ناشر در مقدمه کتاب آورده است که این اثر برگرفته از تحقیقی است که با راهنمایی دکتر محمدسعید تسلیمی در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران انجام شده و البته بخشی از این تحقیق شامل مصاحبه با 14 تن از شخصیت ها و صاحب نظران است و در مجموعهای مجزا منتشر خواهد شد.
جدول 1- مقایسه بیننده شبکههای ماهوارهای فارسی زبان و مهمترین دلایل رجوع به آنها در نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما(سال 90)
شبکه های ماهواره ای |
زیاد و خیلی زیاد |
کم و خیلی کم |
اصلا |
مهمترین دلیل رجوع |
فارسی وان |
40 |
16 |
45 |
جذابیت، تنوع و سرگرم کنندگی |
من و تو |
32 |
14 |
54 |
تنوع، جذابیت و علنی بودن |
بی بی سی فارسی |
29 |
23 |
49 |
اخبار صحیح و تحلیل سیاسی |
VOA |
14 |
14 |
72 |
اخبار صحیح و بیان واقعیت |
mbcفارسی |
13 |
14 |
72 |
فیلم، تنوعٰ جذابیت و سرگرم کنندگی |
به گزارش خبر، در ابتدای کتاب و برای شروع بحث فصل اول میخوانیم:
«نتایج
حاصل از نظرسنجی جامع مرکز تحقیقات صداوسیما که در سال 90 انجام شده در
رابطه با بینندگان شبکههای ماهوارهای در 31 مرکز استان کشور که حدود 60
درصد جمعیت کشور را در خود جای داده اند برای نخستین بار در این کتاب درج
شده است.
52 درصد پاسخگویان در حد زیاد و خیلی زیاد و 40 درصد در حد کم و
خیلی کم برنامه های تلویزیون داخلی را تماشا میکنند. از نظر پاسخگویان،
مهمترین انگیزه کسانی که شبکههای ماهوارهای را تماشا میکنند به ترتیب
عبارتند از تنوع، جذابیت، فیلمها، شاد و سرگرم کننده بودن آنها و سرعت
پوشش اخبار.
33 درصد در حد زیاد و خیلی زیاد و 32 درصد در حد کم و
خیلی کم به تماشای برنامه های ماهواره ابراز علاقه کردهاند. 35 درصد نیز
اصلا به تماشای این شبکه ها علاقه ای ندارند. 58 درصد پاسخگویان اصلا
شبکههای ماهوارهای را تماشا نمی کنند در حالی که 42 درصد، بیننده
برنامههای ماهواره هستند. بینندگان ماهواره در هر شبانه روز به طور متوسط
حدود 3 ساعت برنامه های ماهواره را تماشا می کنند.
مهمترین قالب
مورد علاقه بینندگان ماهواره به ترتیب عبارتند از: «فیلم و سریال، شوی
تلویزیونی، مسابقات و سرگرمی، برنامه های ورزشی، خبر و تحلیل سیاسی، موسیقی
و هنر و برنامه های علمی.» از میان بینندگان شبکه های ماهوارهای 40 درصد
گفتهاند در مقایسه با سال گذشته(89) ماننده قبل به تماشای ماهواره می
پردازند در حالی که 28 درصد بیش از قبل و 27 درصد کمتر از قبل ماهواره
تماشا می کنند.
در حالی که بنابر نتایج این نظرسنجی، شبکه های ماهوارهای به طور متوسط دارای 42 درصد بیننده در مراکز استانهای کشور هستند، در پایان سال 90 شبکه بیبیسی فارسی نتایج نظرسنجی مستقل خود را منتشر کرد که طبق آن بینندگان این شبکه 28 درصد بینندگان کل شبکههای ماهوارهای در کشور را تشکیل میدهد و مجموع بیننده در کل ایران برابر با حدود 40 درصد جمعیت است.»
این کتاب پژوهشی و کاربردی در 230 صفحه و با قیمت مناسب 7 هزار تومان وارد بازار نشر شده است.