کد خبر: ۱۹۷۵۹
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۸۴ - ۰۹:۱۵

پشت صحنه جنگ لفظى ايران و بريتانيا

آفتاب‌‌نیوز : در تهران، تظاهرات متعددى در برابر سفارت بريتانيا در حمايت از موضع هسته اى جمهورى اسلامى برگزار شده و مقامات بريتانيايى نيز اخيراً ايران را متهم كرده اند كه به شورشيان جنوب عراق كمك مى كنند و تجهيزات پيشرفته تر در اختيار آنان مى گذارند.نزديك به دو هفته است كه مقام هاى دولت لندن از تونى بلر نخست وزير تا جك استراو وزير خارجه و در ادامه بعضى از رسانه هاى بريتانيا ايران را متهم مى كنند.

داستان از اينجا شروع شد كه اوايل مهر ماه امسال تونى بلر نخست وزير بريتانيا به ايران هشدار داد كه «اطلاعاتى» در دست است كه اين كشور را به حملات اخير عليه نيروهاى بريتانيايى در عراق مرتبط مى كند.وى گفته بود كه شواهد نشان مى دهد كه يا ايران و يا گروه تحت حمايت آن حزب الله لبنان در اين حملات دست داشته اند هرچند كه «ما نمى توانيم از اين موضوع مطمئن باشيم». وى به ايران هشدار داد كه «هيچ توجيهى» براى مداخله در عراق وجود ندارد. تونى بلر كه در نشست خبرى مشتركى با جلال طالبانى رئيس جمهور عراق در لندن سخن مى گفت، در عين اينكه بر نبود دليلى براى اثبات اتهامات خود عليه ايران اذعان داشت، نسبت به احتمال نقش داشتن ايران در حمله به نظاميان بريتانيايى در جنوب عراق ابراز نگرانى كرد و اين نكته را نيز مطرح ساخت كه ايران به دليل موضع بريتانيا در قبال برنامه هسته اى اش، ممكن است دست به اقداماتى براى مرعوب ساختن بريتانيا بزند. او خطاب به ايران اعلام كرد كه دولتش در مسير مطرح ساختن نكات لازم و بجا در قبال التزام ايران به عدم دستيابى به سلاح هسته اى به هيچ وجه مرعوب نخواهد شد و در مورد حضور نظامى كشورش در عراق نيز گفت: «مى خواهم اين نكته را كه قبلاً هم به دولت ايران تصريح شده، كاملاً روشن كنم كه نيروهاى بريتانيايى در عراق براساس اختياراتى كه سازمان ملل متحد به آنها داده است در عراق حضور دارند و ما با پشتيبانى دولت عراق كه از حمايت سازمان ملل برخوردار است در اين كشور حضور داريم، هيچ توجيهى براى ايران يا هر كشور ديگرى وجود ندارد كه بخواهند در عراق دخالت كنند.»

هشدار بلر پس از سخنان سفير بريتانيا در عراق عنوان شد. اين مقام چند روز پيش از ديدار رئيس جمهور عراق از لندن ايران را متهم كرد كه در حمله به سربازان بريتانيايى دست داشته است. تونى بلر پس از آن اذعان كرد كه دلايل و مدارك قاطعى براى اثبات اين اتهامات وجود ندارد اما دست كم در اين مورد اطمينان دارد كه تسليحات به كار برده شده عليه نظاميان بريتانيايى در عراق يا از طريق حزب الله لبنان فراهم آمده يا از طريق ايران اما نمى تواند اتهامات خود را صراحتاً متوجه يكى از اين دو طرف كند. به فاصله چند ساعت پس از ادعا هاى بلر سخنگوى وزارت امور خارجه ايران با رد اتهامات نخست وزير بريتانيا عليه تهران گفت تهران هيچ انگيزه اى براى دخالت در امور داخلى عراق ندارد و يك عراق باثبات و امن در خدمت منافع ايران و منطقه است.

سخنگوى وزارت امور خارجه ايران گفته بود حضور نيروهاى خارجى از جمله بريتانيا عامل اصلى اغتشاش و ناامنى در اين كشور است و بلر براى سرپوش گذاشتن بر ناتوانى نيروهايش در ايجاد امنيت در عراق براى انحراف افكار عمومى از اين موضوع، انگشت اتهام را به سوى ديگران نشانه رفته است. به گفته وى اين قبيل اتهامات بى اساس كه بدون مدرك و ادله ايراد مى شود، بيش از پيش موجب رسوايى بريتانيايى ها مى شود. به اين ترتيب جنگ لفظى تازه اى ميان تهران و لندن آغاز شد. از همان ابتدا هم معلوم بود آتشى كه پادشاهى متحده روشن كرده است به اين زودى ها سر خاموش شدن ندارد. يك هفته اى گفته هاى تونى بلر گذشت تا اين بار جك استراو ميدان دار شد. وزير خارجه بريتانيا مدعى شد كه ايران به صورت غيرمستقيم در كشته شدن سربازان انگليسى در عراق مسئول است. جك استراو چهارشنبه شب در برنامه خبرى تحليلى نيوز نايت بى بى سى ادعاهايى را مبنى بر دخالت ايران در امور عراق مطرح كرد. استراو در اين برنامه تلويزيونى در پاسخ به اين كه آيا او ايران را مسئول كشته شدن سربازان بريتانيايى در عراق مى داند، گفت نه به طور مستقيم.

استراو به بى بى سى گفته بود كه از طرف ديگر فكر مى كنيم ممكن است برخى عناصر رژيم ايران در طراحى اين حملات نقش داشته اند هرچند كه در اين مورد اطمينان كامل نداريم. وزير امور خارجه بريتانيا در ادامه اظهار داشته بود ما موضع خودمان را ضمن ارائه استدلال هاى قوى به ايرانى ها اطلاع داده ايم و بديهى است كه نيروهاى بريتانيايى حق دفاع از خودشان را دارند و اين كار را خواهند كرد. استراو در پاسخ به سئوالى درباره اقدامات عملى ارتش كشورش در اين خصوص گفت كه در مورد واكنش ارتش بريتانيا در اين مورد البته به شرطى كه مدارك كاملاً مستدل و روشن در مورد دخالت ايران وجود داشته باشد، فرماندهان ارتش براساس قوانين بين المللى تصميم لازم را اتخاذ خواهند كرد. «من درباره تاكتيك هايى كه ارتش بريتانيا استفاده خواهد كرد، حاضر به حدس و گمان نيستم و فكر مى كنم اعلام علنى تاكتيك هايى كه ما ممكن است از آن استفاده كنيم به نفع امنيت سربازان ما در مرحله فعلى نيست.»

سخنگوى وزارت خارجه ايران فردا صبح ساعاتى پس از مصاحبه استراو با بى بى سى پاسخ وى را داد. «دولت انگليس بدون ارائه هرگونه مدرك و سندى براى سرپوش گذاشتن بر ناكامى خود و فضاحت دو نيروى نظامى دستگيرشده اش در جنوب عراق از ديگران انتقاد مى كند. دولت انگليس مسئول بحران در عراق است و در ناآرامى هاى جنوب ايران نيز دخالت داشته كه در وقت خود با آن برخورد شده و دولت انگليس را از ادامه آن بر حذر داشته ايم.»تهران مى گويد كه لندن در ناآرامى هاى جنوب كشور دست دارد.

محمود احمدى نژاد رئيس جمهور ايران در جلسه هيات دولت، حضور نيرو هاى بريتانيايى در جنوب عراق و در مناطق مرزى ايران را عامل ناامنى براى مردم عراق و ايران دانست و گفت «ما به نيرو هاى انگليسى در ارتكاب اقدامات تروريستى به شدت مشكوك هستيم.»پيشتر، مصطفى پور محمدى، وزير كشور، گفته بود اين بمب گذارى ها «ادامه ناامنى هايى است كه از آن سوى مرزها مى آيند» و محمد حجازى، فرمانده بسيج، مشخصاً بريتانيا را در اين اقدام دخيل دانسته بود.

اينك روابط تهران و لندن رو به سردى گذاشته است. تنش ها در مناسبات ايران و بريتانيا در حالى بالا گرفته است كه كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا در لندن با تونى بلر نخست وزير بريتانيا درباره راه هاى مناسب برخورد با برنامه اتمى ايران در فضايى دوستانه و صميمى كه در اقامتگاه شخصى بلر انجام شد گفت وگو كرد.سخنگوى نخست وزيرى بريتانيا اعلام كرده بلر و رايس درباره دغدغه مشتركشان درباره لزوم پايبندى ايران به تعهدات بين المللى اش بحث كردند.رايس در مهمانى يك روزه اش در بريتانيا، ادعاهاى لندن درباره دخالت در امور عراق را تكرار كرده و در اين مورد گفت: «من دلايلى دارم كه نشان مى دهد بريتانيايى ها در اين مورد درست مى گويند. من در اين مورد به حرف بريتانيا اعتماد دارم زيرا نيروهاى اين كشور در جنوب عراق فعال هستند و با اوضاع منطقه آشنايى دارند. ايرانى ها بايد از اين حمايت خود دست بردارند و «همسايگان خوبى» براى عراق شوند.»

اما سفير ايران در لندن بر اين موضوع تاكيد كرده كه كشورش حامى توسل به خشونت عليه نيروهاى بريتانيا در عراق نيست. محمد حسين عادلى در گفت وگو با بى بى سى همچنين اين موضوع را تكذيب كرد كه ايران به عنوان واكنش به انتقاداتى كه نسبت به برنامه هسته اى اين كشور صورت مى گيرد، در عراق ايجاد مشكل كند.قرار است جك استراو وزير خارجه بريتانيا در پاسخ به سفر اين هفته رايس براى ديدار از واشينگتن هفته آينده به ايالات متحده سفر كند به اين ترتيب بايد منتظر وحدت نظر بيش از پيش لندن و واشينگتن درباره مسائل جهانى ازجمله ايران بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین