کد خبر: ۲۰۰۲۹۲
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۰

عضوکمیسیون امنیت ملی:نام برخی نمایندگان و شخصیت‌های متنفذ درپرونده اهانت به لاریجانی در قم وجوددارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شرق در گفت و گویی با مهدی دواتگری عضو کمیسیون امنیت ملی نوشت:

گزارش حمله به سخنرانی مجلس در کمیسیون امنیت به زودی قرائت می‌شود، می‏توان امیدوار بود که چکیده گزارش در صحن علنی هم خوانده شود؟

این را باید هیات‌رییسه و شخص آقای لاریجانی تصمیم بگیرند و البته مشورت کمیسیون امنیت نیز تاثیرگذار است.

  نظر شخص خودتان درباره ضرورت گزارش‌دهی به افکار عمومی چیست؟

معتقدم چکیده گزارش باید به سمع و نظر مردم برسد، حادثه قم، چیزی نیست که به این سادگی‏ها از یاد و خاطر شهروندان برود، هزاران رسانه غربی به جای آنکه شکوه حضور شهروندان در مراسم 22 بهمن را گزارش دهند، بر این ماجرا تمرکز کردند و آبروی کشور در خطر افتاد. نمی‌شود به سادگی از کنار ماجرا گذشت، مردم می‌خواهند بدانند چه افراد و گروه‌هایی پشت ماجرا بوده‏اند و این حق طبیعی‏شان است.

  شما سال‌ها قاضی پرونده‌های مختلف بوده‏اید، پیگیری و تدوین گزارش قم چه تجربه‏ تازه‏ای برای شخص شما داشت؟

تجربه تلخی بود، اینکه گروهی خودسر خودشان با اجتهاد اقدامی انجام دهند که تا این حد سخیف و ناچیز باشد.

  به هر شکل اسم خیلی از متنفذان در حادثه قم وجود دارد. سخنگوی کمیسیون امنیت اعلام کرده بود که در میان دستگیرشده‌ها اسامی شاگردان آیت‌الله مصباح‌یزدی در موسسه امام‌خمینی(ره) به چشم می‌خورد.

تمام اسامی مشخص است و غیرقابل انکار. حتی در پرونده هم نام برخی نمایندگان آمده و هم برخی از شخصیت‌های متنفذ. اما این دلیل نمی‌شود و مصونیتی برای افراد به وجود نمی‏آورد. اینکه برخی بخواهند در لوای هر پوشش و لباسی کارهایی خلاف شأن و جایگاهشان انجام دهند. آنهایی که ماجرای قم را مدیریت کردند، بزرگ‌ترین خیانت را تحت لوای اسلام به کشور روا داشتند.

  شما معتقدید که حادثه قم سازماندهی‌شده بوده؟

تمام برگه‌های قطور حادثه قم در تایید همین ماجراست.

  و به عنوان یک قاضی پیشکسوت بفرمایید که پیش‌بینی‌تان از صدور احکام قضایی برای خاطیان پرونده قم چیست؟

باید پرونده نهایی شود و ببینیم که دستگاه قضا بر اساس مستندات ما برای اشخاص چه تنبیهی را در نظر می‌گیرد، احکام می‌تواند از صدور جریمه باشد تا شلاق و پرداخت وجوه نقدی یا انفصال از خدمت.

  آیا برای نمایندگان مصونیتی در برابر اجرای قانون وجود دارد؟

با نمایندگانی که نامشان در پرونده حادثه قم درج شده نیز حسب قانون برخورد خواهد شد و تبعیضی در کار نیست. البته حکم نهایی منوط به رای دستگاه قضاست و نمی‌شود زودهنگام نظر داد.

  فکر می‌کنید هیات‌رییسه و شخص آقای لاریجانی با قرائت گزارش در صحن علنی موافقت کنند؟

به هر حال مردم محرم اسرارند و بهتر است که در جریان جزییات مسایل قرار گیرند.

  تدوین این پرونده می‌تواند آغازی برای کنترل رفتار نیروهای خودسر باشد؟

تمام آنچه در قالب مستندات در این پرونده آمده نشان از برخی سازماندهی‏ها در بروز حادثه قم دارد، حالا طبق همین مستندات با ریشه‌های آن برخورد خواهد شد، ریشه‌ها که بخشکد دیگر جوانه‌های آن نیز از بین می‌رود، این پرونده به نوعی در طول تاریخ مجلس بی‌نظیر بود. از این جهت که بسیاری از نیروهای تندرو را فصل‏الخطاب خود قرار داد و کمترین ملاحظه‏ای در تدوین آن صورت نگرفت.

  پیگیری پرونده در دستگاه قضایی در چه مرحله‏ای است؟

ما پرونده را به دستگاه‌های کلیدی نظام تحویل داده‏ایم، باید دید که آنها چه رای و حکمی دارند. از پیگیری پرونده در دستگاه قضایی اطلاعی ندارم. در مواردی که برخی رفتارها قابل اصلاح نباشد، برخورد قضایی لازم است. این برخوردها با نیروهای خودسر که ماجرای قم را سازماندهی کردند برای تامین و حفظ امنیت ملی کشور است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین