کد خبر: ۲۰۵۵۳۱
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۹
فلز آبدیده در کوران مدیریت سه دهه ای

تجربه فرصت است یا تهدید؟!

یک مدیر در سطوح عالیه نیازمند فعالیت میدانی آنچنانی نیست و اهمیت جایگاه و کارایی اش به این نکته باز می گردد که وی بتواند حلقه مدیران تحت امر خود را چینشی مطلوب کرده و با اشراف بر حوزه تحت امر بهترین بهره وری را از آنان به منصه ظهور رسانده و سیستم را پویا و دینامیک به پیش ببرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پویا صیامی نمین: «آقای روحانی در وصف مهندس نعمت­ زاده گفتند پدر صنعت، اما من می خواهم بگویم ایشان پدر نیستند؛ پدربزرگ هستند و سنشان بالا رفته است.»

اینها را یک نماینده مجلس در رابطه با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم می­گوید. آنجا که محمدرضا نعمت­زاده را فردی مناسب برای تصدی این وزارتخانه نمی­داند. این نمونه­ای از مخالفت­هایی است که البته بدون در نظر گرفتن ادب و احترام از سوی جریان­های تندرو متوجه مهندس محمدرضا نعمت زاده می­شود. فردی که به دلیل توانایی­ها و سابقه غنی مدیریتی در عرصه صنعت و پتروشیمی از او به عنوان پدر پتروشیمی و مدیر طراز اول صنعت یاد می­کنند. مخالفین با اشاره به سنش، وی را فردی شایسته برای وزارت صنعت نمی­دانند و کسی را برای اداره این وزارتخانه مناسب می­خوانند که از لحاظ سن و سال جوان باشد و ظاهرا شاخص عمر را بر موارد دیگری چون تجربه، توانایی و تخصص اولویت می­دهند.

یکی از مواردی که دولت نهم و دهم در سپهر سیاسی و مدیریتی کشور رواج داده است بحث حضور میدانی وزیر در سراسر کشور و حوزه­های مرتبط با آن وزارتخانه است. گویی وزیر برای اینکه صلاحیت ورود به آن وزارتخانه را کسب نماید، باید تست آمادگی جسمانی بدهد و توانایی دوندگی روزانه چندکیلومتری داشته باشد. البته ذکز این نکته نیز خالی از لطف نیست که دولت نهم و دهم در شرایطی از پرکاری و حجم عظیم فعالیت دم میزد که خروجی این­همه دوندگی مشکلات عظیم در عرصه صنعت، تجارت، اقتصاد، سیاست و ... بوده است.

بدیهی است بیشتر از توانایی جسمی و فیزیکی، تدبیر، هوشمندی و کارآیی یک مدیر یا وزیر حائز اهمیت بوده و شاخص متوازنی برای قضاوت است. بی گمان بالارفتن سن و سال می تواند در کارایی جسمی تاثیر گذار باشد اما نکته حائز اهمیت آنست که یک مدیر در سطوح عالیه نیازمند فعالیت میدانی آنچنانی نیست و اهمیت جایگاه و کارایی اش به این نکته باز می گردد که وی بتواند حلقه مدیران تحت امر خود را چینشی مطلوب کرده و با اشراف بر حوزه تحت امر بهترین بهره وری را از آنان به منصه ظهور رسانده و سیستم را پویا و دینامیک به پیش ببرد. بدیهی است که با این وصف افزوده شدن گوهر تجربه بر کوله یک مدیر امتیازی قابل تامل و مهم محسوب شده و وجه تمایزها اینجاست که هویدا می شود.

افرادی که بر عدم استفاده از نیروهای جوان در کابینه، به ویژه در وزارت صنعت و معدن و بازرگانی تاکید می­ورزند، نباید این نکته را فراموش کنند که اوضاع و شرایط نامطلوب رقم خورده تا بدان حد هست که به قول دکتر روحانی فرصت آزمون و خطا نیست و باید در سریعترین زمان ممکن دست به بهبود امور زد و این اتفاق جز با بهره گیری از تجربیات مدیران کارآزموده و دوران دیده­ای چون نعمت زاده میسر نخواهد شد. همچنین نکته دیگری که لزوم توجه به آن ضروریست اینست که در هیچ یک از مباحث، سرفصل­ها و متون آکادمیک و کاربردی  ارتباطی میان بالا رفتن سن و کاهش کارآیی یک مدیر طرح نگردیده است و مطرح کردن مباحث این­چنینی در این راستا از حیث منطقی و آکادمیک هیچ­گونه توجیه علمی ندارد.

برخی دیگر از مخالفین بر عدم آشنایی نعمت زاده با بخش بازرگانی این وزارتخانه تاکید می­ورزند و این را نقص دیگر او برای اداره این وزارتخانه عریض و طویل می­دانند. البته شاید ایراد اصلی بر تصمیم مجلس باشد که دو وزارتخانه را با تمام سرفصل­ها و گستردگی­هایش ذیل یک نهاد مستقل جمع کرده و بدون در نظر گرفتن تفاوت­ها و پیچیدگی­هایش تصمیم به ادغام این دو وزارتخانه گرفته است. چرا که با توجه به گستردگی و متفاوت بودن حوزه­های این وزارتخانه هیچ فردی پیدا نخواهد شد که به تمامی عرصه­ها و شاخه­های این ساختار عریض و طویل آشنا باشد.

در دولت قبلی آقای غضنفری که ظاهرا در حیطه بازرگانی دست بر آتش داشت، نه تنها نتوانست مدیریتی منطقی و صحیح بر صنعت و معدن کشور داشته باشد، که اوضاع بازرگانی هم دست کمی از آن نداشت. افزایش سرسام آور و لجام گسیخته قیمت­ها، مشکلات واردات اجناس و عدم تامین ارز جهت ورود کالاهای اساسی، عدم ثبات در قیمت­ها و ... نمونه­های کوچکی از مواردی بودند که ناکارآمدی عملکرد آقای وزیر را اثبات می­کرد. اما مهندس نعمت زاده با سابقه غنی در زمینه صنعت و معدن، قطعا خواهد توانست به اوضاع این بخش نابسامان کشور، سر و سامانی بدهد و بهبودی هرچند نسبی در کوتاه مدت در این حوزه ایجاد نماید. بدیهی است با توجه به شیوه کاری نعمت زاده و اعتقاد راسخ او به تشریک مساعی و استفاده از خرد جمعی و بهره گیری از نظرات کارشناسان و صائبان آن عرصه، او خواهد توانست با گماردن معاونینی آشنا به عرصه بازرگانی این سمت این وزارتخانه را هم بهبود بخشد و ثبات را بازار و اقتصاد ایران بازگرداند.

ناگفته پیداست انتخاب فردی که در تمام کابینه‌های بعد از انقلاب، از شهید رجایی تا احمدی‌نژاد در بالاترین سطوح حاضر بوده و بی­شک پرسابقه­ترین و توانمندترین مدیر عرصه پتروشیمی و صنعت و معدن کشور شناخته می­شود می­تواند مولفه­ای مثبت و قابل اتکار در کابینه آقای روحانی باشد.

در پایان به نظر می­رسد اگر نمایندگان مجلس و کارشناسان، سنجه را توانایی، کارآیی، مدیریت، سلامت در کار، مشورت پذیری و جدیت قرار دهند، نعمت­زاده یکی از بالاترین آرا را از مجلس شواری اسلامی دریافت خواهد کرد.


منبع: خرداد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین