کد خبر: ۱۹۸۴۴۰
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۳

7 درصد زندانیان کرمان زن هستند

مدیرکل زندان‌های استان کرمان گفت: هفت درصد زندانیان استان کرمان را زنان تشکیل می‌دهند که این آمار را آمار خوبی نمی‌بینم.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی ولی‌نیا صبح امروز در نشست مدیران دستگاه‌های وابسته به قوه قضاییه استان کرمان با خبرنگاران اظهار داشت: زندان در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تحت هدایت‌های قوه قضاییه با هدف اجرای مجازات حبس اصلاح و تربیت مجرمان و تامین خسارت وارده به زیان دیده و جامعه ایجاد شده و تمام سعی ما بر این است که از مبانی اسلامی برای اصلاح زندانیان استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: ما در زندان‌ها علاوه بر اینکه کارمان امنیتی است، به دنبال اصلاح امور هم هستیم و اگر مجرم یا متخلفی بازداشت می‌شود، برای اصلاح امور و برای این است که جامعه امن باشد، کسی که هنجارشکنی می‌کند باید در جایی مثل زندان نگه داشته شود، اما رسالت ما بعد از امنیت، کار اصلاحی و تربیتی است.

مدیرکل زندان‌های استان کرمان عنوان کرد: سازمان زندان‌ها وظیفه‌اش اقدامات تأمینی و تربیتی بوده، زیرا وجه تمایز زندان در نظام جمهوری اسلامی با سایر کشورها همین بحث تربیتی است.

ولی‌نیا ابراز داشت: از نظر ما زندانی فردی رها شده نیست، بلکه کسی که جرمی را مرتکب شده هم عضوی از این نظام بوده و باید به جامعه و به یک زندگی سالم برگردانده شود و در دوران حبس باید بازسازی جسمی و روحی و فکری شود تا بتواند برای جامعه خود فردی مفید باشد.

وی تصریح کرد: اداره کل زندان‌های استان کرمان در کنار اقدامات امنیتی در زندان به مسائل فرهنگی و مذهبی توجه ویژه‌ای دارد و 54 روحانی در زندان‌های ما مشغول فعالیت هستند و نماز جماعت در دو وعده برگزار می‌شود.

این مسئول عنوان کرد: 55 مربی در حوزه‌های مختلف زندان‌های استان کرمان کار می‌کنند و مدیرکل زندان‌های استان کرمان به عضویت شورای فرهنگ عمومی درآمده است و نماز و قرآن در زندان در رأس امور فرهنگی قرار دارد.

ولی‌نیا بیان داشت: زندانیان تعداد قابل توجهی در زندان‌های استان کرمان داریم که نماز شب می‌خوانند و یا یکی از زندانیان در تمام روزها روضه است و این مددجویان افرادی هستند که خواسته یا ناخواسته زندانی شده است و بارها گفته‌ام شاید اگر من هم در شرایط این افراد قرار می‌گرفتم، دست به خلاف می‌زدم و نمی‌توان این افراد را طرد کرد.

وی افزود: زندانی بی‌سواد باید تا مقطع عالی دانشگاهی درس بخواند و ما در بین زندانیان دانشجویانی حتی در رشته حقوق داریم و فضا و امکانات برای ادامه تحصیل فراهم است.

مدیرکل زندان‌های استان کرمان انجام کار فرهنگی در زندان را حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: دستگاه‌های فرهنگی باید وارد زندان‌ها شوند و کار فرهنگی انجام دهند.

ولی‌نیا تصریح کرد: اعتقاد دارم در بحث تربیتی و اصلاحی هر چقدر که هزینه شود، سرمایه مطلوبی است و ضرر نکرده‌ایم.

وی ابراز داشت: در بخش فرهنگی و در حوزه‌های مذهبی، آموزشی، هنری و ورزشی فعالیت‌های خوبی از سوی اداره کل زندان‌های استان کرمان صورت گرفته که از جمله مهمترین آن می‌توان به انعقاد تفاهمنامه با 12 نهاد فرهنگی استان کرمان اشاره کرد که عضو شورای فرهنگ عمومی هستند.

ولی نیا با اشاره به اینکه اداره کل زندان‌های استان کرمان به امر اشتغال و حرفه‌آموزی هم توجه زیادی دارد، عنوان کرد: این اداره کل در یک سال گذشته با ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و صنایع دستی در 65 رشته شرایط را فراهم آورده تا تعداد 8 هزار و 86 نفر از مددجویان در این دوره‌ها آموزش ببینند که از این تعداد 5 هزار و 500 نفر از آنها موفق به اخذ گواهینامه پایان دوره آموزشی شده‌اند.

مدیرکل زندان‌های استان کرمان ابراز داشت: اردوگاه موادمخدر کرمان در کبوترخان در حال احداث است و تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و 5 هزار زندانی مواد مخدر به این اردوگاه منتقل می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه زندانی سیاسی در استان کرمان نداریم، افزود: هر زندانی روزانه 50 هزار تومان هزینه دارد.

این مسئول تصریح کرد: آمار زندانیان هر تعداد که باشد، خوب نیست و هفت درصد از زندانیان استان کرمان را نسوان تشکیل می‌دهند که این آمار را آمار خوبی نمی‌بینم.

ولی‌نیا موادمخدر را مادر تمام جرائم خواند و گفت: بیشترین جرمی که در سطح کشور و استان کرمان روی می‌دهد در زمینه موادمخدر است و موادمخدر یک تهدید برای نظام است، زیرا قشر جوان را از ما می‌گیرد و جرم سرقت در رده دوم قرار دارد.

وی اذعان داشت: مددجویان پس از آزادی از زندان با حمایت مرکز مراقبت بعد از خروج می‌توانند با دریافت تسهیلات وام تا سقف 15 میلیون تومان نسبت به راه‌اندازی کسب و کار آبرومندانه اقدام کنند و این مسئله در جلوگیری از بازگشت مجدد آنها به زندان نقش زیادی دارد.

به گزارش فارس،ولی‌نیا بیان داشت: در بخش مرکز مراقبت بعد از خروج استان کرمان که حمایت و هدایت زندانیان آزاد شده را پس از آزادی دنبال می‌کند با توسعه اقدامات حمایتی و فعالیت‌های نظیر آموزش خدمات مشاوره‌ای و روان درمانی، ارائه تسهیلات بانکی و تقویت فرصت‌های شغلی به عنوان یک اهرم بسیار اثربخش در عدم بازگشت مجدد زندانی ایفای نقش می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین