل مهم در زندگي بشر و سرنوشت او بر محور عمل صالح است.

اين مفسر حوزه علميه قم، ايمان را يك باور دروني نسبت به خدا و معادو نبوت معرفي كردند و توضيح دادند: گفتن شهادتين تنها كافي نيست، ايمان جايش در اعماق دل است. وقتي بذر ايمان درون يك نفر كاشته شد بايد تمام وجودش رنگ و بوي شاخه‌هاي ايمان گيرد.

ايشان اضافه كردند: برخي افراد از يك مأمور دولت مي‌ترسند و خلاف نمي‌كنن.د وقتي هم مأمور باشد عمل خود را انجام مي‌دهند و حتي به اندازه‌ آن مأمور هم براي نظارت و شاهد بودن خدا هم ارزش قائل نيستند.

اين مرجع تقليد عمل صالح را داراي ويژگي نيت پاك ارزيابي كردند و خاطر نشان ساختند: عمل صالح تنها زيارت، دعا، نماز و روزه نيست؛ بلكه هر كس كه كار مفيدي انجام دهد و نيتش براي خدا باشد، عملي صالح انجام داده است هر چند كوچك باشد.

ايشان انجام دادن كارهاي خير همچون اكتشافات، اختراعات و خدمت رساني به مردم را در صورتي كه داراي نيت پاك و خدمت به مردم و رفع مشكلات جامعه باشد را داراي اجر و پاداش عنوان كردند و ادامه دادند: گاهي افراد با عمل خود به دنبال كسب شهرت و ثروت هستند. در اين صورت خداوند در اين دنيا به آنها شهرت و ثروت مي‌دهد و در روز قيامت هيچ طلبي از خداوند ندارند؛ ولي اگر هدفشان رفع مشكلات مردم و خدمت به بشر باشد هر چند عمل آنها كوچك باشد و در هر گروه و قومي كه باشند اجرشان نزد خداوند محفوظ است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین