پسیانی در ابتدای برنامه گفت: «دلیل اینکه بیشتر بازیگرانی که در سینما سعی میکنند نقشهای مشابه بازی نکنند این است که تعداد کارهای که قبول نمیکنند بیشتر است و این موضوع قابل افتخار است. طی کردن این مسیر، سخت اما ممکن است. من هم در طی دوران بازیگری در مورد این موضوع لغزش داشتهام، اما سعی میکنم با دقت انتخاب کنم و اگر انتخابها درست اتفاق بیفتد سرانجام خوبی خواهد داشت.»
او ادامه داد: «اکثر فیلمنامهها بیشترحالت زمینهسازی دارد و خیلی به جزئیات وارد نمیشود، هر چند برخی از فیلمنامهها استثنا هستند و این مربع طلایی کارگردان، بازیگر، فیلمنامه، تدوینگر عنصر بسیار مهمی در ساخت فیلم است. معتقدم بسیاری از تدوینگرها بازیهای خوبی در فیلم ایجاد میکنند.»
پسیانی در پاسخ به این پرسش که بازیگری طی سالهای 60 تا 80 چه روندی داشته، گفت: «ما دچار بحران اساسی در بازیگری هستیم. در دهه 60 و نیمههای دهه 70 و 80 سعی شد آموزشی در زمینه بازیگری اتفاق بیفتد. با باز شدن مدارس بازیگری این مقوله جدیتر گرفته شد و بحث بازیگردانی و حضور کارگردانهایی که به مقوله بازیگری جدی نگاه میکردند، اتفاقات خوبی به همراه داشت، اما بحران زمانی شکل گرفت که با تولید انبوه سریالهای تلویزیونی نیاز به جذب بازیگر بیشتر شد و بسیاری از بازیگران بدون داشتن آموزش در این زمینه وارد این عرصه شدند. این بحران به سینما هم کشیده شد و متاسفانه در این سالها یک نوع سهل انگاری و تنبلی در این زمینه به وجود آورد.»
بازیگر فیلم سینمایی «آب و آتش» ادامه داد: «همه اینها باعث نمیشود اگر بازیگری یا فیلمنامه در سینما و تلویزیون ما دچار بحران شده بگوییم بازیگر یا فیلمنامهنویس خوب نداریم.»
پسیانی در پاسخ به این پرسش محمود گبرلو مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا بسیاری از کارگردانها برای انتخاب نقشها به سراغ آشنایان خود میروند و آیا این موضوع دلیل افت کیفی بازیگری در سینما و تلویزیون نیست، گفت: «این انتقاد در انتخاب بازیگر وجود دارد، اما کسانی که انتخاب بازیگر میکنند، ممکن است به دلیل نبود بازیگر خوب مجبور به انتخاب آشنایان و نزدیکان خود شوند که از توانایی آنها باخبرند. این نشانه پارتیبازی نیست و شاید بیشتر کمبود وقت دلیل این اتفاق است.»
او ادامه داد: «در سینمای جهان ما تشکلهایی برای انتخاب بازیگر برای فیلمهای سینمایی داریم. متاسفانه ما در ایران فاقد این موسسات یا بنگاهها هستیم و اغلب بازیگران ما بعد از بازی کردن در یک فیلم به خودشان اجازه میدهند در مورد سینما و بحث بازیگری اظهار نظر کنند. یقین دارم هر بازیگری که فکرمیکند همه چیز را در مورد این حرفه یاد گرفته است قطعا کارمند سینما است، اما بازیگر حرفهای با انتقاداتی که با آن روبرو میشود به سمت جلو حرکت میکند.»
او در مورد آموزش بازیگری در آموزشگاههای سینمایی گفت: «من نمیخواهم خیلی وارد این بحث شوم. سیستم آموزش هنری ما خیلی پخته نیست و خودش را اصلاح نکرده و سالهای سال است که راهش را به همین منوال ادامه میدهد. پویایی در جریان آمورشگاههای ما کم اتفاق میافتد. این موضوع خیلی ربطی به افراد یا اساتیدی ندارد که در این آموزشگاهها تدریس میکنند. سیستم آموزشی ما کند شده و افرادی که صلاحیت دارند متاسفانه قادر نیستند دراین سیستم کار کنند.»
او در مورد همکاریش با ابراهیم حاتمیکیا نیز گفت: «در این سالها فرصتی پیش نیامد تا دوباره با حاتمیکیا کار کنم. او از ان دسته کارگردانهایی است که بحث بازیگری برایش بسیار جدی است و آن را خوب میشناسد و علت اینکه در کارهایش از بازیگردان استفاده میکند هم همین موضوع است. متاسفانه برخی کارگردانها فکر میکنند که اگر کسی را به عنوان مشاور بازیگری در کنارشان داشته باشند نشانه ضعفشان است.»
پسیانی به همکاریش با تهیمنه میلانی اشاره کرد و گفت: «در اولین فیلمی که با خانم میلانی کار کردم در مورد فیلمنامه بحث کردیم و با توافقی که در مورد فیلمنامه بصورت مشترک انجام دادیم همکاری ما شکل گرفت که همکاری بسیار خوبی بود. من با خانم میلانی راحتم و خوشبختانه نقش مردها در فیلمهای خانم میلانی به گونهای ترسیم میشود که میتوان بازی متفاوتی داشت. این توافق بین ما بود که من نقش منفی را خیلی منفی بازی نکنم و با این نگرش تصور هر دوی ما این بود که شخصیت چندبعدی شود.»
او ادامه داد: «سعی میکنم که انتخابهای خوبی داشته باشم و خوشبختانه کارهای بد در کارنامه من کمتر است.»
بازیگر سریال «زیر تیغ» در مورد همکاریش با بهروز افخمی نیز گفت: «بهروز افخمی کارگردان خوبی است و تکلیف بازیگر با او روشن است. به نظر من شانس بزرگی برای هر بازیگری است که بتواند با او کار کند. او همیشه آنچنان غیر مستقیم به یک موضوع اشاره میکند که فکر میکنید به حاشیه میپردازد، در صورتی که درست به اصل مطلب توجه دارد.»
پسیانی در پاسخ به این پرسش که کتابهای مرجع بازیگری تا چه حد به کسانی که قصد وارد شدن به عرصه بازیگری را دارند کمک میکند، گفت: «کتاب بازیگری اساسا اگر پشتوانه تجربه بازیگری همراهش نباشد میتواند گمراه کننده باشد، چون نوع برداشت هر کس از آن متفاوت است. کسی که تا به حال بازی نکرده با کسی که در این عرصه کار کرده و کتابهای بازیگری را میخواند متفاوت است. من بیشتربه رمان علاقه دارم تا کتابهای مرجع بازیگری.»
او در مورد فعالیتیش در عرصه تئاتر گفت: «تئاتر هیچوقت در زندگی من قطع نشده است. حتی در یک سال هفت یا هشت نمایش پیشنهادی من پذیرفته نشد، اما در نهایت توانستم یکی از نمایشهایم را روی صحنه برم. من یگ گروه منجسم داشته و دارم و همین موضوع باعث میشود ما همیشه آماده باشیم. کار در سینما و تئاتر مکمل همدیگر است و من این دو را از هم جدا نمیبینم. تلویزیون هم به نوعی مثل سینما است و هر دو عرصه تصویر هستند.»
به گزارش خبرآنلاین،پسیانی که سریال «مادرانه» را برای پخش در ایام ماه مبارک رمضان در نوبت پخش دارد در پایان گفت: «در مورد این سریال صحبت نمیکنم تا تماشاگر با آن نابتر برخورد کند. این سریال اولین تجربه من به جواد افشار در مقام کارگردان و چندمین همکاری با سعید نعمت الله است.»