کد خبر: ۲۰۷۰۰۲
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۲

بيكاری 500 كارگر كارخانه سرب و روی

بعد از اعتراضات مردمي در شهرزنجان مسئولان اين استان تصميم گرفتند كارخانه سرب و روي اين شهر را تعطيل كنند. اعتراضات مردم اين شهرستان به آلودگي ناشي از توليد سرب بود. تصاوير و فيلم‌هاي مربوط به اين اعتراضات در شبكه‌هاي اجتماعي و رسانه‌ها بازتاب گسترده‌اي داشت.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: محمد اسماعيلي در گفت‌وگو با الف درباره بسته شدن كارخانه سرب و روي زنجان مي‌گويد: موضوع آلودگي محيط زيستي اين كارخانه از سال‌ها قبل مطرح بود. حتي سال گذشته نيز عده‌اي چنين تظاهراتي را در مقابل استانداري انجام داده بودند. اما به هرحال اين دفعه شرايط يك كمي متفاوت‌تر بود. معترضان مي‌گفتند كه آمار سرطان در استان زنجان بيش از ساير استان‌هاست و به همين دليل خواستار تعطيلي اين كارخانه بودند. 

اين نماينده با اشاره به اينكه مسئولان استان مي‌توانستند با اطلاع‌رساني خوب و شفاف مانع از تعطيلي اين كارخانه و بيكار شدن بيش از 500 نفر از كارگران آن شوند تاكيد مي‌كند‌ كه «در مجموع اين كارخانه به علت بي‌تدبير مسئولان استان و دولتي‌ها بسته شد.» 
بيكاري كارگران اين كارخانه يكي از چالش‌هاي امنيتي استان در ماه‌هاي آينده خواهد بود. اسماعيلي در پاسخ به اين پرسش كه مسئولان تامين استان با بسته شدن اين كارخانه موافق بودند، مي‌گويد: از مصوبات اين شورا اطلاعي ندارم اما تاجايي كه مطلع هستم آنها تدبيرشان اينگونه نبوده كه به اين زودي كارخانه بسته شود. بسته شدن كارخانه تحت فشار اعتراضات بازگشايي آن را نيز با مشكل جديدي روبه‌رو خواهد كرد. چرا كه با اين تعطيل عملا آلودگي آن مورد تاييد قرار گرفته.»  

اسماعيلي گفت: «در شرايط فعلي حداقل مي‌توان بخش روي اين كارخانه را كه در آن بيش از 200 نفر كار مي‌كنند راه‌اندازي كرد و تنها بخش توليد سرب آن را متوقف كرد. درحال حاضر ما در 5 كيلومتري زنجان شهرك روي را داريم كه هيچ مشكل محيط زيستي هم ندارد. درحالي كه اين كارخانه با شهر 15 كيلومتر فاصله دارد.» 

او در پاسخ به اينكه آيا آلودگي‌ زيست‌محيطي اين كارخانه از طرف مراجع ذي‌صلاح تاييد شده يا نه؟ گفت: از طريق مسئولان اداره حفاظت محيط زيست اين موضوع را پيگيري كرديم. اداره محيط زيست آلودگي اين كارخانه را به صورت آنلاين كنترل مي‌كرد و معتقد بود كه ميزان آن به حدي نيست كه نياز باشد به اين سرعت كارخانه تعطيل شود.» 

اسماعيلي در مورد انتقال اين كارخانه گفت: براي انتقال اين كارخانه محل  جديدي در حدودا 70 كيلومتري زنجان درنظر گرفته شده كه هيچ كاري روي آن انجام نشده و تنها فنس‌هاي دور آن كشيده شده. 

در جريان اعتراض مردم در مقابل ساختمان دولتي شهرزنجان، استاندار اين كارخانه را محل درآمد استان معرفي كرده بود و گفته بود كه بسته شدنش به صلاح نيست اما در نهايت در روزهاي آخر دولت دهم با بسته شدن اين كارخانه و بيكاري 500 نفر موافقت شد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین