کد خبر: ۲۰۳۳۷۰
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۱

فرافكنی وزیر اقتصاد درخصوص مصوبه 74 هزار میلیاردی

مصوبه 74 هزار میلیاردی دردسرساز كه به نوعی دولت را طلب‌كار كرده است همچنان حاشیه‌ساز است. در تازه‌ترین واكنش‌ها هم وزیر اقتصاد آنطور كه خود می‌گوید به شبهات این مصوبه پاسخ داده است.نكته اما اینجاست كه شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد بار دیگر به جای پذیرش خطاهای دولت آنرا به گردن دولت و گزارشات اشتباهی كه به نمایندگان داده‌اند انداخته است. او چنین واكنشی را در دیگر مسائل، از قبیل نوسانات ارزی و افزایش نرخ تورم از خود نشان داده بود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مصوبه 74 هزار میلیاردی دردسرساز كه به نوعی دولت را طلب‌كار كرده است همچنان حاشیه‌ساز است. در تازه‌ترین واكنش‌ها هم وزیر اقتصاد آنطور كه خود می‌گوید به شبهات این مصوبه پاسخ داده است. نكته اما اینجاست كه شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد بار دیگر به جای پذیرش خطاهای دولت آنرا به گردن دولت و گزارشات اشتباهی كه به نمایندگان داده‌اند انداخته است. او چنین واكنشی را در دیگر مسائل، از قبیل نوسانات ارزی و افزایش نرخ تورم از خود نشان داده بود.

او در خصوص ایراد شورای نگهبان به مصوبه مجلس در زمینه اصلاحیه بند (ب) ماده 26 قانون پولی بانکی و قبل از آن ایرادات اعضای مرتبط دولت به طرح نمایندگان مجلس هم توضیحاتی ارائه کرده‌است. او در سخنان خود به هیچ عنوان چنین مصوبه‌ای را غیرقانونی نمی‌داند. این در حالی‌است كه روز گذشته نمایندگان مجلس از جمله احمد توكلی هم به این مصوبه 74 هزار میلیاردی واكنش نشان داده و درخصوص آن گزارشی به مردم ارائه كرد.

به هر روی شمس‌الدین حسینی گفته: «منشاء ایراد به مصوبه مجمع بانک مرکزی واحد بوده است یعنی همان گروهی که به دیوان عدالت اداری شکایت کرده اند پیشقدم برای تهیه طرح اصلاحیه بند «ب» ماده 26 قانون پولی بانکی شده اند. چرا که خودشان هم در اثبات شبهاتی که وارد می کردند تردید داشتند و اصلا انگیزه اصلاح قانون هم به نظرم همین تردیدشان بوده است.»

او همچنین درخصوص شبهاتی كه به این مصوبه وارد است گفته: «شبهات متفاوت بود. ابتدا اینگونه می پنداشتند كه مجمع بانک مرکزی با این اقدام سبب افزایش پایه پولی و نقدینگی می شود، خوب خیلی روشن بود که چنین برداشتی کاملا اشتباه است و اساسا تصمیم مجمع بانک مرکزی هیچ اثری در افزایش نقدینگی نداشت، لذا در ادامه اقدامات و تحلیل هایشان از این امر گذشتند و حتی ملاحظه کردید که برخی کارشناسان مستقل و حتی منتقد دولت این کار مجمع بانک مرکزی را صحیح اعلام کردند.»

نكته اینجاست كه شمس‌الدین حسینی به نوعی رفتاری گروكشانه در پیش گرفته و در این خصوص گفته: « جالب است بدانید این اشخاص همان گروه هایی هستند که محاسبات سال 80 و 81 را انجام داده اند. چگونه، شیوه و نتیجه محاسبات آنها برای سال 1381 هنگامی که دولت 1200 میلیارد تومان بدهکار شد غلط نبود و حالا که دولت طلبکار شده است روش و محاسبه آنها غلط است؟ جالب است بدانید در قانون بودجه 1380 فکر می کنم بند 29 آن باشد تصریح شده است که یکسان سازی ارز نباید منجر به ایجاد بدهی برای دولت بشود ولی ملاحظه می کنید که اتفاقا دولت برخلاف قانون بودجه در سال 81 بدهکار شده است.»

به گزارش شفاف،او در نهایت این مصوبه را قانونی تعبیر كرده و گفته: «ما در مصوبه مجمع بانک مرکزی دولت را به عنوان یک کل دیدیم به عبارتی از تعریف عام دولت استفاده کردیم، منطق بحثمان هم روشن است هیچ حکم و صراحت قانونی وجود ندارد که دولت را منحصر به وزارتخانه ها و موسسات دولتی کند و شرکت های دولتی را دولت تلقی نکند ممکن است در قوانین در جاهایی ما احکام خاص برای شرکت های دولتی داشته باشیم اما هر کجا که سکوت باشد و دولت یا دستگاه اجرایی مخاطب قرار گرفته باشد شرکت دولتی هم مشمول می شود کافی است تعریف دستگاه اجرایی را در قانون خدمات کشوری ملاحظه کنید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین