کد خبر: ۲۰۲۹۴
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۸۴ - ۱۸:۴۹

عافیت طلبی بشار اسد

آفتاب‌‌نیوز : چرخش در مواضع بشاراسد در مقطعی صورت می گیرد که در پی انتشار بخشی از گزارش« مهلیس» آلمانی درباره ترور رفیق حریری نخست وزیر پیشین لبنان افکار عمومی در این کشور و حتی منطقه علیه مقامات سیاسی و امنیتی سوریه تحریک شده و از نقش دمشق در حادثه آفرینی در لبنان پرده برداشته می شود. در این راستا بلافاصله بشار اسد دست به واکنش زده و مواضعی بی طرفانه نسبت به تهران اتخاذ کرده و می گوید: بین سوریه و ایران هیچ توافقی در زمینه ائتلاف های استراتژیک و یا مشابه آن وجود ندارد. 

آنچه از جانب رئیس جمهوری جوان سوریه اعلام شد در حقیقت اقدامی برای ایجاد ذهنیت مثبت درباره این کشور است تا به اسراییل و امریکا نشان داده شود که دمشق کاری به کار ایران نداشته و خود را متحد و دوست تهران نمی داند. به همین دلیل در دو پیام به دبیر کل و رئیس شورایی امنیت سازمان ملل خواستار صلح با اسراییل و از سرگیری مذاکره با این رژیم می شود. 

خودکشی و یا مرگ غازی کنعان وزیر کشور سوریه که هفته قبل صورت گرفت این واقعیت را آشکار ساخت که این کشور می خواهد به هر نوع ممکن گزارش مهلیس را درباره رفیق حریری تحت الشعاع قرار دهد. حال نیز بشار اسد با تبری جستن از ایران درصدد دلجویی از اسراییل و غرب بر آمده و می خواهد به این ترتیب خود را از زیر بار فشارها و حملات فزاینده واشنگتن وتل آویو بیرون بکشد در حالی که ماهیت رژیم بعث در سوریه و عملکرد آن به هیچ کس پوشیده نبوده و بشار اسد نمی تواند امیدورا باشد که می تواند با اتخاذ چنین شیوه هایی غرب را با خود همراه سازد. 

مصاحبه رئیس جمهوری جوان سوریه با هفته نامه دی سایت پیش از این که به نفع دمشق باشد سستی و عدم اعتماد به آنها را آشکار می سازد که این افراد چه آسان با یک فشار همه چیز و همه کس را فدا می کنند. این مصاحبه پاسخی به کسانی است که در تهران نشسته و سنگ دمشق رابه سینه می زنند و از سوریه به عنوان تنها متحد استراتژیک ایران نام می برند. ولی جالب توجه است که رئیس جمهوری سوریه صراحتا و به صورتی شفاف هرگونه ائتلاف و یا اتحاد استراتژیک با ایران را نفی کرده و مدعی می شود که چنین توافقی میان تهران و دمشق وجود ندارد. 

سوریه از کشورهایی است که به ایران چشم کشوری برای بهره برداری نگاه کرده و همواره در تلاش بوده منافعی از این کشور بدست بیاورد. نگاهی به روابط دو کشور از سال 1980 تاکنون افشاگر حقایق بسیاری است که بیش از همه بر سوء استفاده و عافیت طلبی دمشق از تهران صحه می گذارد و این سخنان نیز دلیل قاطعی بر فرصت طلبی سوریه است.
حال باید از کسانی که مدعی ارتباط و دوستی استراتژیک میان تهران و دمشق هستند پرسید این چه اتحاد و دوستی است که یک طرفه بوده و طرف مقابل تمایلی به تایید و یا اعلام آن ندارد؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین